Anonym bruker Skrevet 16. november 2008 #1 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg føder i mai 2009, og vil ta ut 44 uker permisjon. Høsten 2009, i en periode på 4 måneder har jeg lyst til å vende tilbake til min jobb, fordi det er en spesiell fase. Vil bare jobbe 35 %. (Jeg kan legge arbeidet til ettermiddager, slik at mannen min som også er i jobb, kan ha omsorg for barnet disse timene. Jeg vil altså fremdeles være hjemme med barnet på dagene, og mannen være i full jobb denne perioden.) Er dette mulig? At jeg spare 16 av 54 uker og ta dem ut senere? Er det ikke slik at man kan ta ut permisjonen i løpet av barnets første 3 leve år? Føler meg litt "uvanlig" som gjør dette. Men det har å gjøre med karakteren i mitt arbeid, som er lett forenlig med familieliv. Håper noen forsto hva jeg mente, og kan svare! Ser det er mange kunnskapsrike mennesker her inne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139118322-er-det-mulig-%C3%A5-vende-tilbake-til-jobb-for-en-periode-det-f%C3%B8rste-%C3%A5ret-og-ta-igjen-denne-delen-av-permisjonen-senere-selv-om-barnets-f%C3%B8rste-leve%C3%A5r-er-forbi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma75 Skrevet 16. november 2008 #2 Del Skrevet 16. november 2008 Høres ut som gradert uttak kan være noe for dere... Sakset fra nav: § 14-16 Første ledd - Definisjon og omfang av gradert uttak Gradert uttak av foreldrepenger er delvis uttak av foreldrepenger i kombinasjon med delvis arbeid. Stønadsperioden blir på denne måten forlenget. Graderte foreldrepenger utgjør differansen mellom 100 prosent stilling og deltidsarbeid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen. Stønadsmottakerens stillingsprosent før fødsel eller adopsjon har ingen betydning i denne sammenhengen. Rett til gradert uttak forligger derfor også i de tilfeller der stønadsmottaker gjenopptar en tidligere deltidsstilling fullt ut. Det er ingen øvre eller nedre grense for gradert uttak av foreldrepenger. Stønadsmottaker står fritt til å avtale med arbeidsgiver det som er mest hensiktsmessig for familien. Gradert uttak gjelder både ved fødsel og adopsjon og kan benyttes både av far og mor. Foreldrene kan ta gradert uttak samtidig eller hver for seg. Gradert uttak kan også gjennomføres uten at stønadsperioden forlenges ved at hver av foreldrene i en gitt periode til sammen mottar foreldrepenger med til sammen 100 prosent. Omfanget av fars uttak av foreldrepenger, utover fedrekvoten, bestemmes både av egen stillingsandel og av mors stillingsandel. Jf. § 14‑13. § 14-16 Andre ledd - Perioden for gradert uttak Med unntak av de tre ukene før fødsel og de første seks ukene etter fødselen som er forbeholdt mor, kan hele stønadsperioden, fedrekvoten inkludert, benyttes til gradert uttak. Dette innebærer at 35/45 uker av stønadsperioden ved fødsel kan tas ut som gradert uttak. Ved adopsjon kan hele stønadsperioden på 41/51 uker benyttes til gradert uttak. Hvis bare far har rett til foreldrepenger utgjør stønadsperioden hans makimalt 29/39 uker, som i sin helhet kan benyttes til gradert uttak. Forlengelsen ved flerbarnsfødsler og flerbarnsadopsjoner kan i tillegg benyttes til gradert uttak. Det er ikke anledning til å strekke uttaket av foreldrepenger lenger enn til tre år etter barnets fødsel eller tre år etter omsorgsovertakelsen ved adopsjon, jf. § 14-10 tredje ledd. Det er ingen nedre grense for varigheten av det graderte uttaket. Barne - og likestillingsdepartementet har i Ot. Prp. Nr. 104 (204-2005) bl.a. uttalt: ”I ny arbeidsmiljølov er det heller ikke noen nedre grense for varigheten av den delvise permisjonen. I høringsnotatet foreslo departementet en nedre grense på 4 uker for gradert uttak. Departementet finner imidlertid at det ville være uheldig om folketrygden skulle sette andre og strengere skranker for gradert uttak av foreldrepenger enn det som følger av bestemmelsene om rett til permisjon i arbeidsmiljøloven.” Når det gjelder fremgangsmåten for beregningen av gradert uttak vises det til kommentarene til § 14‑16 fjerde ledd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139118322-er-det-mulig-%C3%A5-vende-tilbake-til-jobb-for-en-periode-det-f%C3%B8rste-%C3%A5ret-og-ta-igjen-denne-delen-av-permisjonen-senere-selv-om-barnets-f%C3%B8rste-leve%C3%A5r-er-forbi/#findComment-139118417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2008 #3 Del Skrevet 17. november 2008 Dette var interessant lilleM, tusen takk for svar! Da tror jeg vi går for dette. Vet ikke riktig hvor mye 35% jobb i 16 uker vil utgjøre når det kommer til forlenging av permisjonstiden, men det vil kanskje være snakk om mellom 8 og 4 uker ekstra i permisjonstid, sansynligvis ca 6 uker ekstra. Eller hva tror du lilleM? 35% 70% 140% ____ = ____ = _____ 16uker 8uker 4uker Forsøkte meg på litt brøkregning... Hehe. Det var lenge siden jeg hadde gjort! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139118322-er-det-mulig-%C3%A5-vende-tilbake-til-jobb-for-en-periode-det-f%C3%B8rste-%C3%A5ret-og-ta-igjen-denne-delen-av-permisjonen-senere-selv-om-barnets-f%C3%B8rste-leve%C3%A5r-er-forbi/#findComment-139122038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Herkules Skrevet 17. november 2008 #4 Del Skrevet 17. november 2008 4 mndr tilsvarer drøye 17 uker og gir ganske nøyaktig 6 uker forlengelse av permisjonen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139118322-er-det-mulig-%C3%A5-vende-tilbake-til-jobb-for-en-periode-det-f%C3%B8rste-%C3%A5ret-og-ta-igjen-denne-delen-av-permisjonen-senere-selv-om-barnets-f%C3%B8rste-leve%C3%A5r-er-forbi/#findComment-139124150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2008 #5 Del Skrevet 18. november 2008 Nettopp, strålende Herkules. Takk for svar begge to! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139118322-er-det-mulig-%C3%A5-vende-tilbake-til-jobb-for-en-periode-det-f%C3%B8rste-%C3%A5ret-og-ta-igjen-denne-delen-av-permisjonen-senere-selv-om-barnets-f%C3%B8rste-leve%C3%A5r-er-forbi/#findComment-139128169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå