Margrethe1311 Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå :-/ Jeg har en jente på to år (nå på torsdag) som egentlig ikke har vært glad i mat noen gang. Men hun har liksom alltid spist. Men i et par uker nå har hun ikke villet ha mat, hun har har masse luft i magen, prompet myye, og så har hun kastet opp mye. Ikke hver dag, men hun har kastet opp noe sånn som tre ganger i uke kanskje. Litt mer/litt mindre. Og mat har liksom vært bare skriking og bråk, og bare misnøye. Er det noen som har vært med på noe av det samme? Vi skal på to-års-kontroll på helsestasjonen til tirsdag og det skal vi snakke med både helsesøster og lege, så jeg må ta det opp med dem. Men har desverre veldig dårlig erfaring med helsestasjonen, de har aldri vært noe snille med oss. Jenta mi er født premature, så ho har aldri vært stor og ikke lagt på seg like fort som andre. Og det har vi alltid fått kjeft for. Og kan tro jeg gruer meg nå da, siden hun har spist dårlig,og da heelt sikkert ikke gått opp noe særlig:(
Gjest bissen Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 Ring ernæringsfysiolog og drit i helsestasjonen;) Finnes mange idiotiske helsesøstre, så vet du det:) Det er ditt valg om du drar til helsestasjonen, du kan jo bare dra til lege med jenta di..nå er hun også såpass stor. Er det avnt andre helsesøstre du kan bytte til? Husk at det er du som skal være fornøyd!! Jentene mine er 11 uker premature (to år de også), ene jenta har slitt med spisevegring hele veien og skal nå operere inn peg. Det er slitsomt med spiseproblemer hos barnet, men sånn kan det være..jeg har vært borti mange på helsestasjoner som har vært lite kompetente når det kommer til premature barn. Men vi har derimot hatt tett oppfølging av Habilitering og sykehus, så helsestasjonen droppet jeg litt etterhvert..kun vaksine og vektstasjon. Lykke til på kontroll, husk å ytre din mening! Du er ikke der for dem, det er de som skal hjelpe deg!
blond Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 Dette bør du undersøke videre. Om helsestasjonen ikke er snille med dere må du finne en annen lege. Lykke til!
It's all about me Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Limer over noe jeg svarte på Eksem og Allergidebatten: "Dette er akkurat det jeg opplevde med min gutt også. Like etter ettårs dagen begynte han å kaste opp flere ganger om dagen, hver dag. Var hos legen to ganger som tok de vanlige prøvene som ikke viste noen ting. Etter siste legebeøk tok vi han selv med til sykehuset hvor de har drop in på barneavdelingen. Da var han så slapp, utilpass og hadde mistet mye vekt at han ble lagt inn for videre utredning. Han fikk haugevis av blodprøver, røntgen, ct av hodet og gastoskopi. Mens vi ventet på svarene fulgte jeg min egen magefølese og kuttet ut melk. Glad så jeg umiddelbar virkning. Han ble ikke helt bra men mye bedre. Fortalte legene om erfaringa mi, men de undersøkte han selvfølgelig videre. Takk og lov. For da svarene kom viste det seg at han hadde cøliaki. Oppkast er ikke den vanligste symptomen på dette, men ikke helt sjelden heller. Derfor tenkte ikke legene umiddelbart på cøliaki da jeg kom han de første gangene. Når man har cøliaki men ikke går på glutenfri diett ødelegges også den delen som bryter ned laktosen i tarmene. Derfor er det også vanlig at cøliakikere har laktoseinntolerans og selvfølgelig reagerer positivt på melkefri diett. Men dette er ikke nok, og laktoseinntoleransen er forbigående og blir borte når en har gått på glutenfri diett en liten stund. Dette er iallfall min erfaring, ikke dumt å ha den i bakhodet videre." I tillegg må jeg da lagge til at før han ble syk hadde han alltid hatt et anstrengt forhold til mat og aldri likt noe annet enn grøt, velling, yoghurt, fruktmos og mm. Hvordan er formen på jenta di ellers? - Sover hun mye? - Du sier hun har mye luft i magen, men ser den oppblåst ut også? - Har hun noe utslett- Små røde prikker på str med et kronestykke? - Hatt tilfeller av diare over tid tidligere? - Blitt påvist jernmangel noen gang? Dette er flere symtomer, men en kan ha alle eller ingen. Fortsetter oppkastet så ta henne med til legen og be om blodprøve hvor de sjekker jernstatus og mulighet for cøliaki. Cøliakiprøven kan komme ut negativ selv om en er syk så du bør be om videre utredning hvis det ikke gir seg, og under alle omstendigheter hvis hun har jernmangel. Jernmangel er den måten mange uten sterke symptomer ofte merker det på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå