mossemamma Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Vil bare si ifra at det desverre finnes de som sliter i mange år før de finner ut at det er skjult ganespalte som er årsaken til språkvanskene. "Tydelige" tegn er splittet drøvel, og at barnet "snakker" noe nasalt. Uansett, det dere kan gjøre for sikkerhets skyld er å be barnet blåse igjennom et sugerør, mens du holder et lite speil under nesen på barnet. Hvis det kommer dugg på speilet, så er det en lekkasje, og da er det best å søke hjelp fortest mulig fordi oprasjonen er enklere jo yngre barnet er. Er jo greit å teste det ut:) Ønsker lykke til med språket. Vil også nevne at min bror nektet å snakke før han var to år, han bare smilte lurt å snudde seg når noen ville få lurt et ord ut av han. Men da han endelig pratet kom det lange perfekte setninger. Hehe, sånn er han litt i dag og, han uttaler seg aldri om et tema før han er sikker i sin sak og gjerne kan alle kildene på rams. Han snakket alltid perfekt, men sakte, samme gjaldt når han skulle lære å skrive. Men skolen ble utålmodig, så han fikk løpsk tale og ingen skjønte hva han skrev. Han ble stemplet som dum, men likevel for intelligent for å få pc på skolen (den gangen var det de med "mbd" som fikk pc). Han ble et mobbeoffer, og da han gikk ut av ungdomskolen, sa en lærer rett ut at han kom aldri til å bli noe her i livet. Han fikk hjelp av logoped på bredttvedt, og på vidregående fikk han pc, så han gikk ut med toppkarakterer, fikk laud (best i "klassen") i de fleste fagene på universitetet, han tok hovedfag ved NTNU, og er en av de få i landet som er utdannet "Human adferdsøkolog". Likevel fortsetter han å studere, og har jobb ved siden av studiene som lektor på Handelsgym. Så jeg gliste godt inni meg da mamma traff en av de gamle lærerene fra ungdomskolen, og hun spurte med bekymret blikk hvordan det gikk, og mamma fortalte det, og dama datt inni en reol!! Så er dere bekymret, og det er noe dere mener at dere har krav på, så ikke sitt og håp, krev hjelp! Det er ikke alltid så mye som skal til før barnet blomstrer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå