Ildfluå Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Fikk en gutt som var kraftig gul. Var oppe og tok måling i panna hver dag som var under lysgrensa. Dag 7 ba jeg om blodprøve, siden den var så høg, selv om den var under. Da var den 370! og lysgrensen var 350. Altså de mente at han ikke skulle tatt blodprøve, så viser det seg å være sååå høgt. Er det veldig høgt? Siden dette var dag 7 og han kan ha gått lenge med ganske høg bilirubin, er jeg litt redd. Var ditt barn gul\behandlet for gulsott?
Galskapens overhode Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Gutten min var oppi maks 310, grensen hans var på 270-280 da han ble født. 6 uke rprematur. Når han kom til sv.sk uke 36 økte grensen til 350, så ved 295 reiste vi hjem. Om deres er veldig høgt vet jeg ikke. Det er vel allmenntilstanden som har mest å si.Og om verdiene synker eller økker. MInsten spiste utrolig dårlig og ville bare sove når verdiene hans var over grensen. Ble behandlet 2 ganger..
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 jenta mi hadde en verdi på 347 da hun var 1 dag hun, og da skal den være under 150... Hun ble innlagt på barneklinikken siden verdien var så høy, det vanlige er at de blir lagt i lys på barsel. Etter hvert som de blir eldre, blir lysgrensen høyere. Jenta vår ble skrevet ut da hun var 3 dager, da hadde hun en billirubinverdi på 275. Dagen etterpå var vi på kontroll, da hadde den steget til 339. Da fikk vi beskjed om at dersom den fortsatte å stige, måtte hun legges inn igjen... Dagen etterpå hadde det heldigvis sunket til 318, men vi måtte fortsette å komme på kontroll til den var under 280.
Spent!!:) Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Mini her ble født tre uker før tiden, og med noe forhøyet verdi! Etter to dager på sykehuset ble vi sendt hjem med beskjed om at dette sannsynligvis ville bli gradvis borte ettersom han fikk i seg mat/væske! Dag 7 var vi på kontroll og lyset i pannen viste noe forhøyet men ikke mye, det ble derfor tatt blodprøve! Om jeg ikke husker helt feil Tror jeg han hadde akkurat samme verdi som din! Vi ble da lagt inn for lysbehandling! Lå under lys i 18 timer, og deretter var det bare å få væsket han opp! Verdien hadde gått kraftig ned! Det som hadde skjedd hos oss var at jeg hadde altfor lite mat, og han ble bare slappere og slappere (både pga gulsot og for lite mat). De mente også at han sannsynligvis hadde litt dårlig sugeevne siden han ble født litt for tidlig (vanskelig å si mener nå jeg da). Så dette ble da rett og slett en forferdelig vond sirkel...han ble slapp, fikk for lite mat og klarte derfor heller ikke å øke melkeproduksjonen! Har fortsatt så utrolig dårlig samvittighet for at vi ikke skjønte hva som foregikk!! Følte meg som verdens dårligste mor som ikke skjønte at han fikk for lite mat...huff!! ønsker meg ikke tilbake til den tiden! Men uansett...tror ikke det er noe farlig at han har hatt forhøyet verdier en stund, så lenge han ikke ble slapp eller ikke fikk i seg nok mat!! Å regner med det har retta seg nå Sånn jeg skjønte det, var det nettopp det som var det verste.... at de blir så slappe...
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Er ikke veldig høyt. Og grensa for tolleranse før belysning blir høyere og høyere hvor eldre barna blir. Vannløslig billirubin ,altså den barnet ditt hadde er ikke alvorlig , men skal belyses når den kommer over grensa.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 14. november 2008 #6 Skrevet 14. november 2008 Til oss sa de at grensen var 300, og Jonas hadde 295 så ble lagt 24 timer i lys. Men da var det gått såpass ned at vi dro hjem, bare en dag senere enn normalt. Sovnet jo hele tiden mens jeg skulle amme han, et-to sug så sovnet. Litt slitsomt ja. Men en uke etter vi kom hjem, og 3 besøk på sykehuset med blodprøver var det så bra at han ble erklært frisk. Men jeg hadde selv veldig alvorlig grad av gullsot som baby, og siste legen på barneklinikken sa det var en klar sammenheng. Så synes det var merkelig ingen hadde sagt noe om det før!!
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 14. november 2008 #7 Skrevet 14. november 2008 Hvilken grad gullsott hadde du?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 14. november 2008 #8 Skrevet 14. november 2008 Så små verdier av gulsott er ikke farlig. Men kan være det om de blir skyhøye. Men det skjer sjeldent siden man oppdager gulsott tidlig hos små barn..
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 14. november 2008 #9 Skrevet 14. november 2008 Kan også komme hvis mor ikke har rehsusfaktoren. Og barnet har. Det sjekkes som regel med blodprøve før fødsel Og mor og barn får sprøyte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå