Gå til innhold

Bedre søvn og matlyst på dagen når de sover hele natta??? HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 8 mnd tuller både med soving og spising på dagtid! Dette begynner og bli ganske slitsomt! Om natta er hun våken mange ganger, og får pupp 2 ganger! De andre gangen roer hun seg med en gang (våkner ofte fordi hun har havna på magen). Har lyst til å prøve å nattavvenne henne for å få bedre rutiner på dagtid! Noen som har erfaring med at nattavvenning har bedret sovingen og matlysten på dagtid?

Skrevet

Ja, sånn ble det her. Vi nattavvente eldste da hun var like oppunder 6 mnd (hadde etablert grøtmåltider på dagtid) og det tok to netter å avvenne henne. Ga henne vann, smokk og kos (tok henne ikke opp) og det gikk over all forventing egentlig! Det resulterte i at etter hvert (det tok et par dager det og) så spiste hun mer til hvert måltid om dagen. Hun sov godt fra før på dagtid, så det endret seg i grunnen ikke.

Skrevet

Er liksom så usikker på om jeg skal prøve å nattavvenne henne eller ikke, siden hun ikke spiser så bra på dagtid! Hun er snart 8,5 mnd! Helsesøster sa at hun kanskj ville spise bedre på dagtid om jeg kuttet ut puppen på natta! Tenkte evt å kutte ut puppen kl 1, men gi kl 6. Det er jo så og si morgenen!!! Hva synes dere???????????

Skrevet

Jeg lagde en regel som tilsa at kl 06 var "morgen", altså at mat mellom leggetid og 06 ikke var aktuelt. Var klokken passert 06 fikk hun mat.

De færreste fortsetter med nattmåltider etter hvert som de blir eldre, men samtidig er det ikke sikkert at hun slutter av seg selv før hun er halvannet om man ikke gjør noe med det. Noen slutter av seg selv rundt året. Og noen MÅ avvennes. Det skader ikke å prøve. Men du må gjennomføre om du først bestemmer deg for å prøve. Da må du holde hele løpet ut, ikke gi deg halvveis.

Skrevet

Jeg tror det har litt for seg. Vet ikke hvor mye du ammer om dagen, men det er jo ganske mye mat i to nattmåltider, og babyene er jo flinke til å selv regulere hvor mye mat de trenger i løpet av døgnet.

Grunnen til at jeg svarer på innlegget, selv om jeg ikke har direkte erfaring, er bare at jeg har erfart at når hun sover bedre om natta, både spiser og sover hun bedre om dagen! (så her i huset er som regel en dårlig natt etterfulgt av en dårlig (rot med både lurer og mat) og omvendt).

Kan du ikke forsøke å kutte 1-måltidet og se hva som skjer? 6 er jo morgen, synes jeg, så da bør hun få mat hvis hun er sulten (så kan du etterhvert forsøke å skyve på det).

Skrevet

Gutten min spiste annenhver time (pupp) hele døgnet til han var ca 4mnd. Så gikk det 3-4 timer mellom nattpupp til han var ca 6 mnd, så begynte han jaggu med annenhver time igjen. Så når han var 7 mnd bestemte vi oss for at nok var nok. Han hadde ennå ikke fått dreis på grøten, men vi tenkte nå at vi skulle prøve! Det tok èn natt, så gikk alt mye bedre. Jeg tenkte på forhånd at jeg skulle gi han pupp første gang han våknet etter leggetid (18.30). Men det var bare første kvelden jeg trengte det for allerede natt 2 våknet han ikke før i ett-tiden på natten. Deretter ga vi bare smokk og trøst i de påfølgende nettene. Han våknet ikke mange ganger etter natt 1 som sagt. Apetitten har økt betraktelig etter at vi gjennomførte nattavvenning. Han er nå 8 mnd og vil ikke ha grøt eller middag, men får velling til lunsj og kvelds og brødskive til "middag". Sover godt, mye tyngre virker det som på nettene. Helsesøster sa på forhånd at han ville få bedre apetitt på dagtid, og at soving både dag og natt ville bli bedre om vi avvente han. Og det stemmer. Sovingen på dagtid har også blitt bedre. Sover to lurer til omtrent samme tid hver dag. De har jo bare godt av å lære å sove om natten, det er jo det som er naturlig etterhvert. Og når de er blitt 8 mnd så trenger de jo ikke nattmat lenger. Lykke til. :))

Skrevet

Tusen takk for svar!! turte ikke å ikke gi henne pupp i natt, siden hun spiste så dårlig i går... men vi klarte og drøye til halv tre! Så da virker det som at det kan være mulig!!! Synes det er vanskelig å begynne med nattavenning når hun ikke spiser godt med grøt til siste måltid... men vi må kanskje bare prøve uansett, at det liksom er det som må til!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...