Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenkte å sette inn barnetrygd, gaver etc på en egen konto til barnet. MEN så har det dukket opp masse problemstillinger i forhold til dette...

1) Lønner det seg å spare på en annen måte enn i bank? Nå ser det ikke akkurat ut som om fond er tingen for tiden, men...

2) Jeg har en "ekstra" sparekonto som jeg for tiden ikke bruker, og som jeg kan gjøre til "hans" konto. Men lønner det seg å åpne en egen konto i hans navn? Jeg vil vel uansett skatte av hans formue, ikke sant? Det hadde vært praktisk å ha tilgang til hans konto fra min nettbank, for oversiktens skyld... Dette er vel ikke mulig hvis kontoen står i hans navn?

Jeg mener å ha lest for lenge siden at det er endel fallgruver i forhold til det med sparing og barn, men jeg kan ikke huske hva det var... Noen som kan mer om dette enn meg? Hvordan sparer dere til deres barn?

Skrevet

Kommer det over en viss sum kommer overformynderiet inn. Vi sparer til gutta, men kontoen står ikke i guttas navn. Det disponeres av oss etterhvert. Besteforeldrene har konto til gutta, og den står i deres navn. Men pengene får de ikke før de er 25 år tror jeg.

Vi har spart litt i fond til gutta, som er en langsiktig spareplan.

Skrevet

Jeg kan svare deg på noe.

1) langsiktig lønner det seg som regel å spare i fond, også i disse rentetider. Pengene formerer seg ikke så veldig på en vanlig høyrentekonto som barnekontoene ofte er.

2) Vi har barnekonto til dattera vår (sønnen som er 2 uker skal få han også) og det er kontoer vi har oversikt over på nettbankensidene våre som andre kontoer vi styrer over. Kontoen er alikevel i hennes navn.

Når dere tenker å spare barnetrygd og gjerne enda mer penger ville jeg nok heller ha funnet en annen løsning for summen blir fort så høy at overformnynderiet skal kobles inn og låser pengene til barnet blir myndig.(eller noe slikt). Vi sparer ikke barnettrygd o.l. på barnas kontoer, men setter inn 250 kr hver måned + penger fra sparebøssene då tar det litt lengre tid før vi sprenger grensa med tanke på overformynderiet. Ellers sparer vi i fond i oss voksnes navn med tanke på framtida til hele familien, der er ikke pengene øremerket direkte til barna, men det syns vi ikke er nødvendig heller .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...