Gå til innhold

Hva er helt nødvendig for tvilingforeldre å ha av utstyr? Skal ha "Baby shower" for noen venner av meg...

Anbefalte innlegg

..og da blir det jo forhåpentligvis noen gaver de har bruk for.

Jeg tenkte kanskje at jeg skulle kjøpe en tvillingbæresele, men den koster 1000 kr så det gidder jeg ikke hvis man aldri bærer begge tvillingene feks. Noen med erfaring og eller tanker rundt dette?

Andre forslag mottas med takk!

Fortsetter under...

Hei,

Så utrolig koselig av deg å arrangere babyshower...

Jeg vet ikke om tvillingforeldre trenger noe annet enn det alle andre foreldre trenger...bortsett fra dobbelt opp av endel basic ting. ;)

Når det gjelder bæresele, så tror jeg ikke at jeg personlig ville orke å bære begge babyene samtidig i sele, men det har kanskje mer med mine vaner å gjøre enn noe annet... Har faktisk ikke sett tvillingseler i bruk, så kanskje det er smart? ;)

Jeg fikk anbefalt å kjøpe tvillingammepute, og kjøpte Sissels Ammepute. Nå viste det seg at jeg slett ikek fikk brukt den så mye som jeg hadde trodd...siden jeg foretrakk å amme en om gangen, og de gangene jeg ammet duo, så var det lettere å legge til guttene med hjelp av andre puter etc.. (Dermed har jeg liggende en nesten ubrukt tvillingpute, som jo er litt synd.)

De tingene jeg tror man virkelig trenger med tvillinger, og som jeg har hatt stor glede av er:

*Gode vippestoler, siden man gjerne passerer den ene tvillingen et sted mens man f.eks steller den andre. Vippestolene er greie å bruke når man skal mate begge babyene osv.

*Lekegrind med mulighete for å heve bunnen. Denne har vi brukt som "dagseng" i stuen. Gir god plass til å begge tvillingene, samtidig som de kan sove sammen. Etterhvert er det kanskje greit å ha et trygt sted å plassere tvillingene når man f.eks må gjøre spesielle ting i hjemmet osv.

*Stor lekematte til å ha på gulvet. Gjerne i kombinasjon med babygym til å aktivisere og stimulere babyene.

*Babycall, av god kvalitet. Mange tvillingforeldre opplever at de ikke får nok søvn selv i starten. Det kan derfor føles godt å vite at man kan høre babyene uansett når man tar seg en blund mens babyene sover, enten ute i vognen eller annet sted.

*Gode stelleprodukter til bading og stell.

*Sterilisator til flasker. Vi kjøpte en på anbefaling fra en annen tvillingmamma her inne. Den steriliserer flaskene fra Avent i Microbølgeovnen. Det finnes også en som man ikke trenger micro for å bruke. Det kan bli endel flasker med tvillinger, og det er fint å slippe søle med kokende vann i gryter.

(*Gode venninner som har tatt med seg tvillingene på trilleturer, slik at jeg kunne sove litt... Slike tjenester skal man aldri undervurdere...Det går kanskje an å tilby dette skriftlig på et kort? ;))

Det var noe av det jeg har hatt glede av ihvertfall... *smiler*

Hei!

Så snill venninne du er da:)

Phantomet kom med mange gode forslag. Jeg har også hatt kjempegod nytte av lekegrind (med bunn som kan heves) og vippestoler til tvillingene.

Jeg har også en Sissels ammepute. Den hadde jeg stor nytte av i starten da jeg dobbeltamma. Nå ammer jeg én og én og har fortsatt støtte i ammeputa. Så for meg funka den bra!

Når det gjelder tvillingbæresele, så har jeg ikke brukt det så mye. Men det kan være praktisk hvis man f.eks er hjemme alene med tvillingene og må/vil bære for å roe dem. Min er til salgs for 750 kr i hvert fall:) Den kan også brukes av premature og veldig små tvillinger fra 1500 kg.

Et annet tips er sånne kjøkkenstoler fra IKEA som man kan ta av føttene på, og dermed lettere frakte med seg. De har vi alltid med når vi skal bort på besøk. Det er ikke så mange som har to barnestoler å låne bort nemlig.

En eller to reisesenger er også fint å ha. Mine jenter er 8 mnd og ligger fortsatt i samme seng når vi er borte, men jeg kommer kanskje til å skaffe meg ei reiseseng til etter hvert.

Man må jo selvfølgelig ha dobbelt så mye klær når man får tvillinger. Min erfaring er at man får kjempemye i de minste str. i gave. Så hvis du har lyst til å kjøpe klær, kjøp gjerne litt større. Vi har ikke fått så mye fra str. 68 og oppover.

Pledd og tepper har også vært fint å få, synes jeg:)

Heisann

Ja som de andre her sier så er det stort sett de samme tingene vi trenger til 2 som med en baby. Bare litt mer av mange ting...

Hva med en sånn musikk-karusell som kan festes på lekegrinda/dagsenga. Finnes varianter med fjernkontroll!! Det har vært nyttig for meg... den ene ligger og har noe spennende å se på i senga si, mens jeg mater/steller den andre.

Jeg har også et elastisk bæresjal ("moby wrap" kjøpt hos mixmax.no). Denne typen kan man løfte baby inn og ut av uten å knyte av og på. Jeg tar det på meg hjemme , hvis jeg vet jeg skal ut av bilen med begge barna; på butikken, på besøk hvor jeg kanskje må bære ungene eks fra parkeringshus og det er langt (og klønete) å løfte m meg to bilstoler og jeg har stelleveske osv... Og handlevogner i butikkene tar jo bare 1 stk baby(stol). Da er jeg litt friere med en på magen og en i bilstol.

* en kurv med diverse stelleprodukter er fint (deilig å slippe å tenke på innkjøp av våtservietter, zinksalve, badeolje, stellekrem....)

* mye vaskekluter og gasskluter

* lammeskinn til seng og vogn (tror babyshop har noen fine til 299,-)

* helsetepper er fint, hvertfall første tiden mens de er små

* Og som phantomet sier: gavekort på noen timers trilletur!!!

Ha en fin babyshower!!

Annonse

Kjempe snilt av deg :)

Mange gode forslag du har fått her, tenkte bare slenge på mine erfaringer og.

Som sagt tidligere, dobbelt opp av meget, gjerne klær som nevnt fra str 68 og oppover, er selv i manko nå, må ut å shoppe imorgen for plutselig ble de så store og har vokst ut av de fleste klær (5 mnd) - må ut å handle str 74.

Men, det jeg har satt størst pris på til nå, som jeg ikke har hatt/hatt behov for med mine enliger:

- elektrisk dobbelpumpe !

- flasker, en del av den minste størrelsen er best i starten.

- vippestoler

- easy fix i bilen - hvordan klarte vi oss uten disse tidligere ??!! :)

- stor kvadratisk treningsmatte (har en liten selv, men nå som de triller seg savner jeg en større)

- baby gym'er, det holder ikke med en ;)

bæreseler har jeg ikke hatt tidligere, men prøvd nå, ikke helt fortrolig med dette verktøyet, brukt litt inne hjemme, men det blir fort tungt i ryggen...

ammepute, har jeg aldri hatt..

flaskesterilisator, vurderte jeg litt fram og tilbake i starten, men kom aldri så langt, og ser ikke helt for meg at dette hadde blitt brukt så lenge, har jo oppvaskmaskin:)

Men det er jo alltid kjekt å få i gave litt 'luksus' utstyr som kanskje ikke er det man prioriterer å løpe å kjøpe selv.

Det aller beste kjøpet (dvs gave som jeg faktisk fikk på babyshower), var elektriske vippestoler fra Fischerprice. De vibrerer, og dette har en utrolig beroligende effekt på barna. Når de sitter der slutter de å skrike, og for den ene babyen fungerer stolen som sovemedisin!

Ellers:

Dobbel elektrisk brystpumpe

Stor lekegrind

Bilseter med base

Har ikke brukt:

Ammepute

Bæreseler

Og til meg selv:

ørepropper!!! :)

Hei alle sammen!

Ville bare si tuuusen takk for alle svar, det er kjempenyttig å høre deres erfaringer!! Og tusen takk for alle hyggelige ord; ble nesten litt rørt, jeg. (Ok, er kanskje litt sliten for tiden og dermed litt lettrørt - hehe.).

Også må jeg virkelig si at jeg er imponert over alle dere med dobbelt opp av deilige, men slitsomme småttinger. Har en jente på to år og en liten gutt på 4 mnd og det er utfordrende nok.

Ha en strålende kveld! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...