Gå til innhold

Jeg trenger råd ang kveldsstellet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen av dere kan gi noen gode råd for et harmonisk kveldsstell, påkledning osv. Sønnen min er blitt 2 år og 10 mnd, og for tiden er hvert eneste bleieskift/pysjskifting/påkledning osv blitt et vanvittig styr med mas, kjefting, og til slutt tårer og raseri osv. Han VIL i utgangspunktet ikke skifte, og alt starter med at han somler, eller sier "nei, pappa skal gjøre det" hvis jeg skal - og omvendt. Når vi til slutt mister tålmodigheten og legger ham ned, blir han sint, roper NEI og i det siste har han begynt å slå. Vi har prøvd flere ting, å bytte på hvem som skal skifte på ham (men da vil han bare bytte tilbake) å true med at det ikke blir lesning på senga osv. Men foreløpig nytter lite. Nå er det bare trist og styrete for alle sammen, men jeg er overbevist om at det må finnes noen gode råd der ute?

Skrevet

Forbereder dere ham? F. eks. "Nå skal vi leke litt til, så skal vi gå på badet der vi skal ta på pysj og pusse tenner, såskal vi kose oss med en bok" :-) Fremfor "nå skal vi slutte og leke og gå og legge oss"

Skrevet

Eldste på snart 5 år hadde en periode hvor han var sånn. Dette gjaldt mest påkledning.

Prøvde å forberede han ca. 5 minutter i forveien på at nå skal vi snart kle på. Sa det flere ganger. Men, ikke alltid det hjalp, så da bare tok vi han og kledde på i raseri :)

Men, denne perioden gikk plutselig over. En dag var det helt greit å kle på seg igjen.

Skrevet

Skjønner deg godt! Hadde det slik selv for noen mnd siden.

For oss hjalp det å ha et fast klokkeslett. Etter barneTV går vi opp, og bruker god tid på å rydde rommet sammen først, han får leke noen minutter mens jeg henter fram pysj og vann i flasken. Så steller vi, da gir jeg han noe i hånda som han blir opptatt med. Vi snakker også sammen om ting som har skjedd om dagen. Så er det inn på badet og for å pusse tennene (han var ikke flink til dette, men da jeg begynte å si at mamma skal pusse vekk Thomas toget, James, Gordon osv begynte han å le, og nå gaper han høyt og vil at jeg skal pusse dem ut....) Etterpå får han dra for gardinene og finne vannflaska selv, så leser vi en liten bok i sengen.

Til slutt synger vi noen sanger, han velger to, og jeg har to faste godnatt sanger. Det er en blid og fornøyd gutt som legger seg etter dette. Og klokken er blitt halv åtte....

Vi syntes det er viktig å ha god tid, så det ikke ligger stress rundt kveldstellet. Nå tror jeg han ser på det som en fin tid sammen med mamma eller pappa, og vi snakker ikke om at han skal legge seg. Det gjorde vi før, og det virket ikke så bra. Nå bare følger vi rutinen, og han går selv i seng etter han har pusset tennene. Så for oss var det å "forberede" at nå var det leggetid, ikke noe godt virkemiddel. Vi overså heller protestene, og prøvde å snakke om andre ting. Da glemte han hva vi holdt på med.

Skjønner godt at du syntes det er vanskelig. Dette kveldstellet er jo så mye koseligere om det blir avsluttet med et fornøyd barn, som er glad når det legger seg. Håper det bare er en periode, så får dere en skikkelig kosetid sammen istedenfor.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...