Gå til innhold

Imodium/ Imodium Comp...

Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøvde 2 imodium i dag etter at ei jeg kjenner hadde "sjekket" det for meg og sa at det var trygt for gravide... Så selv på felleskatalogen at den ikke er anbefalt til gravide! Men det som er greia er at den tok kvalmen min og jeg slet veldig med diare i dag, som også forsvant! Noen som har snakket med legen om disse tablettene?

På Imodium Comp står det at gravide kan bruke dem om nødvendig (eller no)

Skrevet

Slo opp i felleskatalogen, hvor det for Imodium Comp står: "Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker mangler. Dyreforsøk har ikke vist fosterskader. Bør kun gis til gravide hvis klinisk relevant" På Imodium står det: "Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. Dyreforsøk har ikke vist fosterskader. Bør ikke brukes ved graviditet."

Dermed ville jeg valgt Imodium comp dersom jeg absolutt hadde bruk for et av disse legemidlene, men for sikkerhets skyld bør man la være eller bruke minst mulig. Man vet veldig lite om bruk av medikamenter i svangerskap, som regel går det bra, men risikoen er veldig stor, nemlig fosterskade.

Det finnes jo andre legemidler mot svangerskapskvalme, som er mer brukt, og ikke påvist skader hos fostre, ville heller prøvd et av dem mot kvalmen.

Skrevet

Jeg ville vel ikke prøvd noe som helst, uten å ha fått klarsignal hos legen...

Hør med legen din, h*n vet nok best:)

Skrevet

Imodium Comp inneholder akkurat det samme som Imodium (samme virkestoff i like stor mengde) men har i tillegg et annet stoff som skal virke mot oppblåsthet. Dvs at Imodium Comp overhodet ikke er bedre å ta enn Imodium.

Felleskatalogteksten er skrevet av legemiddelfirmaene selv og der tar de høyde for det meste for å unngå å bli saksøkt. Det at det er forskjeller i teksten på disse to midlene skyldes nok tilfeldigheter. Imodium Comp er et nyere middel og har dermed en nyere tekst. Spør legen når det ikke står i felleskatalogen at det er helt trygt for gravide.

Skrevet

En sak som jeg synes er litt IRONISK når det gjelder medisiner ar nettopp det at Norge ikke er ett EU land og må derfor ikke benytte seg av samme forskning som EU land gjør. Dette er ikke første gangen jeg har skjekket medisiner på svenske "felleskatalogen" som fremstiller eventuelt bruk under graviditet mindre "dramatisk" enn den Norske. Så kan man jo spørre seg selv hvorfor det er mindre eller mer farlig i eller utenfor EU.....

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19870612000020&DocTypeID=7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...