Gå til innhold

når tok di igjen terminfødte???

Anbefalte innlegg

Skrevet

min er født bare 6 uker fortidlig, og er nå 8 mnd han er 2 kg tyngere enn andre barna på barselgruppa.

men han er MYYYE kortere da.....

tok det lang tid hos dere før di små tok igjen andre barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kom jentene mine 11 uker for tidlig da..men jeg svarer på spørsmålet:)

Største jenta tok vel igjen det meste da hun var rundt 16 mnd, ble friskemeldt fra Habiliteringen da hun var 18 mnd, regnes nå som en normal toåring. Hun er 10,4 kg så ingen diger toåring da.

Minste jenta tar det lang tid med, hun ligger veldig langt etter. Håper hun har tatt igjen alt til de når skolealder.

Skrevet

Jeg har to premature som er veldig forskjellige igrunn.. Første var 9 uker prematur og er nå 3,5 år og har ikke tatt igjen på lengde. Han er vel 87 cm eller noe..så ganske lav kan du si. Jenta vår kom i januar 8 uker for tidlig og er nå nesten like lang som terminfødte, ho er ca 71 cm.. Så det varierer nok mye!

Skrevet

Jenta mi er født 10uker for tidlig, hun tok igjen terminfødte da hun var 10mnd på vekt, ligger litt etter på legden, men det er mange lave i familien, så det kan hende hun rett og slett bare blir lav :)

På ettårs kontrollen var hun en helt normal ettåring, som kunne det hun skulle i forhold til alder.

Skrevet

etter 5 mnd hadde hun tatt igjen på "ferdigheter"

etter 8 mnd - litt under gjennomsnitt på lengde og vekt, men godt over minstestreken på percentilen

Skrevet

etter fire måneder hadde hun tatt igjen gjennomsnittet på vekt og lengde. (Født i uke 32) Nå er hun seks og en halv måned og er fortsatt på gjennomsnittet. kanskje litt over. Hun har en veldig bratt kurve. Hun beveger seg som hun skal, snur seg begge veier og er blid og fornøyd. Ser ut som hun har tatt igjen det meste. Det blir spennende å se fremover.

Skrevet

Gutten min er født i uke 35. Han hadde tatt igjen gjennomsnittet på vekt og lengde da han var 4-5 mnd. Nå er han 9 mnd, krabber og sitter alene. En aktiv gutt:) Ting går seg til :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Gutten min er født i uke 30...tok igjen på vekt og lengde ved ca 6 md alder. Er nå 7.5 md å sitter ikke alene enda,men ligger på magen å skyver seg fram og tilbake..det blir vel:-)

• 4 uker senere...
Skrevet

Gutten vår ble født 5,5 uker for tidlig og hadde tatt igjen både vekt, høyde og ferdigheter på 3 mnd kontrollen.

Skrevet

Hva mener dere med tatt igjen når det gjelder vekt og lengde?

At de bare har kommet seg inn på percentilen i bunn, eller at de har kommet seg på gjennomsnitt?

Noen er jo store og noen små, så det må være litt vanskelig å måle.

Hvis dere mener å komme inn på percentilen ukorrigert, så kom vår jente inn med vekt da hun var ca 4 mnd og lengde ca 6 mnd. Vekta er fortsatt lenger oppe enn lengden da. Men tror ikke hun blir særlig lang da begge foreldrene er forholdsvis korte.

Skrevet

Gutten min er snart 2 år, og har ikke tatt igjen gjevnaldrene enda.

Han er ca. 9,2kg, og snart 80 cm, han gar altså ikke tatt igjen det storebroren var på 1 års kontroll, men i motorikken er han rett bak de gjevnaldrene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...