Gå til innhold

Dette må jo være den perfekte plass å spørre: Hva er ditt beste tips for barseltiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan!!

Anbefaler ull innlegg med lomme...man putter inni et papirinnlegg(chicco er best) så er man varm og tørr inn mot huden uten. Kan kjøpes på www.ull-rik.no..

Skrevet

Igjen: tusen takk for alle tips :)

Jeg skal legge ut link til denne tråden på 3 trimester!

Morsomt å se flere av dere fra 3 trimster her :)

Med meg går det kjempefint! Er litt over 37 uker på vei nå, så begynner å bli klar for å møte snuppa :)

Håper det ikke blir så alt for lenge til jeg melder på inn på ordentlig her ;)

Skrevet

Jeg ville abslutt kjøpt amme-bh før fødselen hvis ikke blir det jo veldig vanskelig på sykehuset!

Skrevet

Hei Happy freak, jeg husker deg jeg og!

Jeg har bare vært hjemme i tre dager så har ikke all verdens tips å komme med, jeg trenger nok flere selv enn jeg kan gi akkurat nå :)

MEN, et tips som funket veldig godt på meg for såre brystvorter var å gå over til en salve som heter simplex etter at Purelan ble for fet. Jeg fikk innmari såre og blødende brystvorter og purelanen ble da for fet. Jordmødrene på Barsel på Riksen anbefalte da Simplex. Den er tynnere og ikke så fet og veldig veldig effektiv. Nå er mine brystvorter helt fine igjen og det bare etter noen dager.

Også viktig at du lærer riktig ammeteknikk på Barsel!

Lykke til!!!

Skrevet

Ville bare si lykke lykke til! Er snart 9mns siden minsten her og ta med deg alle rådene! Jeg gleder meg villt til neste gang jeg skal bli gravis og er kjempe misunnelig på deg nå :)

Skrevet

husk at livet kommer gradvis tilbake til mer normale tilstander igjen, ettersom de første vanvittige ukene er over!!! selv om mini her fikk kolikk 2 uker gammel, var det på et underlig vis de første ukene som var mest sjokkerende, det å ikke sove (selv om mini sov var det plutselig så vanskelig å få sove med denne lille kroppen tett inntil min i senga :) og alt som var så nytt. jeg tenkte - skal jeg aldri lese aviser på lørdager mer, og sånne ting - men det gjør jeg nå :) egen tid kommer tilbake!!!!

ta med god ammetopp på sykehuset, en som strammer skikkelig over magen (bob på babyshop har noen bra) for den er overraskende dissende og ubehagelig! brystskjell (apoteket) også bra, og å rubbe brystvortene på forhånd, jeg hadde aldri og har aldri hatt problemer med såre brystvorter.

til slutt - go with the flow-filosofien prøver jeg å forholde meg til, ikke stresse med "nå må jeg og mini sove, spise, ut osv" - minis rutiner endrer seg nesten fra time til time så her ble det å bare instille seg på det uforutsigbare de første mnd.

Mmmmmmm gled dere :)

Skrevet

Mine beste tips er veldig likt mange andres som har skrevet her, men kan prøve å samle noen:)

* Ikke prøv å forestill deg hvordan det blir med baby. Det blir uansett ikke som man tror. Enig med de som sier at man jobber 24/7, for det gjør man virkelig.

* Drikk MASSE vann - spesielt om du ammer, det gjør underverker for melkemengde og alt annet :) Og spis!

* Gå tur, uansett vær!

* Ha vippestol

* Bæretøy!! (f.eks elastisk sjal eller mei-tai)

* Praktiske bodyer (helst med knepping i siden, snuppa mi HATER å få de tredd over hodet) og bukser. Olabukser til baby er det dummeste jeg ser...

* Hvis du føler du ikke får gjort noenting, som å dusje og stelle deg; ta med stellematta på badegulvet, la babyen ligge naken og sprelle og dusj selv, her er det veldig populært i allefall.

* Masse lufting av rompe (husk tisselaken under!)

* Ikke stress!

* Finn deg en god barselgruppe - det er så utrolig koselig å møte folk i samme situasjon!

* Hvis babyen har vondt i magen - legg den på rygg og klem forsiktig knærne opp i magen, hold en stund og gjenta. Eller legg den på magen over knærne dine - hjelper masse.

* Problemer med å få melk de første dagene; drikk masse, spis godt, slapp av, ta en laaang VARM dusj!

Og kos deg, KOS DEG! Det er HELT fantastisk selv om det kreves 200% innstats å være mor. Spedbarnstiden kommer aldri tilbake og tiden går så altfor fort. Jeg kunne tenke meg å være med snuppa mi for alltid og aldri, aldri gå tilbake på jobb.

Skrevet

Jeg hadde forberedt meg på at det skulle være knalltøft å få en liten baby i hus. Men her var jenta et skikkelig sovedyr, og amming gikk helt fint og smertefritt fra første stund. Hun sov i tre-fire timer, fikk mat og stell og sovnet igjen.

Men det jeg slett ikke var forberedt på var hvor dårlig jeg skulle være i ettertid. Heldigvis hadde mannen 14 dager fri i forbindelse med fødsel, hvis ikke vet jeg ikke hvordan det skulle gått, jeg hadde store smerter og hevelse nedentil, måtte syes på nytt etter en uke, da stingene der jeg var klippet gikk opp igjen. Dermed tok det over 14 dager før jeg klarte å sitte forholdsvis normalt. Men etter tre ukers tid var den verste melkesprengen over, og kroppen begynte å virke igjen. Da kunne jeg endelig nyte den nye tilværelsen.

Dette høres jo helt sprøtt u, men... hver kveld var det ned på gulvet på rygg på badet, mannen min måtte hjelpe meg både opp og ned, og han fikk den "morsomme" oppgaven å tømme varmt grønsåpevann over meg nedentil. Det var lindrende og veldig godt, og skulle redusere faren for infeksjon.

Mitt viktigste råd blir å nyte tiden så godt du kan, tiden går så fort!

Og ikke bli fortvilet fom det ikke blir helt sånn som du hadde forestilt deg. Ikke vær redd for å be om hjelp! (Jeg fikk også trøbbel med forstoppelse fordi jeg ikke tok tak i det og ba om hjelp på sykehuset...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...