Gå til innhold

Gutt på snart 2 år som fortsatt må mates.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, det har jeg... gutt som blir 2 i januar, som ikke spiser selv, må mate han.. Prøver og prøver, skjærer opp skiven i biter, legger alt tilrette for han..men han blir bare sint og forlanger at vi skal mate han..

Er i det hele tatt veldig uinteressert i mat og spising, sitter og skal gjøre alt annet ved bordet, telle leverposteikuvertboksene, leke med bilen som ligger på kjøkkenbentken, ha ditt og datt..

Tips, anyone? Begynner å lure på om han noen gang kommer til å lære å spise selv jeg!

Skrevet

Er han sulten nok da? Hvis han bare tuller, ville jeg skjøvet stolen hans vekk fra bordet og latt han sitte der mens dere spiser. Også prøver du igjen om en liten stund. Er han sulten nok, så spiser han skal du se ;)

Skrevet

Ja, han er nok sulten nok, for det gjelder ALLE måltider, frokost som andre..

Skyver vi stolen vekk er jeg redd han reiser seg opp i den (klarer det lett) og begynner å protestere/surte/grine/hyle.. han har vanvittig temperament..

Skrevet

er det først nå du har latt han får prøve å spise..? emilie begynte å holde skorper osv selv da hun var 6 mnd.. med skje begynte vi rundt 10 mnd..

jeg tror nesten du bare ikke må gi han.. om han nekter så får du heller ta han bort fra bordet å prøve igjen litt seinere igjen.. for at han faktisk skal forstå at dere ikke kommer til å gi etter mer..

Skrevet

Han har aldri spist selv..

Skal han bare gå sulten altså, om han ikke spiser selv.. vet ikke om jeg har hjerte til det..

Samtidig vil jeg jo at han skal lære det snart....

Har liksom gått rundt og håpt at han gjør det av seg selv snart, uten å ta den strenge måten..

Syns dette er VELDIG vanskelig.

Skrevet

går han i barnehage? spiser han evt selv der..?

om han gjør det så er det bare fordi han VET at dere kommer til å mate han om han nekter å spise selv..

skjønner deg veldig godt at det er fælt å la han gå sulten.. men du trenger jo ikke la det gå 100 år mellom hver gang du prøver. prøv igjen etter en times tid.. sett han til bordet som normalt med brødskive foran.. la han sitte i rundt 5 min. har han enda ikke spist så ta han rolig bort fra bordet å prøv igjen.. =)

prøv å ikke la han se at du blir frustrert men virk bestemt..

Skrevet

Går han i barnehage? I så fall, blir han matet der også? Viss han går i barnehage så tror jeg at jeg ville tatt en prat med dem og sammen med dem funnet en måte å få han til å spise selv. På den måten så blir det konsekvens....

Går han ikke i barnehage så kan det jo kanskje hjelpe å oppsøke andre med barn på samme alder og spise sammen med dem... barn tar fort etter andre barn....

Vet ikke om dette var noen gode råd...

Skrevet

enkelt!!

sett fram mat til han, å nekter han ta han bort..

prøv igjen litt senere (ca 5 min)

fortsett sånn til han skjønner det er dere som bestemmer..:))

han er stor nok til å skjønne han skal spise selv!

ene gutten min nektet å la seg mate etter fylte 8 mnd!!

Skrevet

Gutten min var tidlig til å spise selv så jeg er kanskje ikke den beste til å gi råd men jeg gjør det læll.

Jeg tror hvis du setter av en helg og tilbyr han mat en gang i timen så vil han etterhvert skjønne tegninga. La maten stå framme i 5 minutter før du tar den vekk igjen og sett fram mat du vet han liker. Stålsett deg og ikke gi etter for mas. Han blir sikkert litt sint fordi han med maten er vant til at dere gir dere når han blir det.

Dersom han er en gutt med normal utvikling er han mer enn stor nok til å spise selv. Så lenge han drikker klarer han fint å gå en dag uten mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...