Liza-76 Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Jeg får så utrolig mange spørsmål og kommentarer hele tiden fra kollegaer og kjente.... Om vi skal ha flere barn... Mange spør veldig direkte, mens andre hinter veldig. Jeg jobber, ironisk nok, med babyer... En dag gikk jeg og bar på en liten en som hadde veeeldig vondt i magen. Moren hadde fått tvillinger og var alene med de. Vi snakket om at det sikkert ble ganske slitsomt for henne... En kollega presterte da å si(selvfølgelig en spøk); "Kan ikke du ta med deg den ene, da, du har jo bare en...". En annen spurte om jeg ikke burde gå opp i full stilling, hvis jeg tenkte på å bli gravid.... Og det var ikke i fortrolighet, men mens det satt flere kollegaer der... Jeg ble helt satt ut!! Noen andre som opplever dette? Hvordan takler dere det?
Gjest Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 Egentlig er det veldig frekt gjort av folk å si sånt! Jeg har jo støtt og stadig fått hint om at nå er det på tide vi får en liten en også. Men hallo... det er jo faktisk ikke alle som kan får barn! Og da sårer det jo veldig med sånne kommentarer. Problemet er at folk som ikke er i den situasjonen selv, ikke helt klarer å forstå hvordan vi har det. Dessuten har ikke folk noe med om dere skal ha flere barn eller ikke. Tenk om du vil ha bare en da? De har som sagt ingenting med om hvor mange barn dere vil/skal ha.
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 For folk flest er det å bli gravdi og få barn en heeeeelt naturlig og normal ting. De færreste sliter med dette, og dermed føles det nok helt vanlig å spørre og snakke om det også. Det er ikke vondt ment fra deres side, det føles bare sånn for oss med fertilitetsproblemer...
♥ lillemin ♥ Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Det florerer av spørsmål...og hva annet kan en si at det kommer når det kommer!?! Det er jo egentlig det det gjør, bare at det tar litt ekstra tid. Men, den ekstra tiden, den tiden med alle spørsmålene fra alt og alle, det er den tiden som er tung. Det er tungt å skulle svare hele tiden, hva svarer man egentlig? Og så er det de som smiler og sier :"du er jo enda så ung, du trenger vel ikke å tenke på noen barn med det første du?" JO, det er akkurat der jeg er i livet mitt, og ja, det tar litt tid! Tror ikke alle hadde spurt så mye om de visste hva en måtte igjennom, hva en sleit med fysisk og psykisk. Vårt høyeste ønske er jo en liten spire...
Søskenhåp adopterer Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Jeg har aldri skjønt hva andre skal ha å gjøre med å stille så personlige spørsmål. En ting er når NÆRE venner/familie spør, en annen ting er bekjente og kollegaer på jobben. Faktisk hvert 10 par sliter med å få barn, dette er noe de fleste bør tenke litt over og noe jeg trodde de fleste var klar over. Selv har jeg ALDRI spurt noen om de ikke snart skal få barn. Har alltid betrakta det som noe man bare ikke spør om. Det er et personlig valg også, noen velger å ikke få - noen velger å bare få 1, uten at det er noe jeg skal legge meg opp i.
mortilgutt Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 Eg henger meg på her.... eg veit ikkje kva eg sjølv hadde sagt. Kanskje, om eg hadde vore "tøff" nok så hadde eg teke til sides dei som spør og sagt at dette er ikkje noko eg vil snakka om, og det er eit veldig sårt tema. Eller så hadde eg kanskje kome med ein "frekk" kommentar tilbake..... ? Nei, eg veit ikkje. Kanksje ein bare skal bita det i seg? Definitivt ikkje lett! Eg hadde kanskje prøvt å snakka om det til den det gjaldt og spurt kva ho meiner med å koma med slike kommentarar. Ho vil sikkert dei at det er for spøk. Då kan ein jo seie at sjølv så er ikkje dette noko spøk men faktisk noko ein slit med og kjenner det ikkje som noko spøk. Eg trur det kan vere den riktigaste måten å gjera det på, men ikkje på nokon måte den enklaste. Lukke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå