Mamma&snuppa&spiren Skrevet 15. november 2008 #1 Skrevet 15. november 2008 Denne sovinga om kvelden/natta er et helvete.. Jeg trenger råd! Greien er: Babyen min er snart 7 mnd. Jeg ammer og hun sover i samme seng som oss. Fra dag en har hun alltid nektet å sove alene. Da hun var 4 uker startet kolikken, og varte til hun var nesten 3 mnd. Hun gråt i timesvis hver dag, og jeg var dødssliten. hun sovnet utpå natta, da var hun helt utslitt. Jeg la henne ned noen ganger, hva skjedde? Jo, skriking i etpar timer til! Derfor satt jeg og holdt på henne til jeg la meg sammen med henne. Jeg bare klarte ikke mer gråting.. Om kvelden er rutinene: Pupp halv 7, grøt 8, stelling og kosing og legger seg 9 da hun får mer pupp. Da kolikken var ferdig prøvde jeg å legge henne ned når hun var trøtt om kveldene. Gråting, sutring og hun klarer ikke finne roen. En kveld satt jeg 5 (!!) timer og la henne ned, opp igjen, ned osv. Da klokka var 2 om natta ga jeg opp og la meg sammen med henne, vi sovna begge to. Hun er veldig aktiv liten sak, eser seg selv opp, hun er litt hyper Blir lett overstimulert, så vi prøver å ha mest mulig ro rundt henne. Jeg er imot skrikekurer! Jeg har prøvd å la henne gråte litt, hun blir redd! Kanskje det må til en gang, men det blir ikke nå. Finnes det andre råd? Når jeg legger henne er det pupp, så raper hun også er det sutring, gråting, gnur og vrir på seg. Jeg går med henne, vugger, bysser, synger. Ja, jeg vet det er feil! Men hvis ikke sovner hun ikke. Og etter alt fra halv time til 2 1/2 time sovner hun. Jeg går ut og hun våkner HELE tiden! Da mener jeg hvert 10 minutt. Jeg løper inn når hun gråter, gir henne enten pupp eller litt vugging, legger hun ned, hun sover. også går det en liten stund, hun våkner. Jeg kjenner et behov for å sette meg ned og slappe av! Være alene litt. Noen kvelder er bedre enn andre, det må jeg få med. Hun kan sove opptil 3 timer i slengen. Og GUD så deilig det er. Sorry, ble langt. Måtte bare forklare litt her. Noen som har noe råd? hva som helst, jeg vet ikke hvor lenge tålmodigheten min rekker.
ZZzZzzZ Skrevet 15. november 2008 #2 Skrevet 15. november 2008 tar hun ikke smokke? kan nå være at hun har behov for mer mat...?(nå vet ikke jeg hvor mye hun får men) ..på dagtid altså..
Mamma&snuppa&spiren Skrevet 15. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2008 Nei, hun vil ikke ha smokk. Hun bare tygger på den hehe. Hun får pupp 2-3 timer mellom, og et måltid med enten banan, litt middagsglass, fruktpure, og en stor porsjon grøt til kvelds. Kanskje det er lite? Spurte helsesøstra om dette, men hun er jo helt.... Ja, hun kan ingenting. :/
julijente Skrevet 15. november 2008 #4 Skrevet 15. november 2008 Først vil jeg trøste deg med at det går over. Jeg vet det er vanskelig når det står på som værst, men det hele varer ikke evig... Jeg har to barn hvor nr1. hadde kolikk, tok ikke smokk, urolig om natta etc og nr. 2 sov hele natta fra nesten dag 1 og ellers blid og fonøyd. Noen tips fra meg: - Fast rituale med bading hver kveld - Ha grøtmåltidet et par timer før leggetid, og pupp rett før hun skal sove - Legg babyen i egen seng, godt innpakket i tepper, rett ved siden av din seng, om mulig. Sitt så og hold barnet i hånda, småsnakk lavt, hold lyset av, til det sovner. Selv om det tar to timer... Blir bedre etterhvert. Legg så ei nattskjorte som lukter "mamma" i senga hennes.
ZZzZzzZ Skrevet 15. november 2008 #5 Skrevet 15. november 2008 jeg ville begynt med grøt om morgenen/formiddagen også...
Mamma&snuppa&spiren Skrevet 15. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2008 Julijente: Takk for svar, trenger å høre at det går over. Noen kvelder er jeg så sliten og lei av tullet hennes at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Bading hver kveld, er så redd for at huden hennes skal bli tørr.. Problemet er at hun gråter når jeg legger henne ned. Men jeg kan jo prøve. La oss si at hun sover 10 min, hva gjør jeg da når hun våkner? Og hvis jeg bestemmer meg for at hun kan få mat feks hver 2 time, hvordan vet hun da forskjellen på når hun får lov til å komme opp, og når hun må ligge der?
Mamma&snuppa&spiren Skrevet 15. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2008 Ja, men jeg har så mye melk på morgenen. Men kanskje til lunch er lurt
andemor og de 4 viltre ungene Skrevet 16. november 2008 #9 Skrevet 16. november 2008 gutten min er 7 mnd. Fram til fredag sov han bare ca 1-2 timer av gangen. han lå i min seng og var av og på pupp hele natten. På fredag la jeg meg på sofaen og faren la lillegutt i sprinkel seng for første gang. han skrek masse fredag natt men faren tok han opp når han skrek og la han ned igjen når han ble stille, så skrek han. Han gikk ut noen ganger og kom inn igjen etter noen minutter. samme skjedde på lørdag. Søndag sov han fra 12 til 7 om morgen. kanskje dette fungerer. Lille gutt ble tatt opp og rugget til han roet seg og lagt ned igjen, så han var ikke alene.
Mamma&snuppa&spiren Skrevet 16. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2008 Hei og takk for svar! Vel, snuppa gråter når faren kommer inn. Tro meg, han har prøvd! Han har gått med henne, vugget og hun bare gråter. Med EN gang jeg kommer inn og tar henne slutter hun å gråte og sovner i armene mine. Hun er litt sta på det der..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå