Gå til innhold

Når mannen skal på julebord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboern annonserte i går at det er julebord på jobben hans om 2 uker, og det skal han jo selvfølgelig gå på. Skulle bare mangle! Problemet er bare at han, som vanligvis ikke blir så fryktelig full, alltid blir dritings og kommer hjem i 5-6-7-tiden når de er ute med jobben. Nå har han i tillegg ikke drukket på et par mnd, og dermed er det jo mindre som skal til for at han blir full.

Jeg spurte derfor i går om han hadde tenkt å kjøre samme løpet som før, altså bli full og være ute til langt utpå morgenkvisten denne gangen også. Tja-hvorfor ikke svarte han. Han sa det nok litt for at han visste at jeg kom til å bli irritert også. Så jeg sa at jeg har ikke så veldig lyst til å ta snuppa på 6 uker hele lørdags kveld, natt og søndagen bare fordi han skal ut og så være fyllesjuk dagen etter...

I tillegg hadde jeg tenkt å leie inn mamma som selskap den lørdagskvelden og natta, kan jo være greit med litt hjelp også. Men så viser det seg at hun er borte :( Er det bare jeg som overreagerer her eller er det flere med små babyer som syns det er litt kjipt om mannen er ute og drikker til langt utpå morgenkvisten??

Skrevet

Nei jeg holder helt med deg jeg. Men jeg er av den oppfatning at når man har blitt foreldre så skal man ikke ut å drikke seg dritings uansett!

Tenk om det skulle skje noe med barnet! Hvis man har barnevakt og er ute og drikker seg dritings og det skulle skje noe forferdelig med barnet, som f.eks må på sykehus eller noe og du stiller opp dritings.. Vel, da har man driti seg ut som foreldre synes jeg!

Skrevet

Dagen vi kom hjem fra sykehuset ville mannen min på firmafest... Heldigvis satte jeg foten ned, og vi kom til en enighet om at de førse 6 ukene skulle vi holde oss hjemme begge to for å "bli kjent" med babyen vår. Etter dette har han holdt seg hjemme, skal ut med meg i dag:) og alene på julebord i morgen. Han har valgt å ikke gå ut før fordi han mente rutinene skal være i boks før han begir seg ut med flaska i neven. MEN jeg har sagt til ham at hvis han bli veldig full og veldig sen så må han overnatte hos en kompis eller noe, fordi

1,vi har en baby i hus,

2. fulle folk gjør rare ting,

3. jeg kan ikke ta hensyn til hans fyllesyke søndag morgen.

Jeg forstår deg godt, hadde nok følt det samme. I hvertfall siden jenta deres er så lita enda. Inngå kompromisser med ham. Og for alt i verden, kanskje farskapet har gjort han voksen slik at han ikke drikker så mye og kommer hjem litt tidligere?

Skrevet

Er ikke så ofte det skjer som jeg forstod det.

La han gå ut og kose seg. Du greier fint å ta deg av en på 6 uker menst han er ute og sover ut rusen etterpå

Hilsen ei med sjømann som var alene fra ungen var 5 uker til 9 uker og blir snart alene igjenn i 4 uker ;) Null problem..

(p.s han har også vært ute på byen par ganger, og planlagt overnattet med en kompis etter vi fikk den lille)

Skrevet

Hmm.. enig med deg at det er kjipt hvis han kommer hjem så seint som 5-6 tida. Hadde nok sagt at jeg helst ville at han kom hjem tidligere, ev at han fikk sove på et annet rom enn babyen. Har selv vært alt for mye alene med mitt barn pga. barnefars fravær av ulike årsaker, så jeg hadde nok ikke tenkt over at det bød på problemer å ha den lille alene både kveld, natt og dagen etter...Men vi er forskjellige, og synes du det er problematisk synes jeg du skal si i fra han og at han vet han må stå opp et visst klokkeslett feks. Så er det jo ikke din feil at han er i dårlig form:)

Skrevet

Vær litt raus med mannen din når det gjelder julebord. Det er jo tross alt 1 gang i året. Neste år kan sikkert du være med....

Men det å dra ut på fest flere gang pr mnd. synes jeg er upassende når man har så små barn.

Jeg har selv en mann som skal på julebord en hel weekend med hotellopphold og hele greia. Han drar ikke ut på byen til vanlig, så jeg synes det er greit.

Skrevet

Det må vel være lov å ta seg en fest vel, selv om man har blitt foreldre. Snakk om å låse seg da.

En ting er å holde på til morgenkvisten, eller hver helg. Men her er det snakk om en lørdag på 6 uker.

Skrevet

Er enig med HI jeg, hadde syntes det var kjipt hvis mannen skulle på fest når man har en nyfødt i hus. Spesielt hvis han ikke kan drikke med måte og komme hjem i tide. Og ikke kan jeg forstå at han vil ut. Fester kommer og går, spebarnstiden går fort! Det blir nytt julebord til neste år og da har dere ikke en nyfødt.

Skrevet

Spørsmålet var ikke om han skulle dra på julebordet eller ikke, for som jeg skrev: Selvfølgelig skal han det! Det mener både jeg og han! Spørsmålet var om det er ok å drikke seg apedritings og komme hjem i 5-6-7-tiden. Han pleier ikke å drikke ofte og han pleier ikke å drikke seg så veldig full, og nå er det jo også 2 mnd siden sist han drakk. (Og siden det er lenge siden sist blir man fort fullere enn tiltenkt...) Problemet er disse firmafestene. Det er bare der det blir for mye og for sent i forhold til hva jeg syns er ok. Og jeg har mye problemer med ryggen nå, dermed orker jeg ikke ta meg av snuppa 24 timer i døgnet. Jeg vet også at etter julebordshelgen kommer en lang uke der jeg må ta henne hele dagen og mesteparten av natta.

Men det er forhåpentligvis bare jeg som svartmaler ting. Jeg håper han innser at man ikke kan holde på som før med en nyfødt i hus... Vi får snakke litt om det før den tid...

Skrevet

Jeg mener ikke å bagatellisere dine plager med ryggen eller noe, men du klarer det du vil klare, og det du er innstillt på..

Jeg mener heller ikke å heltemale meg selv, men jeg var alene med vår lille fra hun var en uke gammel til hun var 5 mnd! Han var hjemme i helgene, men ettersom jeg ammet om natten (selvfølgelig), så var det jeg som tok netterne.. Jeg hadde da bekkenløsningsplager og keisersnitt vondt..

Så det går fint!! :)

Som du sier, selvfølgelig skal han få dra, det er ikke det det er snakk om.. Jeg synes du kan kreve at han kommer hjem i rimelig tid, og også at han legger seg på sofaen/annet rom om han er "apedritings" som du sier:)

Hvis dere har babyen i senga med dere, så burde han ikke ligge der uansett etter å ha drukket, bare sånn for å ha det sagt :)

Selv hadde jeg latt min mann få være ute så lenge han vil.. Greit nok at fester kommer og går, men julebord er bare en gang i året.. Kanskje han kan "droppe" en annen firmafest f.eks.. (les: ikke drikke så mye)...

Syns det "lureste" du har sagt i debatten her er: "Vi får snakke litt om det før den tid..."Smart move! :) Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...