lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Er det vanlig at det kommer sånn helt plutselig? Kan det ha noe med at han er forkjølet og tett i nesa? Han er 2 år, og prater veldig bra. Ligger langt foran gjennomsnittet (i følge helsesøster) Prater lange setninger, og snakker rent. Men har plutselig denne uka begynt og stamme, syntes det er så slitsomt og høre på, får så lyst til og hjelpe han i gang... Noen andre med samme erfaring?
ariel78 Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Sønnen min begynte å stamme veldig når han var 2,5 år. Det var skikkelig ille en periode og gjorde at han som alltid hadde vært flink til å prate begynte å vegre seg for å snakke. Tok kontakt med logoped og det er veldig vanlig særlig blat gutter at de har en stamme/ stotre periode i den alderen, noe med utvikling av " snakkemuskler" osv. Det tok noen måneder og så gikk det over av seg selv heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2008 #3 Skrevet 15. november 2008 Hadde noen uker med dette rundt treårsalderen. Var litt skummelt, men det forsvant like fort som det kom. Du må ikke hjelpe, og bare overse det, det er det viktigste.
Gjest Skrevet 16. november 2008 #4 Skrevet 16. november 2008 Etter hva jeg har hørt er dette vanlig i en periode etter at de har blitt flinke til å prate. De har så mye de gjerne vil formidle og så har de plutselig et ordforråd å bruke. Når de blir ivrige er det visst ikke så lett å få ordene ut.... gir seg venligvis ganske fort. Men dersom det varer over lengre tid så kan du jo ta en prat med helsesøster.
Bira Skrevet 16. november 2008 #5 Skrevet 16. november 2008 Akuratt som jeg kunne skrevet innlegget selv!! Min sønn på 2,5 år har også helt plutselig begynnt å stamme. Dette kom for ca to uker siden og har utviklet seg fra stotring til stamming. Varierer veldig hvor mye og ofte, men kan til tider være veldig plagsomt for han!! eks : " k k k k kaaann jeg, " Sk sk sk sk sk sk sk skal det jeg" Er som mor naturligvis bekymret!! Men hører fra flere "her inne" at det kan være normalt. Har sendt henvisning til logoped... men håper at det går over før vi får tilbakemelding fra logopeden. han kan også ta skikkelig i når han ikke får ut ordet, roper nesten.. stakkar liten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå