Gjest Lykkeliten2 Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Jenten min (8 maaneder) fikk bronkitt og fikk ventolin og pulmicort (inhalator) av legen samt noe slimloesende. Bronkitten er borte naa, etter 7 dager paa medisinen, men saa fortalte en venninne av meg (som har astma) at man kan utvikle astma dersom man bruker astmamedisin uten aa ha astma.. Er dette sant? Jeg liker ikke tanken paa det i det hele tatt. barnelegen vi var hos sa ingenting om dette.
sannamin* Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 Hei! Jeg tror ikke du skal bekymre deg så voldsomt for det jeg. Har ikke hørt noe om det. Datteren vår har nå hatt bronkitt og hoste på den 3 uka. Var noe bedring etter 14dgr. For 2 dager siden hostet hun verre enn verst HELE natten og hele går. Jeg dro i hui og hast til lege på kontor og fikk ventoline. Men dette hjalp ikke på hosten. Dro til legevakt i går kveld. Kom til samme lege som den 1.nov. ( vært mye styr) Jeg spurte om å få cosylan hostemikstur. Fikk faktisk dette. De andre legen har ikke ønsket det da hun er 1 år. Har gitt kun 2,5ml par ganger siden i går og hun er MYE bedre, men dog endel surklete. Hun fikk også Fluitide astma med. Han lyttet og hørte at det var en liten tendens til astma. Noe bronkitt kan utløse. ( infeksjonsløst astma ). Men hun skal videre til barnelege uansett. Så om medisinen du bruker gir en god effekt på bronkitten så betyr ikke det at hun får astma. Ble litt uryddig her, men fikk ut litt frustrasjon over 3 ukers bronkitt/krupp/astma bekymringer:) Håper jenta di er frisk nå. Snakk med legen om det,. hadde jeg gjort:)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 Jenta mi bruka flityde og ventoline i 2mnd i sommar. Ho hadde virus lungebetendelse og RS virus samtidig. Fikk det av barnelegen på sjukehuset for me blei lagt inn grunna dårlig pust. Ho skulle inn att hvis ho starta å hoste att når me slutta med det. Det har ho ikkje gjort så ho har nok ikkje astma. Ho hadde hosta sida april og eg var til legen gang på gang og fikk vita at ho var forkjøla for gjekk jo i bhg......hadde RS faktisk...... Men nå er ho nok bjørke allergiker også så eg skal teste begge ungane til våren, hadde komme til å testa ho i høst hvis ho hadde starta å hoste att. Skulle da inn på astma og allergi.
Ranveig R Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 Eg har aldri høyrd at det kan skje (men eg har sjølvsagt ikkje høyrd alt her i verda då), men eg har høyrd fleire tilfeller der ungar slit med hoste/bronkitt har fått astmamedisin og beskjed om at "viss det virkar, er det ikkje bronkitt men ifeksjonsutløst astma". Jenta vår har infeksjonsutløst astma, har tørrhoste kvar natt (fleire gongar til ho kastar opp) i mange veker etter kvar forkjølelse. Har no fått Ventoline og Flutide, og håpar det skal hjelpe, er så frustrerande at ho ikkje sal få sove på 2 mnd pga ein liten forkjølelse...
roxanne Skrevet 15. november 2008 #5 Skrevet 15. november 2008 Det er tull. Man utvikler ikke astma ved å bruke astmamedisiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå