aya75 Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Synes det stadig kommer nye innlegg på om man kan nattavvenne barn som er alt fra 3-6mnd. Hvorfor er det så viktig å gjøre det så tidlig? Er det press fra venninner, familie, helsesøster eller er det andre grunner? Bare lurer. Jeg synes jeg selv var veldig tidlig ute da vi nattavvente i 7-8mnd alder. Har alltid fått høre at de må minst ha to måltider med fast føde og man må være sikker på at de ikke er sultne når man skal nattavvenne. Vet at det er forskjell på mm-barn og mme-barn, da mme metter litt mere, men blir litt overraska når jeg leser sånt. Synes man skal være helt sikker før man gjør det hvertfall. Skulle bare ønske at man tenkte seg godt om før man gjorde det og viste med god samvittighet at barnet var mett og ikke trengte mat før man gjorde det...Det er ikke unormalt å amme om natta lenge bare så det er sagt. Får ofte inntrykk her inne at det er unormalt å nattamme...Skjønner jo at man vil ha mere sammenhengende søvn, men det er ikke sikkert man får det selvom man nattevvenner. De våkner ofte på natta forde:) Men vil bare at man skal tenke seg litt om. Dette er ikke ment som en beskyldning, men bare lurer og et lite hjertesukk fra meg....
aprilprinsesse Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Jeg begynte med nattavvenningen da min datter var 6 mnd. Det var fordi hun våknet så mye på natten. Det gikk smertefritt, hun ble ikke vanskelig i det hele tatt. Nå sover hun som oftest hele natten.
ballblom Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Gutten vår har de siste ukene vært ganske så uinteressert i mat på natten. Frem til for noen uker siden har han spist 2 måltider hver natt, ett ved 23-tiden og ett ved 04-tiden. Men de siste ukene har han våknet og vi har laget mat til han - Også presser han sammen leppene og nekter å spise noe.. vil mye heller ligge å prate og smile til oss. Etter en stund spiser han 30-40ml og er fornøyd med det. Han har jo på den måten gitt tydelig beskjed om at han ikke lenger trenger mat på natten, derfor har vi sluttet helt å gi han det. Nå våkner han på natten likevel, av gammel vane, men vi gir han bare smokk og vann. Når han selv har "bestemt" at han ikke trenger nattmåltider lenger, så føler ikke jeg at det er feil å nattavvenne selv om han bare er 5 måneder :-)
aya75 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2008 Ja jeg skjønner at det nok går raskere og uten så mange protester, og 6mnd er jo ikke sååå tidlig. Og da spiste hun sikkert nok mat. Min protesterte veeeeldig så jeg ser den;) hehe..
aya75 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 14. november 2008 Ja det skjønner jeg. Men det er ikke alle som gjør det da, så du er heldig da som har en gutt som sier tydelig i fra:) Da har han på en måte avvent seg selv, vil jeg si.
kitty08 Skrevet 14. november 2008 #6 Skrevet 14. november 2008 Skjønner hva du mener, men man er ulike. Jeg sover så dårlig selv, at for meg var det viktig å nattavvenne. Ja, jeg er fortsatt som regel oppe noen ganger hver natt (8,5 mnd) men det er milevis mellom amming og "putte i smokken" . Man må jo gjerne nattamme lenger om man trives med det, men tror ikke (de fleste) babyer har behov for nattmat etter 6mnd. Og nattmaten kan jo også gjøre at de ikke spiser så mye om dagen siden babyer selv regulerer matinntaket. Vi hadde en periode der jenta spiste fryktelig lite om dagen, og da begynte hun å våkne skrubbsulten kl 5. Jeg ga henne mat da (ammet), selvom jeg egentlig ikke skal gi henne mat før 6.30. Når hun fikk påfyll av MME om dagen i tillegg til amming og fast føde, ble det bedre igjen. Men enig i at det ikke skal være noe "press" på å avvenne. Jeg har sagt i noen innlegg at jeg tror det er lurere å gjøre det (litt) tidlig fordi babyene blir mer og mer viljesterke, noe jeg tror stemmer, men jeg er jo ingen ekspert selvsagt. Og man må gjøre det som er riktig for seg. Stor forskjell om man er hjemme i permisjon eller begynner tidlig på jobb for eksempel.
aya75 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 14. november 2008 oi...ble mye da da da...hehe..miljøskada..
ballblom Skrevet 14. november 2008 #8 Skrevet 14. november 2008 Hihi, bare to DA! ;-) Ikke såå miljøskadd!
aya75 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. november 2008 Ja jeg er jo absolutt ingen ekspert selv, og er på ingen måte imot avvenning. Og det er selvfølgelig forskjell på barn og hva de trenger. Og jeg tror også at mor vet best for sitt barn. Men merker bare at det er mange (inkl. meg selv) som synes dette er vanskelig, og som kanskje tror at man "må" avvenne de tidlig. (da mener jeg før ca.6mnd) For man kan få inntrykk av at man "må" det her inne noen ganger. Så prøvde å si på en litt knotete måte at man absolutt ikke må føle at man "må" det. Men om man mener at det er det riktige så gjør man jo det. Men ser jo at dette er et tema mange søker tips og råd om siden det er et vanskelig og kan være tøft for enkelte av oss;)
kitty08 Skrevet 14. november 2008 #10 Skrevet 14. november 2008 Det er jeg helt enig i! Man MÅ absolutt ikke avvenne om man trives med situasjonen. Det er jo (faktisk) masse kos med nattammingen (om jeg bare hadde fått sove igjen etterpå) ;-). Ikke lenge babyen ligger stille i ro og koser seg om dagen lenger ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå