Har fire go`inger Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 ...å vente til uke 12 med første legekontroll? Jeg hadde tenkt å vente til uke 12, men er det for lenge? Noen med synspunkter? Jeg har to barn fra før - tror jeg var på kontroll i uke 8, da jeg var gravid med de.
Guttemamma75 Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Hva mener du med "er det forsvarlig"? Det er jo ikke slik at det på noen måte er farlig å vente med kontroll til uke 12? Om det skulle være noe galt før den tid tar man jo kontakt med lege, og er det så at man f.eks blør litt så er det fint lite legen kan gjøre med det.... Iflg de nye retningslinjene for svangerskapskontroller anbefales det at man har første svangerskapskontroll i uke 10-12. Neste kontroll er så ul i uke 18-20, og så kontroll i uke 24 hos lege/jordmor. Man fortsetter så med kontroll hver 4.uke fram til uke 36 - da går man over til kontroll hver 2.uke. Går man over termin får man hyppigere kontroller. Dvs at har man et normalt ukomplisert svangerskap har man 8 kontroller. Grunnen til at det er gjort slik er at man skal kunne bruke mer ressurser på de som har problemer i svangerskapet og ikke "sløse bort" ressursene på friske gravide. Det vil også si at det er lettere å få ekstra kontroller/oppfølging om man har problemer.. Lykke til i svangerskapet!
Har fire go`inger Skrevet 14. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. november 2008 Enig i at forsvarlig, var et litt unyansert begrep. Det jeg egentlig lurte på - som du svarte på - var om den gynekologiske testen bør tas før. Har ikke så mye greie på "kropp og sånt", jeg skjønner du Takk for svar forresten:). Lykke til du også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå