Gå til innhold

Trenger hjelp! Fort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått brystbetennelse på begge brystene.

Startet med penicillin i går. Har ammet og pumpet hyppig og fått ut rikelig melk fra begge bryst.

Men det ene brystet er nå hardt og rødt, ca 7x7cm på oppsiden.

Når jeg ammer lillemor, kommer det utdriving fra det, den varer vel rundt 20 sek max og hun ligger til brystet max 3-4 minutter før hun ikke gidder mer. Men når jeg pumper kommer det null. Hva skal jeg gjøre da? Bare legge henne ofte til? La penicillinen fikse? Er det noen som vet hva som skjer. Er dette negativt eller positivt.

Litt bekymret bare.

Håper på svar fra noen som vet:)

Er det nå jeg skal legge meg i badekaret med godt varmt vann og massere + håndmelke?

Er så redd for å gjøre vondt verre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av erfaring så er det beste å pumpe brystene tomme etter at du har ammet. Det at de sjeldent blir helt tømt er ofte årsaken til dannelse av brystbetennelse. Pump i vei så skal du se det hjelper

Skrevet

Har også nettopp begynt penicillinkur for brystbetennelse. Fikk beskjed om at det var viktig å tømme brystene godt, så varmt bad eller varm dusj + håndmelking høres veldig lurt ut ja.

Kommer det puss ut av det brystet som er hardt og rødt? Fikk beskjed om at i såfall skulle ikke babyen drikke fra det brystet. Og fikk også beskjed om å ta kontakt igjen dersom jeg ble dårligere, eller ikke ble bedre raskt med penicillin.

Skrevet

Takk for svar. Ja, jeg får vel ta meg en tur i badekaret da.

Har pumpet meg etter at hun er ferdig, men de siste gangene nå har det ikke kommet en dråpe. Så da får jeg gå og tappe i karret:)

Skrevet

Om det er på toppen kan det og hjelpe at du ligger og ammer med barnet snudd - beina opp! Da kommer haken mot det vonde.

Hvilken antibiotika fikk du?

Skrevet

Hei:)

Låg nok i badekaret når du skrev:)

Jeg fikk Diclocil 500mg 1 tbl x 4 i 7 dager.

Synes det hjalp veldig med et bad ja. Masserte forsiktig det ømme harde og håndmelka i tillegg. Det mykgjorde, men må nok gjentas. Er mindre rød i dag.

skal forsøke å snu henne andre veien så hun får arbeidet mer med det området. Men hun er en aktiv liten krabat så jeg får meg vel en liten utfordring der:)

Første feberfrie dag på 4 dager! Deilig

Skrevet

om du ikke skal bade deg i hjel

ta en ren bleie - fyll med glovarmt vann og legg rundt puppen

massasjedusj

varmeputer (f.eks. fra ammehjelpen, eller sånne engangs du får kjøpt på sportsbutikker)

Skrevet

et lite tips til - masser når du pumper! - bruk pumpa sin takt og gjør det på begge sider - jeg gjør det for å få pumpingen raskere unnagjort og for å slippe tette melkeganger

(har 8 mnd erfaring nå... er litt lei kan man si - heldigvis er det mye bedre nå!)

Skrevet

Hei, jeg hadde brystbetennelse i seks uker i strekk etter fødsel. og fikk også Diclocil 500 mg i 7 dager først. Men så fikk jeg beskjed av legen min på rikshospitalets ammepoliklinikk at med brystbetennelse SKAL man gå på kur i minst 10 dager - hvis ikke har det ingen hensikt! Jeg ville undersøkt dette om jeg var deg! Jeg gikk på pencilin i 7 dager og ble litt bedre, også ble jeg brått mye verre igjen - det var da min lege gjorde meg oppmerksom på dette og gav meg ny resept som gikk over 14 dager!

Håper du blir fort frisk! Det er ikke noe særlig godt det der...

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...