Gå til innhold

Dette må jo være den perfekte plass å spørre: Hva er ditt beste tips for barseltiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det (de) beste tipset (tipsene) du kan gi til en førstegangs som har NULL peiling hva det innebærer å være nybakt mamma?

Alt fra amming, stell, klær osv osv osv :)

Skrevet

Sov hver gang babyen sover! Det er det viktigste rådet jeg har.

Deretter anbefaler jeg å droppe alle planer om shopping, bæring av ved og andre fysiske aktiviteter. Ligg på sofaen, spis godt, hvil og dusj siden.

Denne tiden KAN være kjempehektisk, og da er det viktig å ha lave ambisjoner. Den kan også være rolig og fin, og da kan du heller ta eventuelle dusjer eller spaserturer som en fin overraskelse...

:-)

Lykke til, du har mye deilig i vente!

Skrevet

Ikke bli stresset når ungen bare vil henge i puppen fra kl.18.00 til 01.00/02.00 på natten. Eller de dagene du må amme hele tiden for å få opp melkemegden. deet går SOM REGEL over når ungen blir noen mnd.

Ikke stress med innføring av mat når ungen noen uker har sovet mange timer i strekk og igjen våkner fler ganger på natten for mat. Det er normalt at dette skjer når de er rundt 3-4 mnd.

Kos mye med ungen og rigg deg foran TV når du ammer for det gjør du mye.

Ikke vær redd for å ta med deg ungen ut. Selv om de skriker ser ingen rart på deg og om de gjør det ikke bry deg om det. Heller ikke vær redd for å ta bussen med barnevogn. Du kan be ander på bussen eller sjoføren om hjelp. Husk å takke for hjelpen :o)

Ikke ha alt for store planer for permisjonen og ta det mer som det kommer. Greit å ikke ha mer enn en ide for dagen og så heller gjøre mer om du finner ut du har tid.

Treff andre mammaer med babyer.

Om dere liker å reise har dere nå muligheten til å reise bort sammen og være borte flere uker.

Sikker mye mer.

Skrevet

Myke ledige klær. Jeg likte ikke klær med hette når de er så små og det ser jeg mange andre sier også.

Potelmel eller weleda sinksalve for sår stump.

Nesesuger. babyene er ofte tette in nesen når de er små.

Heve hode enden på sengen slik at de får puste friere(legg noen bøker under ca.5-7,5 cm høyt)

Ikke bade de for ofte 1-2 ganger i uken er nok.

Se bort fra alle skrivefeilene mine. Ble litt for ivrig:o)

Skrevet

Jeg var utrolig glad for at alt var klart hjemme da vi kom hjem fra føden. Stellebordet bugnet av bleier og stelleprodukter (olje og mesoft for det meste), barnesengen var ferdig reid opp og barneklær var vasket og lagt på plass. Har vinterbaby og hadde egentlig alt for mye bomullsbodyer og sånt, så invester heller i ullbodyer og strømpebukser. Gjerne dobbelt så mye som du tror du trenger, du aner ikke hvor mye som kan gå galt i så små bleier:)

Hadde gått så lenge og ventet og gledet meg at det egentlig bare var babybrikken som manglet i puslespillet:) Brystpumpe, smokker og microsterilisator hadde vi kjøpt inn på forhånd så det var bare å begynne rett på.

Skulle gjerne hatt flere amme-bher og ammetopper, gjerne i flere størrelser siden de passet forskjellig fra dag til dag. Endte opp med å kjøpe alle jeg prøvde da snuppa var ti dager siden jeg lakk så mye melk at jeg ikke turte å henge de tilbake:)

Uansett hvor forberedt jeg var på at det kom til å ramle på med besøk visste jeg ikke at jeg skulle bli så sliten og lei av å se folk jeg til vanlig er veldig glad i. Så informer så godt du kan (som regel er det folk du ikke engang har tenkt skal komme som er de som maser mest...) om at du ikke vet hvordan det er å være mamma og at du helst vil ha de aller nærmeste (som også kan bli slitsomme) på besøk i begynnelsen. - Og at det ikke er noe galt med noen i familien dersom du ikke svarer når folk sender femten tekstmeldinger og ringer ti ganger fra kl åtte om morgenen. Et eksempel er en god venninne som sendte melding like etter vi hadde sendt ut melding om at babyen var født og sa at hun skjønte det var mye nytt nå og at hun ville ta kontakt igjen når ting hadde roet seg. Hun ringte igjen kl åtte neste morgen og sendte en halvfornærmet melding to dager senere om at det var umulig å få kontakt med meg...

Ikke stå til langt på natt og bak fordi folk ikke har vett til å ta med seg noe selv, kjøp inn en haug billige kjeks og kjenn på at det ikke gjør noen verdens ting om huset ikke er helt shiny når folk kommer.

Sov og kos deg med den lille, babyen kjenner deg absolutt best så ikke ha dårlig samvittighet for å rede dere til i dobbeltsenga og ha masse kroppskontakt:)

Gjør ting i ditt tempo og ikke hør så mye på hva ALLE andre har å si om hvordan alt skal gjøres.

Du og mannen din har en fantastisk tid foran dere, og det er bare dere som vet hva som er viktig når dere skal starte familie. Nyt tiden og kos dere, den kommer ikke igjen!

Lykke lykke til med siste del av gravidieten, fødsel og ikke minst når den lille kommer!

Skrevet

Spennende tid nå like før det skjer :o) Jeg vet ikke helt om jeg har konkrete råd, men noen tanker og erfaringer kan jeg jo komme med.

Vær klar over at ALT blir annerledes. Absolutt alt. Du kan ikke forestille deg hvordan, og jeg skal ikke prøve å forklare det heller, det må oppleves. Det er som om du plutselig er blitt medlem av en hemmelig klubb...dine tanker om barn og familie, og ditt fokus på dette for resten av livet vil jeg si er hovedpunktene av hva denne klubben står for ;o) Det er altoppslukende å få barn, i hvertfall de første månedene.

Barseltid er en utrolig nydelig og til tider forferdelig slitsom tid. Barnet tar mye TID. Faktisk all din tid. Du mater, skifter, koser, sover, skifter, mater, og koser litt til, døgnet rundt føles det som. De små og nyfødte har behov for masse nærhet, og de krever utrolig mye, men det er sånn det er. Om du får til ammingen (guess what - det går ikke av seg selv!! for noen er det beinhard jobbing for å få det til, andre får det ikke til i det hele tatt, og noen glir det som i smør for), kan du regne med å amme omtrent døgnet rundt i begynnelsen. Og da mener jeg ikke i bare et par dager. Gjerne så lenge som opptil 2 måneder. Men det blir bedre! Og får du det ikke til, så er det ingen skam å gi mme. Jeg er nok ikke lagd for amming, det endre med tette melkeganger og brystbetennelser an mas, og jeg har derfor to flaskebarn..friske og fine begge to da :o)

Det er ikke nødvendigvis sånn at nyfødte sover og spiser og det er det. Det får man ofte høre, at den perioden er jo så god, for da sover de jo bare og er små engler. Vel....ikke alltid. Det er masse jobb i begynnelsen, verden er et helt nytt sted, barnet er helt nytt, og dere skal bli kjent som den lille familien dere nå har blitt. Og i tillegg skal kroppen din tilbake til normalen, hormonene skal stabilisere seg og du skulle gjerne hatt mer tid sammen med kjæresten din ;o)

Jeg mener ikke å svartmale her, aboslutt ikke, men jeg prøver å samle sammen alt det som de fleste IKKE forteller deg om det å få barn/barseltiden. Og jeg har helt sikkert glemt en del. Jeg har mange venninner (og meg og for den del) som har blitt litt overrumplet og overrasket over hvordan hverdagen faktisk ble da barnet kom. Det tar all tid du har! Det finnes ikke mange minuttene fri, barnet blir med deg på badet mens du dusjer, og til og med i vippestol mens du sitter på do.

Det er helt fantastisk å bli foreldre, det nydeligste som finnes. Men det er en livslang jobb, og jeg mener virkelig JOBB. Du er på jobb 24/7. Det blir et helt annet liv, men noe du aldri kunne tenke deg å være foruten. Og når dere får "landet litt" og blitt ordentlig godt kjent er det bare å kose seg, få inn rutiner og gli av gårde på den nye reisen livet tar deg med på. Lykke til som mamma HI, det kommer til å gå kjempefint, det kommer til å være kjempeslitsomt, men akk så utrolig fantastisk herlig. GLED DEG! :o)

Skrevet

mitt beste tips: vær forberedt på barseltårer og at allt ikke blir som man tenkte på forhånd..... fikk helt megasjokk da jeg kom hjem fra sykehuset, sliten og trøtt, babyen er veldig krevende og ville ikke sove.

så få hjelp fra dine nærmeste når pappan er på jobb (mor og far + søsken/venner) om ikke annet enn for komme for å holde babyen mens du tar deg en lur eller vil dusje. sier ikke dette for å skremme, men skulle selv ønske at jeg var bedre forberedt på hvor tøft det skulle bli......

men det er jo helt supert å være mamma, selv om jeg må innrømme at den berømmelige morsfølelsen ikke akkurat kom på dagen.

Lillegutt er nå 10 uker og verdens beste, snilleste, peneste og søteste baby (hehe, litt partisk da)

Skrevet

Ett lite tips er å ikke kjøpe alt for mye ammeting.. jeg hadde handlet bra inn med amme bh'er (dyyyre), ammeinnelgg i ull og alle varianter, ammepute og diverse, og da ammingen gikk rett til skogs, satt jeg igjen med mye stasj. Man må jo sef ta utgangspunkt i at ammingen går som det skal, gjør jo som regel det, bare ikke ta helt av før babisen er ute :-)

Skrevet

Tusen tusen takk for kjempefine svar! :)

Det var jo helt genialt av meg å starte denne tråden, om jeg så får si det selv ;)

Til deg som skrev om det med mye besøk og sånn, det har jeg tenkt myyyye på. Jeg er en sånn person som liker best å dra på besøk, er ikke like vell med å FÅ besøk. Så må si jeg gruer meg litt til det..

Har vist samboern min denne tråden, å han sa faktisk at han hadde tenkt gjennom det allerede :)

Planen hans var ganske grei: han tar seg av å si nei til folk, det skal ikke jeg tenke på. + at han kobler ut ringeklokken så de uanmeldte gjestene får værsågo å ringe på telefon først. (Døren er alltid låst, så går ikke å bare buse inn)

Ble så GLAD! En bekymring mindre til tiden etterpå :)

Kom gjerne med flere tips! :)

Lurer på en ting ang ammeklær.

Har kjøpt sånn 2 pk med singletter på h&m. (kjøpe fler?) Men bh'er har jeg ikke fått kjøpt enda. Er så usikker på størrelsen.

Puppene er jo mye større nå enn før, men regner med de vokser enda mer når melken kommer igang. Hvor mange størrelser skal jeg gå opp i forhold til det jeg bruker nå? Sånn ca...

Skrevet

Jeg gikk opp en størrelse til i forhold til på slutten. Brystene blir store og harde den første tiden etter at melken har kommet og du skal ha plass til ammeinnlegg. Kjøp en brystvortesalve(Purrelan fra medela) og ikke kjøp mer enn to bher før du har funnet ut hva du liker og hvordan brystene dine stabiliserer seg etter noen uker. Lurt å masere brystene i dusjen under varmt vann. Det løser opp kuler og lindrer.

Om du har vondt i underlivet og har fått sting er det godt å sitte i grønnsåpebad i 5 min per dag.

Skrevet

hahaha, kom på ett nytt tips. IKKE KJØP AMMEBH før etter du kommer hjem fra sykehuset...... hehe, jeg hadde kjøpt ammebh mens jeg var gravid fordi puppene hadde blitt større og jeg tenkte at: nei, de kan ikke bli større enn dette. hah, så feil tok jeg. gikk fra 75B til 80D. Og ikke kjøp BH mens du har melke spreng (det gjorde jeg) hi hi.

Skrevet

Si NEI når du er sliten, besøk kan vente! Gjør ammestundene om til noe koslig, enten du ligger i sengen, sitter i godstolen, ser film når du ammer eller annet. Prøv å stell deg hver dag om du får tid og overskudd, det er viktig å føle seg fin i en tid med blødninger, ammetåke, humørsvingninger osv.!! Bruk god tid på å stelle babyen din, slik blir du godt kjent med h*n. "Sløs" bort litt penger på noen overgangklær du føler deg fin i:) Og ikke minst; NYT tiden:-)

Skrevet

Etter en måned hjemme som førstegangs:

Jeg er ikke helt enig, jeg synes absolutt man bør kjøpe amme-BH før fødselen... Jeg hadde ikke orket å dra meg i butikken noen få dager etter fødsel, og uansett er det greit å ha egnede BHer til de første, når du må dra fra puppen hele tiden uansett. Kjøp dem endel for store i forhold til puppestørrelsen før fødsel. De er ganske elastiske, siden de er uten spiler, så størrelsen er litt fleksibel.

Ullinnlegg er helt geniale! Husk å ta godt vare på puppene dine, det skal så lite til før det blir krise!

Ha lave forventninger. Ikke vær redd for å be mann/samboer om å gjøre ting. La huset flyte, det gjør ikke noe. Folk som måtte komme på besøk (men ikke vær redd for å si nei til besøk!) forventer ikke at huset skal være shinet og perfekt.

Finn rutinene som passer for DITT barn. Vi rådspurte mange ang soverutiner siden vi bare fikk sønnen vår til å sove i senga vår... Alle kom med ulike råd og meninger. Til slutt har vi kommet fram til at vi lar ham sove der han ønsker å sove, rett og slett (noe som også fører til at VI får sove bra!). Noe jeg har hatt dårlig samvittighet for - men man kan jo ikke skjemme bort så små babyer (noe som er mantra for tiden, det var det ikke før!), og det er dette som passer for HAM.

Jeg fikk et godt råd av jordmor på føden - hun sa at om en ukes tid vil dere være eksperter på DERES barn! :) Det er fint å ta med seg!

Kan også legge til at bukser og pyjamaser uten fot er fullstendig talentløst, sokker sparker de av seg hele tiden. Hel fot er tingen! :)

Skrevet

Viktigst av alt: Ta masse, masse bilder. Denne tiden får du aldri igjen! Vi tok dessverre lite bilder av gutten vår den første uka, siden alt sto på hodet fordi jeg ikke var i så god form. Vi tok endel den første dagen, men så var det omtrent slutt... :(

Skrevet

Mitt beste råd er å ikke høre på råd. Tenk deg at du er på en øde øy og aldri har lest eller hørt noe om hvordan du skal ta vare på baby. Hva ville du gjort? Lytt til morsinnstinktet ditt, det er viktigere enn å lese de bestese bøker ;-)

Og skulle du hatt et eneste hjelpemiddel på denne øde øyen, er noe bæretøy (ja jeg klarer ikke å la være å nevne det, hehe) ikke å forakte! Sjekk tettinntil.no

Lykke til med alt! Du har en utrolig givende, spennende, slitsom og fantastisk tid foran deg!

Skrevet

Hei hei HappyFreak, kjenner deg igjen fra 3.tri, går d bra m deg? Begynner å bli klar for fødsel og baby?

Ser du har fått mange gode råd allerede, men kan jo slenge på et par fra meg også..

De første ukene er hektiske! Ta imot all mulig hjelp fra foreldre, søsken osv, husker jeg syntes d var herlig m litt alenetid, selv om d ikke var mer enn kanskje en lang dusj..=)

Amming er ikke bare bare! (hvertfall ikke for meg, og mange m meg..). Sleit veldig m amminga de første dagene etter fødselen, så var veldig takknemlig for all hjelpen jeg fikk på barsel: Bli på sykehuset så lenge som mulig, og spør de som jobber der om alt du lurer på; prøv å tenke gjennom alle mulige spørsmål som kanskje vil melde seg når dere kommer hjem fra sykehuset, ikke vær redd for å be om hjelp (jeg hang i snora så og si;) Ammeskjold ble redninga for min del, etter jeg begynte m d går amminga veldig bra!

Pass på å finne en god ammestilling, jeg har ikke vært flink nok der, og har pådratt meg en svæært vond rygg- ikke godt!

Amming tar MYE tid (d hadde ikke jeg tenkt på i d hele tatt før fødselen, ble litt overraska der ja..) og kan fort bli kjedelig, så jeg rigger meg alltid til foran TV'en, eller m et blad...

Ha minst en amme-BH klar, tror ikke jeg kom meg ut i en butikk før nærmere 2 uker etter fødselen..

Forbered både deg selv OG partneren din på at d kommer til å bli mye mindre søvn enn før, dette har vært d tøffeste for min mann sin del hvertfall.. (snuppa sover ganske bra nå, men ble noen lange og tunge netter de første par ukene).

Ikke ta imot for mye besøk de første ukene hvis du føler deg sliten! Vi hadde ikke så mange på besøk helt i starten, og d var igrunn ganske deilig, hadde mer enn nok m amming og bli vant til d nye livet bare vi tre! De aller fleste har jo forståelse for d=)

Og sist men ikke minst; GLED deg, d er helt helt fantastisk å bli mamma!! Og prøv å nyte de siste ukene før fødselen, tenk på d som verdifull alenetid for deg og din kjære, blir lenge til neste gang=) Slapp av, og lad batteriene, d trengs;)!

Skrevet

Min lille prins er nå snart 4 måneder, å er sånn sett elover barsel tiden. Den bare forsvant liksom, plutselig er det helt "normalt" å ha en baby : )

Kan skrive under på de fleste rådene som har kommet her, så prøver å komme med noen som ikke ha blitt nevnt allerede:

Om du får gutt eller jente, det er fort gjort at de blir såre i stumpen. La de ligge LENGE hver dag uten bleie. Jeg å gutten har vel en god halv time hver morgen og kveld hvor han får være naken. Han elsker det, og har mye bedre kropskontroll når han er naken. Dette har vi gjort fra første dag, og koser oss masse begge to. Er stort sett på badet da det er litt varmere der. Å til dags dato har han aldri vært sår : )

Ett annet tips er å kjøpe mesoft på apoteket i stedenfor våt servieter, de er litt dyrere, men veldig mye bedre for barnet. ( Det er som gassbind og du bruker de med vann og eller olje )

Jeg likte ikke Purelan brytvortekrem, den varfaktisk kjempe vond for mine bryst. Jeg brukte en fra Lanacare so het Bystvortekrem. Avent har også en brystvorte kremsom er god synes jeg. Forskjellen er at de er mer flytende og dermed ikke så vonde å ta på veldig såre brystvorter. Men, smak og behag....

Ikke kjøp masse fint tøy, det går mest i strømpebukserog bodyer, da dere er stort sett inne og hjemme i starten. Går dere ut ligger hun/han i vogna og da er det ull det år mest i.

GÅ PÅ TUR, det er den beste medisinen for psyken. Frisk luft er godt for dere begge og dere sover bedre!

Ha noe lett mat lett tilgjengelig, det er ofte lett å "glemme" å spise i starten. Har man da en muffin, en banan eller noe lett tilgjengelig er det lette å få det i seg. ( Mannen min pleidekomme med skiver og frukt til meg mens jeg amma i starten, da jeg aldri ellers "fikk tid" til å spise).

Så ett eget tips fra meg, alle sier sov når babyen sover. Jeg sier prøv også hvert fall en gang til dagen når babyen sover å ikke sove. Men, les avisen, drikk kaffe, gå på butikken om mannen er hjemme. Det er vel så mye avslapping i å gjøre dette som å sove en halvime. Å man føler seg mange ganger mye bedre av det!

Å ++++ lytt til din egen magefølelse, du vil det beste for ditt barn, å da kommer du til å gjøre det som er best for ditt barn!

Skrevet

Jeg har et tips som hjalp meg mye og jeg tenkte ofte det!

Følg mammahjerte!

Rett og slett. Det sier deg så utrolig mye, det som mammahjerte sier er riktig, er riktig.

Også vil jeg anbefale deg om du er veldig sliten på sykehuset, ikke få besøk. Jeg sa nei til alt av besøk bortsett fra nær familie, og jeg er så glad for det! Noen ble faktisk sure for at de ikke fikk komme...

Lykke til, kos dere! :)

Skrevet

Kjøp ammebh uten spiler, siden man er øm i starten. Om man blir sår er albueskjell bra. Jeg sov med bh ganske lenge så da er det også best uten spiler. Dessuten gjør det ikke så mye om de ikke er helt passe.

Henger meg på de andre som sier lite besøk i starten og IKKE bry deg om hvordan huset ser ut.

Ha med litt forskjellig av klær på sykehuset. Vanskelig å si hva som passer... og hva man føler på for å ha på.

Vær forberedt på at alt kommer an på babyen, hvor mye du orker og hvor lang tid alt tar.

Jeg syns de to første mndene var mye verre enn jeg hadde trodd, ikke med babyen, men min egen fysikk. Jeg hadde ikke forestilt meg at jeg kunne bli så redusert og ha så mye vondt i rygg, knær, underliv, brystvorter og bekken. Og at det skulle ta så lang tid å komme seg. Nå er det syv mnder og alt er vel stort sett bra! Hadde jeg ikke trodd!

Så ikke fortvil om du er i litt dårlig form en stund.

Sov og kos alt dere kan!

Jeg syns det er mindre pes med baby enn jeg hadde tenkt.

Skrevet

Purelan! Det var min redning:)

Det er brystvortesalve, hadde det med meg på sykehuset, smurte når jeg kjente jeg begynte å bli sår.

Brukte den etpar uker, aldri sår etter det.

Den er herlig, trenger ikke vaske den av før babyen skal ha pupp engang. :)

Fås kjøpt på apoteket.

Skrevet

Jeg kom på en ting til... Alltid, alltid ha flasker og glass med vann tilgjengelig der du ammer helt i begynnelsen. Slo aldri feil at jeg holdt på å dø av tørst med en gang snuppa var i gang. Greit når noen var hjemme, ikke så greit når jeg var alene. Drakk opptil 3 liter vann på natten de første ukene, så hadde alltid en flaske på soverommet... Mulig jeg var veldig tørst da:)

Skrevet

Da må bare jeg skrive at jeg syntes bukser og pysjer MED fot er talentløst. Frøkna her dro bena oppunder seg og det endte med at det ble "sittende fast" oppi buksa. Vi liker best å bruke sokker, da sitter bena der de skal være - i tillegg varer både pysj og bukser litt lenger - sokkene kan trekkes oppover leggen og dekke der de blir litt for korte, bukser med ben slutter jo bare å passe. ;)

Hos oss kan jeg telle på én hånd de gangene sokkene er sparket av, og frøkna er nå 4,5 mnd.

Jeg fikk også råd om å bruke med ben, men etter å prøvd meg frem fant vi ut at vi likte de uten ben best.

Så mitt råd blir velegentlig bare:

Hør på råd og føl deg frem, så finner du ut hvilke råd du vil følge. ;)

Skrevet

Og jeg vil skrive på bakgrunn av et annet innleg at det med eller uten fot på klærne må du finne ut av selv.

Jeg har brukt med fot til begge og har helt motsatt erfarnig av hva hun andre har hatt.

Skrevet

Jeg får slenge meg på jeg og=)

Kjøp en sånn årskalender, sånn som er i papp, A4 str, med et halvt år på hver side. Og skriv inn alt (!) og ha den hengende på kjøkkenet, eller noe. Her har jeg notert inn vekt og lengde, når hun ruller mage rygg, bæsja seg ut, kasta opp og alt annet. Morsomt å lese og å følge med på utviklingen. Mye mer oversiktlig og enkelt enn dagbok! (Men seff gjør det og om du vil)

Føler du at du mister kontrollen på hverdagen, og det GJØR du garantert, så kan det være godt å innføre rutiner.. Ikke for baby, men for din egen del! Jeg holdt på å mste helt grepet følte jeg. Men det å spise frokost kl 08, gå tur kl 09, det var godt å få litt taket på livet igjen. Og innfører du baby-rutiner med en gang, legging/bad osv så slipper du å innføre det senere, da går alt automatisk.

Bruk pappaen! Gi baby "videre" og gå å ta en dusj eller dra på handletur. Som hun over så. Det er avslappende det og!

Trille tur! Deilig, koselig og sunt for mor og barn!

Vi begynte å legge mini tidlig på kvelden når hun var 4 uker gammel. Mange syns dette var tidlig, men det passet oss og babyen vår. Det var tydelig. Så selv om folk både her på DiB og ellers i verden mener alt mellom himmel og jord, så kan det hende at akkurat det du har tenkt er riktig, selv om ingen er enig!!=)

Ehh... Nå trenger snupp meg her! Kanskje jeg kommer på mer siden..=)

Skrevet

hei Hi, husker deg også fra 3.tri:) Håper det går bra med deg. Syntes også det var en genial tråd du har startet. Lest gjennom alt jeg også for å se om det var tips:)

Selv har jeg nå en gutt på 26 dager og storkoser meg masse:)

Det jeg synes er viktigst etter å ha hatt en ganske hard start på barseltiden er å ha null forventninger. Som noen sa over her...det blir nok ikke som du har sett for deg- det må oppleves:)

Husk å ta vare på deg selv. sov, drikk og spis når du kan. Kjempeviktig!

Jeg fikk ikke til noen av delene og stresset med det. Dermed gikk det utover melkeproduksjonen. Jeg ammer men har lite melk per måltid.

Ville også hatt en ammebh klar. Veldig glad for at jeg hadde det. Er du veldig usikker på størrelse så bare kjøp en billig en på sparkjøp så kan du kjøpe deg et par gode når du har fått melken:)

Det med bilder er kjempeviktig..Jeg skjønner først nå hvorfor de sier man skal nyte de første 6 ukene (barseltiden). De vokser så fort. Lillegutt her er allerede blitt en del større og jeg er glad vi har tatt masse bilder hele veien:) Men husk og ta bilder av dere alle som familie også...Det glemte vi oppi det hele og har først fått tatt idag..:(

Masse lykke til med fødsel og barseltid:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...