Gå til innhold

Hvorfor sover han plutselig så dårlig på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 3 mnd sover godt om natta, men på dagene så har han fått problemer med å sove.

5 min etter at han har sovnet så plutselig våkner han. Uten at han verken er sulten, varm , kald eller at det er mye bråk. Og han er fortsatt kjempetrøtt. Jeg vugger han i noen minutter så sovner han igjen.

Men etter 10-15 min så våkner han plutselig igjen.

Han har de sisste dagene kun hatt 3 dupper daglig på rundt 30-45 min.

Slik var det ikke før. Og dette fører til at han e overtrøtt og grinete om kvelden.

Lurer på årsaken til dette. Noen andre som har opplevd det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme her. Blir bare powernaps på alt fra 15-45 minutter, stort sett under 30 minutter. Og når hun ikke sover bra om dagen blir ettermiddagene og kveldene lite hyggelige :(

Jeg kjenner at dette sliter på meg. Skal inn på biblioteket i dag og se om jeg finner bøker om søvn.

Skrevet

Jeg har en veldig snill gutt jeg og som sover godt om natta, ca fra 22-08. Deretter fra 10-12, men etter det er det bare tull... Kun små lurer på max 45 min kanskje x 3 til han sovner godt igjen kl 22.. Hvorfor blir det sånn? Er det fordi de har så tung og god søvn på natta?

Håper noen finner noen gode råd..

Skrevet

Måtte bare legge til at jeg har prøvd det meste.. Forsikret meg om at han er god og mett, tørr bleie, ikke for varm/kald uten at det har vært noen forandringer . Sovner fort og greit, men våkner igjen etter forholdsvis kort tid og virker lys våken,..

Skrevet

Jeg har også samme problemet. Min sønn er også 3 mnd, og har plutselig bynt å sove bare halvtimers dupper på dagen. Når han endelig sovner, etter mye vugging og rugging på vogna (han har VELDIG vanskelig for å finne søvnen selv), våkner han etter en halvtimes tid, sover toppen 3 kvarter i slengen. Det er ikke så veldig trivelige ettermiddager her i huset heller. Han blir etterhvert helt hysterisk og det hele ender i hylskriking... da er det i allefall vanskelig å få roet han, og få han til å sovne.. Håper også på noen gode råd..

• 4 uker senere...
Skrevet

Sliter med det samme som dere, Gutten min sover bra på natta, men på dagen blir det bare tull og ender i at han blir overtrøtt og skriking.

Ikke så gøy å gå noen plass med et barn som bare hyler.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har samme problemet. Jenta mi er 6 uker, og sover hele natten, Ammer om natten kun dersom hun våkner av seg selv for føler hun trenger den søvnen hun kan få siden hun ikke sover om dagen.

Sover kanskje 30x 2 i løpet av dagen, ikke alltid det heller. Og om kvelden er hun veeeeeldig sutrete. I tillegg skal hun kun sove i vårs seng. Noe jeg ikke liker siden faren for krybbedød øker da. Men hun nekter og sove i sin egen seng, og til slutt er jeg så trett av å prøve å få henne til å sove i sin egen seng at jeg bare lar henne sove i vår.

I natt sovna hun feks. kl 12, våkna 03.30 og fikk mat, sovna med en gang etterpå, våkna igjen 08.30 og fikk mat, sovna igjen, og våkna 11.30. Dette er jo veldig greitt, men hun vil ikke sove noe mer utover det. Blir sååå frustrert.

Jeg har snakket med helsesøster om at hun ikke sover om dagen, og hun sier at noen barn har ett mindre søvn behov.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Har det samme problemet..

Men ser ikke ut som om noen VET gåde råd?

Skrevet

Jeg har samme problem med gutten min paa 4 mnd. De eneste gangene han sover mer enn 45 min i strekk er naar jeg har han i baeresele. Jeg leste et sted om barn som kun tar seg smaa naps. De blir kalt cat nappers.Ellers har jeg desverre ingen raad aa komme med da jeg sliter med det samme selv ;(

Skrevet

Jeg sliter også med dette! Gutten min er 2 mnd og 3 uker og sover veldig ofte fra 20.30 til 7 - 7.30. Så er han våken en time eller to og sover 1-2 timer igjen. Men etter dette er det bare tull.... mange små lurer bare. Vil gjerne ha oppskriften hvis noen finner den.

Skrevet

Hei.

Samme problem med vår datter på 3 måneder.... Jeg har tenkt at hun er urolig på dag/kveld fordi hun sover hele natten, men siden hun er vår første så har jeg ingen erfaring...

• 1 måned senere...
Skrevet

høres ut som om alle ungene er på samme alder. mi er og 3 mnd, og er nettopp blitt sånn. kanskje det er normalt at de blir sånn av en eller annen grunn. men uutrolig slitsomt er det hvertfall. så om noen vet hva som er lurt å gjøre så si det. hehe.neste som funker her er tur i vogna å til og med da er det bare smådupper.

• 4 uker senere...
Skrevet

Har det på samme måte. Gutten min sov greit på dagtid fram til ca 4 mnd alder. Nå er det bare 20-40 min lurer 2-3 ganger om dagen. Blir så frustrert over å ikke ha ordentlig rutine med at jeg vet at kl da og da, så sover han et par timer. Hadde vært så mye greiere.

Egentlig litt "godt" å høre at det er flere i samme situasjon. Da skjønner man at det ikke er noe "galt" med min, og at det er jeg som er dårlig på å få inn rutiner.

Her står det også noe om at det er ganske vanlig.

http://www.barnogsøvn.com/?page_id=213

Skrevet

Min gutt på 8 mndr har vært sånn helt siden han fikk døgnrytme(ca 6 uker gammel). Max 30 minutter x 3, etterhvert bare x 2. Tross trilling og bæring i sele etc. Har prøvd forskjellig sovekurer uten suksess-f eks sprette ut og rugge vogna straks han våkner-men overhodet ingen bedring. Min konklusjon var at han ikke trengte mer søvn, var ferdig oppladet etter 30 minutter, Det jeg angrer på i ettertid, var at jeg ikke bare innså dette og lærte meg å gjøre mest mulig mens han var våken, så jeg kunne prøve å hvile iallfall de 30 minuttene han sov.

Nå for ca 3 uker siden begynte han plutselig å sove opptil 1-2 timer på formiddagen-ANER ikke hvorfor-men har fått et nytt liv.

Altså-greit å prøve forskjellige sovekurer etc i tilfelle det skulle virke på ditt barn, men lær deg samtidig å gjøre ting mens han er våken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...