Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 Jeg har lest igjennom mange av innleggene her inne nå, og synes tendensen er at hvis man ikke har født PREMATURT NOK, så får man ikke lov til å bekymre seg for hvorfor man fødte for tidlig og blir snakket litt ned til om man bekymrer seg for senskader. Jeg føler at jeg selv ligger i grenseland her inne. Det er jo ulike årsaker til at barn kommer til verden for tidlig. Til og med terminfødte barn kan motorisk henge etter og få senskader som følge av svangerskapet og fødselen. Jeg trives på dib pga at det er mange her man kan dele erfarnger med, men undertonen gjør at jeg gruer meg til å spørre. Så da spør jeg dere som er her ofte, når synes dere det er greit å kalle barnet sitt prematurt? Når har man "rett" til å bekymre seg? Velger å være anonym akkurat nå
Gjest bissen Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Jeg syns det skal være plass her til alle som har fått prematurt, dvs før uke 37..det finnes forskjellige grader men barnet er prematurt uansett før uke 37. Bekymre seg gjør man jo uansett:) Men en som har fått 4,5,6 uker for tidlig som har møtt på null problemer og har et perfekt friskt barn velger kanskje ikke å være her så mye likevel? Hinter ikke til noen, bare sånn generellt:) Det er jo sånn at man kan ikke annet enn å ta holdepunkt i sin egen opplevelse, så du kan med all rett føle at du fikk altfor tidlig, selv om jeg kanskje ikke syns det er SÅ tidlig. Nå vet jeg jo ikke når du fødte da, mine kom i uke 29. Uansett når barnet kommer har man ingen garantier, men det er større sjanse for forskjellige medfødte og senskader jo tidligere barnet kommer. Jeg føler meg heldig fordi jeg gikk helt til uke 29, de kunne kommet mye før..det er nok mye vi slapp unna ift barn som kommer mye tidligere. Men ene jenta var veldig dysmatur, 700 gram, det spiller jo også en stor rolle når det gjelder senere utvikling. Jeg kan innrømme at jeg ofte kan føle meg misunnelig på de som har problemfrie svangerskap, fine fødsler, ikke føder så tidlig, slipper mye operasjoner...bare rett og slett de som har mindre problemer enn meg. Men det betyr ikke at jeg ikke klarer å føle empati og likevel sette meg inn i deres bekymring:) Mange har det verre enn meg også.
Gjest bissen Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Nå mente jeg ikke at alle barn som kommer 4-6 uker for tidlig er perfekt friske, men det skjønte du forhåpentligvis:) Mente at de som er her inne som ikke har fått så veldig tidlig, sikkert er her for en grunn. De som har null problemer har vel ikke like mange bekymringer og er kanskje ikke like aktive.
giggsi Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Dette kjenner jeg ikke igjen. Her er det da god tone synes jeg. Er jo folk her inne uten premature og som spør om ting. Alle har rett til å være her inne,men det er vel gjerne de med minst og tidligst fødte barn som har flest spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Alle som har premature barn kan kalle barna sine preamture, om de er født i uke 27 eller 36 spiller ingen rolle, de er uansett premature. Klart det er stor forskjell om barnet har vært i magen i 9uker mer enn andre, men man har jo bekymringer alikevel, og fint å kunne snakke med andre som har født i samme uke her inne! Jeg har aldri opplevd noe stygg undertone på det jeg har spurt om, mulig det er fordi jeg har prematur nok baby det da, over 10uker for tidlig? Det er jo synd hvis noen opplever at de ikke har rett til å spørre eller bekymre seg her inne fordi de fødte nermere termin! Og jeg syns alle som har premature har rett til å være her inne, og alle ellers som har spørsmål om premature har rett til å være her! Kan forstå hva hi mener egentlig, jeg var med i en annen "klubb" på nett som var for de som mister i svangerskapet, jeg har mista i uke7, men undertonen der var at det var alt for tidlig, ikke noe grunn til å være lei seg osv, de som hadde mistet nærmere uke12, eller senere var mer godtatt der følte jeg!
Lilleulv_ Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 På prematurforeningen er det en egen gruppe for "store" premature, og en for ekstremt tidlig fødte. Kan jo være greit å skille det sånn... Men har man født prematurt så har man født prematurt, men jeg kjenner jo det at jeg føler de som har født i uke 36 er heldige i forhold til meg da, som fødte i uke 31..
tosmåutenformagen Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Til Bissen: jeg synes d er litt dumt at du sier dette, ikke at du ikke har lov, men jeg trodde nå også at alle var "godtatt" her.. jeg har selv tvillinggutter født i uke 34 på 1477 g og 1829 g, ( da er vel begge dysmature å..) men er ikke d god nok grunn til å være her da synes du? Jeg tror alle med premature barn er redde for hva som kan skje videre.. og d er tøft for oss som har fått de 6 uker før tiden å.. "feil" start på livet, ekstra turer på sykehuset, fysioterapaut hver tredje uke, ekstra på helsestasjonen osv.. vi har alle vårt å stri med.. Så hi prematur er før uke 37. å jeg synes d er kjempe å dele erfaringer med alle, selv om mine var dobbelt så store som mange andre her.. Jeg har vel ikke lest nok her inne siden jeg ikke har følt d slik som hi.. (går vel litt på hvor mye tid jeg har tilovers om dagen å.. hehe)
Gjest bissen Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Hva syns du det er dumt at jeg sier egentlig? At det skal være plass her til alle som har fått prematurt? Har ikke sagt at det ikke er tøft å få 6 uker for tidlig, tvert i mot, at man har ingen garantier uansett. Tror du har misforstått hva jeg mente.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Dette forumet er for alle som har født prematurt. Det at barnet må på nyfødtintensiven er antagelig skremmende for de fleste foreldre. Noen barn har et ukomplisert opphold, og noen har et mer komplisert opphold. Men noenganger kommer det surmula oppstøt her. Det er de som har født forholdsvis nær grensen til å kalles prematur , og som synes at de fortjener like mye oppmerksomhet som de som er født ektrempramature. De store premature med ukompliserte forløp (presiserer ukomplisert forløp), kan overhodet ikke sammenligne seg med de som har født ekstremtprematurt barn med fødselsvekt helt ned på 500 gram. De sier seg jo nesten selv. Dettte er en psykisk berg og dalbane som andre ikke fatter enn de som har vært der selv !! Så slutt å surmule om dere ikke får nok oppmerksomhet.
TM2006 Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Jeg må si jeg kun har positive erfaringer fra prematurdebatten. Min lille kom 6 uker før tiden og var 1600 gr. Dvs at hun slett ikke var mye prematur og heller ikke veldig liten i forhold til mange andre sine små her inne. Vi har hatt en del problemer i forbindelse med mat, reflux mm, har fått maaaange gode råd her. Og ikke minst andres erfaringer og støtte når det har herjet som verst :0)
tosmåutenformagen Skrevet 4. desember 2008 #11 Skrevet 4. desember 2008 sikkert jeg som hadde en dårlig dag å misforsto deg.. sorry.. (jeg har aldri sett det som HI snakker om uansett.. utenom d ene svaret på mitt innlegg da vel å merke.. )
Gjest bissen Skrevet 4. desember 2008 #12 Skrevet 4. desember 2008 Noe av det jeg har skrevet kan nok tolkes annerledes enn jeg mente ser jeg:) Den var drøy, anonym. Selvfølgelig kan man ikke sammenligne en stor prematur i uke 35 med en ekstrem på 500 gram, men det er det heller ingen som har gjort. Samme som at jeg ikke kan sammenligne mine med en født uke 23 feks. Sånn er det jo. Greia her var jo at man skal ha like stor rett til å bekymre seg og ha like stor plass her inne, uansett hvor mange gestasjonsuker man har gått. Man kan ikke gå rundt å sammenligne egne problemer med andres hele tiden..
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #13 Skrevet 5. desember 2008 Jeg har knøtt født i uke29, ingen problemer bortsett fra født alt for tidlig selvfølgelig og med de problemene det medfører helt naturlig. Det jeg lurer på da er dersom noen har dysmatur i uke33 med mange problemer er vel ikke løsningen å dele pramaturdebatten ved før/etter uke30? Syns at alle som har premature hører til her inne, man styrer jo unna de innleggene man ikke føler man kjenner seg igjen i uansett vel?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #14 Skrevet 5. desember 2008 Problemet har bestandig vært her at det skal liksom være automatikk i antall uker er lik samme problemer, og at desto nærmere grensa du kommer så skal det liksom ikke være noen problemer uansett.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #15 Skrevet 5. desember 2008 La oss håpe at denne debatten har gjort de som er her inne mer bevisst på at mange føler seg utenfor, at de ikke har noe her å gjøre osv, fordi de var gravide 5uker lenger enn andre f.eks. Og jeg tror de fleste her inne er klar over at komplikasjoner kan oppstå uansett hvor mye eller lite prematur barnet er, mitt syn er at har man prematur så har man prematur, men naturlig nok kan man ikke relatere seg til alle problemstillingene her inne, men alle hører til her alikevel!
Gjest bissen Skrevet 5. desember 2008 #16 Skrevet 5. desember 2008 Jeg syns i det hele tatt det virker mye hyggeligere her enn det har virket før jeg da:) Ikke enig med forslaget om å dele opp.. Ellers holder jeg meg mye på prematurbarna.info, der det er mye strengere:)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2008 #17 Skrevet 17. desember 2008 Bissen: Hva mener du med at det er mye strengere på prematurbarna?
Gjest bissen Skrevet 30. desember 2008 #18 Skrevet 30. desember 2008 Forumreglene er nok mye strengere enn her på dib, men det er også et supert miljø der(=
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå