Gå til innhold

Jenta mi spiser ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er slik at dattera mi på 18 mnd. ikke spiser noe særlig. Siden vi begynte når hun var 6 mnd. sliter vi med det. Hun var veldig kresen og likte ingenting. Det var veldig vanskelig å få i henne noe bortsett fra melken. Hun begynte i bhg for 6 mnd.siden, men situasjonen ble ikke bedre som det ble lovet oss... Nå spiser hun litt brød i bhg., når hun kommer hjem prøver vi å få i henne noe varm mat. Hjemmelaget er ikke aktuelt i det hele tatt, prøvde mye og ofte - håpløst. Et par uker siden ble hun forkjølet og da ble situasjonen enda verre. Alle rundt meg sier at ja-ja, men hun er syk... Men hun er aldrig glad i maten! Jeg kan ikke finne på noe som hun virkelig liker... På onsdagen fikk hun omgangssyke i bhg. Og nå stoppet spisingen nesten helt! Og ikke drikker hun noe særlig heller. I dag spiste hun bare en halv brødskyve, 2 teskje med middag, litt melk. Det var alt. Og jeg kan si at dette har vart lenge. Hun mister vekta også. Vi var hos legen før og hun sa at alt ser ut til å være i orden. Jenta er bli og glad og bla bla... Men dattera mi har sterk vilje og det må være mye til for at hun blir slapp og sutrete. Utrolig mye energi! Men nå merker jeg at hun ikke orker så mye som før, kommer ofte til mey for å vile på skulderen min... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Så klart er det ikke snakk om tvangsfôre henne eller noe. Mem ser ikke noe vits å gå til legen heller. Hva kan hun si? Måtte bare få dette ut. Gråter hver måltid, tenker på lille jenta mi, som kanskje kan bli enda mer syk pga mangel på sunn og vitaminrik mat. Orker ikke mer...

Skrevet

Det er ikke godt å være forelder når man ser at barnet ikke får i seg nok mat.

Jeg har et forslag, men er redd at det kan medføre dårlig vane ved spisebordet. Du kan gi henne en eller to leker slik at hun kan leke mens du mater henne. Eller hvis far kan leke litt med henne, mens du mater henne. Dette har vi måttet gjøre av og til hos oss for å få gutten vår, 18 mnd gammel, til å spise. Men han er en gutt som er glad i frukt og grønnsaker og mat generelt.

Jeg har nylig introdusert tomatsuppe med makaroni og kjøttboller til han. Og han elsker den;)

Vet ikke om dette hjelper. Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Huff, det hørtes vondt og vanskelig ut. Har nettopp hatt en periode med min egen jente hvor hun ikke spiste i det hele tatt pga hun var syk og det er ikke gøy.

Men hvis hun går ned i vekt så bør jo legen/helsestasjonen reagere synes jeg. Barn kan gå litt ned i forbindelse med sykdom, men da skal de ta det igjen når de blir friske. Har hun gått ned mye? Det finnes f.eks ernæringsdrikker man kan gi i perider til barn som spiser for lite.

Du kan også be om å få tatt noen blodprøver for å se om hun mangler f.eks jern.

Ellers så er det jo sånn at noen barn er utrolig småspiste og tynne, og i perioder nesten ikke spiser noe. Det er veldig lett å komme inn i et mønster hvor man som bekymret mor og far presser og stresser for å få i barnet mat og dette gjør oftest situasjonen verre (snakker av erfaring da jeg selv var veldig tynn og småspist som barn).

Uansett så synes jeg dere skal finne en lege som tar dere på alvor og hjelper dere litt fordi du er fortvilet og bekymret og datteren din er sliten og slapp. Ønsker dere lykke til og håper det går seg til.

Skrevet

Hei,

Kjenner igjen mye av det du beskriver, på vår lille gutt. Det er absolutt fortvilende og jeg også kjenner meg mange ganger veldig motløs.

Vi fikk målt HB på helsestasjonen og denne viste seg å være veldig lav.

Nettopp fordi dårlig spising hadde vedvart en stund, gikk blodprosenten ned og dette igjen gjør at barnet ikke har/får veldig matlyst.

Nå får han Neofer tillegg og sakte men sikkert går blodprosenten opp, og han spiser noe bedre. Ikke helt der han skal være ennå, men det går ihvertfall rette veien.

Kanskje det hadde vært en ide å få målt Hb for dere også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...