Gå til innhold

max 3 timer mellom måltidene på natten...kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 3,5 måneder spiser så ofte at nå begynner jeg å bli sliten. Han sov seks- sju timer i strekk hver natt en periode, men det er over en måned siden nå, og nå er det mating hele natten føler jeg..er jo ikke de da men. Går som regel max 3 timer, oftest går det 2 timer, og 1,5 timer. Å jeg får ikke sove med en gang etter amming heller, så de blir lite soving for min del. Håpte at de skulle gå seg litt mer til nå som han er over tre måner, men ser ikke slik ut. Vurderer å gi han mme på kvelden for å se om det hjelper. Noen som har gode råd til meg? Har fullammet til nå, han spiser ofte hele døgnet, så har ikke noe ekstra å pumpe ut for å gi på kvelden. Han spiser hver 2 time hele dagen, og litt oftere, er jo slitsomt det også... Men vi har ikke flere barn, så de går jo på ett vis. Men glad for gode råd)

Skrevet

Hei, hvor lenge har det holdt på? Snuppa mi er straks 4 mnd og når hun var 2 mnd sov hun gjerne 6-7 timer den første økta før mat om natta. Sist uke spiste hun annenhver time på dagen og likeså på natta. Tror hun hadde økedøgn i ei uke.. Men nå igjen har hun begynt å sove 6-7 timer før første mat om natta. Da går det gjerne 2-3 timer før mat igjen. Det er normalt at barn i denne alderen spiser fra 5-12 timer i døgnet.

Skrevet

Takk for tilbakemelding :) Vil gjerne ha flere svar:) Det er en måned siden han sov seks-sju timer på natta, og det varte i to uker, alltså for en måned siden var det lsutt på dette. Har spist veldig ofte hele døgnet helt siden da, å på dagen har han spist hver annen time, av og til tre timer i mellom, helt fra fødselen av. Hadde vært godt med litt lenger i mellom, spesielt på natten, prøvde å gi han mme nå i kveld, men han var tydeligvis mett etter ammingen så jeg vet ikke va jeg kan gjøre.Kan jo ikke ha økedøgn hele tiden heller...

Skrevet

Mange vil kanskje kalle meg en amme-fanatiker, men det får så være.. Morsmelk er det beste du kan gi, og så lenge du har melk og ungen legger på seg så "skal" du fortsette med det.. Tro meg, jeg forstår at det er slitsomt å ikke få noe sammenhengende søvn, men slik er det nå en gang, og det går seg til.. Jeg vil sterkt fraråde deg å begynne med mme av den grunn.. Det er så lett at hvis han får litt først, så får han mer etterhvert, og til slutt så sitter du der uten melk i puppene..

Vi ammet også så å si konstant i starten.. Hver andre time hele døgnet.. Pappan jobbet borte i ukedagene, og jeg var så å si alenemor i 5 mnd, så ikke mye hjelp å få der.. Men jeg tviholdt på melken og ammingen (selv etter myyyyye problemer i starten), og det er jeg sååå glad for nå, og hun er straks ni mnd..

Som du selv sier, så har dere ikke flere barn, så sånn sett er det nok lettere.. Det er jo en grunn til at du har permisjon! :) Du kan legge deg når han sover på dagtid.. Og det er bare bra hvis du gjør det, for når du sover er produksjonen din høyest..

I stede for mme, vil jeg annbefale deg å starte, veldig veldig forsiktig, med tilvenning på grøt.. Altså tynn tynn velling i starten.. Som du blander med morsmelk.. Det er bedre enn mme.. Du må da også huske at bare 50 % av de som får grøt sover bedre, så det er ingen garanti for at din sønn sover lenger av den grunn..

Jeg tenker at det også kan hende han bare trenger nærhet og kos.. (ikke det at han ikke får det på dagen, det gjør han helt sikkert:) jeg vet jo ikke noe om det) Men at han trenger det litt ekstra på natta, eller at han er tørst? Melken din er jo like mye tørstedrikk som mat.. Har du prøvd å innføre vann? Vi begynte tidlig med det, bare for å venne henne til smaken, med gode resultater.. Hun fikk riktignok ikke mer enn 2 ml i sånn medisinmålsprøyte i starten da..:)

Han er så liten enda at jeg synes ikke du skal stresse noe med det.. La husarbeid seile sin egen sjø, og heller dump litt mer av det på pappan.. Bruk dagene til å slappe av, trille turer, og kose deg med din lille.. Spedbarnstiden er så kort, så du burde nyte den så lenge den varer..

Nå har du jo ammet i 3,5 mnd allerede og det er kjempebra, men så lenge du har mulighet til å fortsette med det, så gjør det.. Masse lykke til.. Sov godt :) Håper det går seg til! Vil gjerne høre hvordan det går med dere, hvis du føler for å dele det senere :)

Skrevet

Dytter deg opp jeg, har et lignenede innlegg og samme problem med ei som sover dårlig og spiser hyppig. kanskje på tide med mat?

Skrevet

Det er tøft med denne ammingen, men for meg var det verdt det. Ca fra 3 mndr til 6 mndr ammet jeg hver 2. time døgnet rundt. Lillegutt la godt på seg på seg og var fornøyd, og mamman var stuup trøtt..

For meg var det utrolig viktig å la tarmsystemet modnes før jeg innførte annen føde denne gangen. Jenta mi va også lik på samme alder, og hun slet sånn med vond og treg mage da jeg innført emat og mme så alt for tidlig.

Men dette er noe du må finne ut av. Hvis dette går ut over din livskvalitet, så sier det seg selv. Ønsker deg masse lykke til.. Spedbarnstiden er veldig givende, men samtidig utrolig tøff..

Skrevet

Hei "augustbaby!" Det innlegget du skriver kunne jeg skrevet selv! Hos oss er mini straks 3 mnd, men vi har det på akkurat samme måte. Forsøkte spørre helsesøster om jeg skulle innføre mme om kvelden, men hun mente det ville gå utover melkeproduksjonen min totalt sett. Hun sa jeg burde gi mm først og tilby mme dersom han var ytterligere sulten. Det er han så å si aldri. Signerer forresten innlegget over om ikke å gi fast føde for tidlig. En venninne, som forøvrig også er helsesøster, mente at siden sønnen vår har hatt kolikk vil det være veeeeeldig dumt å starte med mat for tidlig. Hun sa at kolikkbarn antakeligvis har problemene de har pga umodent tarmsysten, og da er det ikke lurt å begynne tidlig med mat. "Amme fullt, helst til han er 6 mnd om du kan" var rådet. Men jeg er så stuuuup trøtt. Løsningen har vært at jeg pumper meg en gang om formiddagen, setter melka i kjøleskapet, og "amming" nr 2 om natta er det pappa´n som tar via flaske! Det har hjulpet litt. Prøvd det et par netter nå, og fungerer det, så kommer vi til å fortsette med det framover! Håper det er et råd du kan bruke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...