elsker☆deg☆gutten☆min Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 svigermor har så lyst å kjøpe gåstol til guttungen (7mnd) han er så ivri, vil bare opp å stå/gå hele tiden. men det er jo naturlig i den alderen.... men jeg har hørt at barn som bruker gåstol, bruker lengere tid på å lære seg å gå skikkelig? og att di mister interressen for kryping? hva synes dere? noen med erfaring? mere negative ting å si om gåstolen??
SmashingMummy Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 Vi har det. Men som med alt annet. Alt med måte. Mulig mange sier det er dårlig, men jeg tror ikke det er så farlig med litt innimellom. Lille her er også utrolig ivrig, og med en mor med dårlig rygg så klarer jeg ikke å gå rundt med henne hele tiden. Men hun sitter jo heller ikke i den så lenge av gangen. Men veldig praktisk når jeg står på kjøkkenet f.eks så kan hun følge med meg og kose seg for seg allikevel. Det er ikke alltid det er like gøy å ligge på gulvet og vente på mamma.
Natalina ´08 og snuppa ´10 Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 Både sykehuset og HS fraråder det!
gtgt Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 Bare å gå for det! har brukte litt her og hun går selv nå, 10 mnd gammel !! alt er så farlig i dag, at det nesten har blitt litt hysteri :)
Gjest mphs Skrevet 15. november 2008 #5 Skrevet 15. november 2008 Jeg kommer aldri til å kjøpe det. Og ja det er frarådet av folk som faktisk vet hva de snakker om.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 15. november 2008 #6 Skrevet 15. november 2008 Personlig hadde jeg bedt henne om å la det være. Det frarådes å bruke, og det har vel egentlig ikke noen fornuftig hensikt heller?! Å lære seg å gå, gjør de jo alikevel..hehe.. Min eldste lærte seg å gå da hun var 10 mnd, neste var 11 mnd, og tredje var 10,5 mnd. Og de har ikke brukt gåstol Det er vel pga skjellettet (rygg, og bein) at de ikke bør belaste kroppen i gåstolen så tidlig. Deter fortsatt så mykt, og kan ta skade av det. Seff er det ikke sikkert det skjer poden din noe, men fagfolk sier, at det er risiko ved det. Så derfor hadde jeg heller spurt svigermor om å kjøpe noe sunnere leke til han ;o)
Shabby Cheap Chic Skrevet 15. november 2008 #7 Skrevet 15. november 2008 nei jeg hadde heller kjøpt noe annet.. Hva med en gåbil eller noe da?
elsker☆deg☆gutten☆min Skrevet 16. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. november 2008 hva er en gåbil? jeg tenkte å kjøpe en slags bil i julegave til han, som han kan sitte på også er det ett håndtak bak som han kan støtte seg til. det er jo enda 6 uker til jul, han kan bli mye stødigere på beina innen den tid. nei jeg tror også at gåstol er utelukket. han kommer ikke til å bruke det noe særlig før han blir for stor å vil ut å gå selv... den tiden kommer vel fort nok tenker jeg:) takk for svar allesammen:)
YumYum2 Skrevet 16. november 2008 #9 Skrevet 16. november 2008 jeg mener det er mye bedre å bare la det komme naturlig. ungen har da klart seg før og før vi hadde alt vi har nå. de har jo hele tiden støtte rundt seg så får aldri prøvd på det å stå å gå alene i den stolen. så tar den jo ekstremt mye plass da:P
Gjest Skrevet 16. november 2008 #10 Skrevet 16. november 2008 Ikke. Synes det er bedre å la det komme naturlig.
2 hjertegull :) Skrevet 16. november 2008 #11 Skrevet 16. november 2008 Det snakk om med måte her.. Du skal selvfølgelig ikke bruke den som barnevakt.. Jeg fikk en hos min fysioterapaut-tante, fordi at når du er alene hjemme med den "lille", så trenger du faktisk å få gjort enkelte ting.. Mia har sittet i den mens jeg skrelte ferdig potetene.. Hun har fått sitte i den mens jeg tok meg en kjapp dusj, slik at hun ikke skulle rive alt utav skapene, stikke henderne i do osv... Snakk om ti minutter max av en dag av og til... Tror virkelig ikke hun tar skade av det da!!!! Virker som mange er helt: "åh, nei nei nei nei, vil ikke høre det ordet engang! Farlig farlig farlig!" Hysteri spør du meg Det er noe annet med de som bruker den for å LÆRE barna å gå.. Det er ikke riktig.. Nå er Mia 8,5 mnd og går rundt bordet (og alt annet i hennes høyde).. Så at hun er skadelidende av de ti minuttene av og til, det tror ikke jeg Men hvor mye bruk dere vil få for en gåstol er jo tvilsomt.. Han er jo 7 mnd som du skriver, og det kommer fort Så på grunn av alderen hans ville jeg ikke satset på gåstol, men det er ikke fordi det er sååååååå farlig!!
Dina1 Skrevet 16. november 2008 #12 Skrevet 16. november 2008 Vi kjøpte gåstol når han va rundt 8 mnd, å va bynt å reise seg og gå rundt bordet. Han ælska den, kom seg fram raskt og kom seg opp av gulvet. Men som sagt så alt med måte. Han får bare sitte i den rundt ti minutt. Denne har et godt sete som gjør at han kan "sitte" i den også. dessuten er den veldig praktisk hvis man skal gjøre noe kjapt uten å måtte springe etter han. Eg anbefale den, men må ikke bruke den som barnevakt. Dessuten ser vi ikke på den som nåkka han skal lære å gå i, det kommer av seg sjøl. Men det å se at han blei så gla for å komme litt fram uten hjelp, det va veldig artig!! hehe!
Synnøve_Solbakken Skrevet 16. november 2008 #13 Skrevet 16. november 2008 Fysioterapeuter fraråder disse for barna kan bli tågåere, de får nemlig ikke strekt ut leggmusklene når de bruker gåstol. De kommer seg fram ved å spenne fra med tærne. Men klart alt med måte, uansett kommer aldri jeg til å anskaffe meg en sånn.
AO3 Skrevet 16. november 2008 #14 Skrevet 16. november 2008 TO fysioterapeuter har gitt meg streng beskjed om ikke å kjøpe det, så her i huset skal vi i alle fall ikke ha gåstol når den tid kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå