babygullz <3 vilde Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 hun sover fra ca 12 til 6 om natta sammenhengendes, etter d ligger vi i sengen og ammer frem til ca kl. 10(sovner jo litt i mellom) så står vi opp, og jeg ammer litt på sofaen, så legger jeg henne ned for å lage meg frokost å kasnkej stelle meg litt(pusse tenner og gre håret kanskje) men tror dere d går= ikke faen! hun ligger bare å griner og griner så jeg må ta henne opp, og så skal hun ha puppen igjen...prøver å gi henne smokk men d funker ikke, heller ikke støvsugeren fungerer mer... hun skal plent henge i puppen konstant frem til 1-2 tiden... noen som vet hva jeg kan gjøre? får jo liksom ikke gjort en dritt ...vært greit å få i seg frokost hvertfal!
Lillepusen-78 Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 Hørtes slitsomt ut! Har du prøvd å legge henne i vognen ute? Jeg merket veldig forskjell på gutten vår (7 uker) da jeg begynte å legge ham ut. Inne har han vanskelig med å finne roen, bare spytter ut sutten og gråter når han egentlig er veldig trøtt. Ute derimot sover han som en stein. Blir søvnig bare jeg tar på uteklærne... Prøvd å legge henne på siden, med en sammenrullet dyne bak ryggen? Det funker også hos oss. Og er stort sett vognbagen han roer seg i på dagtid....
08 + april spire Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 Hvor gammel er hun da? Jeg har fast rutine på at når vi står opp så kler jeg av henne og lar henne ligge naken på badegulvet (på en håndduk) Hun elsker å ligge naken og det er i tillegg godt og varmt på badet. Det har jeg gjort fra dag en nesten. I begynnelsen var det litt sutring, men nå snakker hun og koser seg. Jeg har vært å sjekket sovncoach.dk masse gode tips der. Jeg har min første dag med det opplegget i dag, og seriøst så merker jeg forskjell allerede. Et annet tips er å bruke kjøkkenventilatoren, den funket en liten stund på min baby. Men det er ikke anbedalt å gjøre sånne løsninger i følge sovncoach.dk så jeg har sluttet med det nå. Men når man er desperat etter litt søvn gjør man nesten hva som helst... Men alderen er vesentlig her. Er hun under 3 mnd så skal man vel ikke stresse så mye med ammetider og søvnrutiner.
It's all about me Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Hun er enda veldig liten og noen trenger helt enkelt ekstra mye nærhet de første ukene. Mine to har vært akkurat slik du beskriver de første par månedene. To mnd gamle har de begge kommet på eget rom til tross for at de da fremdeles våknet flere ganger om natten. Men for begge har det vært akkurat det de har trengt. For da de kom på eget rom stertet de av seg selv å sove heleden ene tingen fører lett til det andre. natten. Med sistejenta tok det ikke mange dagene før natten varte fra 19.30 til 9 ca. Og med bedre nattsøvn kom også dagsøvnen og det å sitte litt for seg selv raskt på plass. Nå tre mnd gammel sover hun to lange dupper dagen og kan sitte lenge i vippestolen å kose seg. Så hos oss har nøkkelen til å få livet tilbake igjen vært eget rom tidlig. For alt henger ofte sammen, og
It's all about me Skrevet 14. november 2008 #5 Skrevet 14. november 2008 Ja der hoppet musepekeren litt og det så jeg SELVFØLGELIG i det jeg lagret, sukk. Så slutten havnet litt høyre opp i innlegget. Og slutten er det som lengre opp lyder: og DEN ENE TINGEN FØRER LETT TIL DET ANDRE........ -dobbeltsukk-
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 14. november 2008 #6 Skrevet 14. november 2008 Hvor gammel er hun? Det er ikke uvanlig at det virker som om så fort du blir borte i noen sekunder så tror hun at hun er helt alene i verden. Det er gjerne derfor hun gråter. Har du en vippestol? Sett henne i den, og ta henne med deg på badet, i dusjen (ikke fysisk i dusjen da, men ha henne på gulvet ved siden av mens du dusjer), ta henne med på do om så er. Hvis du ikke har vippestol så brett sammen et stort pledd og la henne ligge på det i alle de nevnte situasjoner. Jeg ammer ikke selv, men det virker litt ukurant å amme så sammenhengende (av og på) fra kl 06 til 10. Jeg ser for meg at hun bare kosespiser, og kanskje ikke blir ordentlig mett? Når hun vet at puppen er tilgjengelig hele tiden, så tar hun bare småsuper, og når du da er klar for å stelle deg selv kl 10, så er hun ikke egentlig mett. Og vil gjerne fortsette med den småspisingen. Kanskje det kan lønne seg å prøve å amme litt mer til faste tider? Hvor enn gammeldags det høres ut. La det i hvertfall gå et par timer imellom? Bare et forsøk altså... En annen ting jeg egentlig har litt lyst til å si er dette, og nå mener jeg ikke å være frekk eller noe som helst, så håper du tar dette i beste mening, for det er sånn det er ment: Det er sånn det er å ha barn! Rett og slett. Jeg vet at man ikke kan forestille seg hvordan det blir å få barn, og mange får seg nok noen overraskelser, men samtidig får jeg lyst til å si "ærlig talt" av og til. Du har fått et barn! Et lite menneske som har behov og trenger deg. Hun er liten, og ny. Gråten hennes er hennes eneste måte å si ifra på foreløpig! Det er ikke alltid hun er "lei seg" når hun gråter, men det er hennes eneste kommunikasjonsform som bærer noe særlig enda. Er selvfølgelig mye annet som er kommunikasjon fra hennes side, men dette er jo uten tvil det som virker best. Småbarnsperioden er kjempeslitsom, du skal ha all lov til å være sliten og frustrert og om du vil. Men husk at hun er liten, husk at hun er et barn. Husk at hun ikke gråter for å være lei med deg. Hun vil ikke spolere frokosten din, eller stellingen din, men hun trenger deg!
anette&tutta mari :) Skrevet 14. november 2008 #7 Skrevet 14. november 2008 Jeg signerer WF og ♀jentene♀ 06&08 her Jeg lar jenta mi også ligge og sprelle naken på gulvet på stellematta om morgenen når jeg dusjer og ordner meg! Hun elsker det!
yummy Skrevet 14. november 2008 #8 Skrevet 14. november 2008 Hei! Du sier ingenting om hvor gammel hun er men hun høres veldig liten og ny ut og da trenger hun deg veldig enda. Alle barn er forskjellige, noen ønsker mer nærhet enn andre. Men tror det du beskriver er helt vanlig. Babyer er sånn! Jeg tok med meg snuppa i dusjen eller badekaret fra hun var veldig liten. Var eneste måten jeg fikk dusjet på, og i tillegg likte jenta det godt. Jeg bar henne også masse i slynge og med en gang hun kom oppi den ble hun helt rolig og sovnet omtrent med en gang. Så mitt tips til deg er vel egentlig å finne en måte der du kan ha henne med i dine daglige gjøremål. Bære i slynge eller sjal (der kan du også amme henne mens du går) er veldig trygt og godt for henne -og kanskje er det nettopp den nærheten til deg hun trenger masse av for å kunne slippe litt taket etterhvert. Lykke til!
Fru Mo med gutt nummer to! Skrevet 14. november 2008 #9 Skrevet 14. november 2008 Hei! Enig i mye av det WF skriver, å bli mamma er både det beste og det mest slitsomme som har skjedd meg! Når det gjelder amming (jenta di er ca en måned?) så må du nok innstille deg på at det er dette du skal holde på med en tid fremover! Da Sivert var på hennes alder ammet jeg ham nesten hver time (enda oftere om kvelden) fra seks ukers alder ble det lengre mellom hver gang (ca to timer) og nå som han er fire måneder går det ca tre timer mellom hvert måltid. (Ammer en til to ganger om natta). Det er viktig at barnet i starten får spise så ofte det vil slik at produskjonen din blir stor nok. Der jeg fødte fikk jeg noen tips til ammingen som jeg synes jeg har hatt stor nytte av. Bl.a. ammer jeg på begge sider hver gang, begynner på det brystet som jeg sluttet med sist. Unngår da veldig spreng i det brystet som må "vente lengst", spesielt om natta. I begynnelsen (den første måneden ihvertfall) "koblet" jeg ham fra brystet når han hadde spist i et kvarter. Etter dette bare kosespiste han... Nå spiser han fort, bruker maks fem minutter på hvert bryst. Så hold ut, det blir mye bedre etterhvert! Vippestolen fra babybjørn er helt redningen her, der sitter han mens jeg dusjer og mens vi spiser middag (blant annet). Når jenta di blir litt større (fra et par måneder ca) vil hun begynne å interessere seg mer for ting rundt seg, da kan en uro eller babygym være underholdning mens du får spist litt. Her rekker jeg akkurat frokosten før han vil ha aktivitetsskifte... Lykke til!
Madamina Skrevet 14. november 2008 #10 Skrevet 14. november 2008 Råder deg til å prøve å begynne med rutiner. Dvs. start dagen kl 08 senest med dagslys og innfør mørke og stillhet kl 20 senest. Gi henne en liten lur en times tid etter dere står opp om morgenen og prøv så å etablere en lengre lu på 2-3 timer midt på dagen. Etter kl 17 bør hun være mer våken. Ettersom hun sover 6 timer sammenhengende om natta trenger hun mer mat om dagen. Men prøv å mate henne med jevne mellomrom så det ikke blir så mye småspising. Det er lettere for henne å sovne etter et godt måltid enn en liten snacks. Dessuten blir det gjerne mer magetrøbbel av småsutting. Bruk smokk når du vet hun er mett. Sjekk bleiene (jeg skifter hver 2-3 time) og pass på at hun får rapt. Og kos med henne og pludre til henne med jevne mellomrom. Jeg kjøpte en uro på salg på Barnas hus. Min pjokk (6uker) elsker den og sovner til den. Flott uro fra Tinylove. Jeg har vært superheldig med begge mine barn, men tror at dersom man beholder roen selv og sørger for at de besale behov er dekket, så får man en fornøyd baby. Pass på å ikke drikke for mye kaffe eller spise for mye sjokolade, drikke cola. Men det gjør du kanskje ikke. Babayer blir irritable og stressa av for mye koffein. Jeg har 2-3 kopper kaffe per dag, men ikke etter kl 17.
Berta_78 Skrevet 14. november 2008 #11 Skrevet 14. november 2008 Gullet mitt er helt lik. Han har bestandig sovet greit på natten og INGENTING på dagen. De første 6-7 ukene var han veldig utilpass, og gråt i alle sine våkne timer (som var mange) hvis ikke jeg bar ham på en spesiell måte eller matet ham. Fikk ikke spist, dusjet eller gjort noen ting disse ukene. Det er dramatisk å komme til verden, og noen barn synes det er verre enn andre. Min løsning ble å bære, bysse og mate. Helsesøster prøvde å innføre tretimers-regimer, alene-trening osv, men bottom line er at babyen din trenger ekstra masse kjærlighet og trygghet. Da blir hun også trygg. Så i et par måneder nå, blir din eneste oppgave bare dette. La kjæresten din ha litt alenetid med snuppa så han ser hvordan det er (og ikke tror du er lat fordi ingenting blir gjort). Etter 8 uker ca ble gullet mitt tryggere og mer selvstendig. Nå (12 uker) sitter han i vippestol mens jeg lager mat og spiser, ligger i babygymen og ler for seg selv mens jeg vasker og holder på, og klarer tidvis å sove litt på dagen. Selv om han fortsatt sover sykt lite, er det helt annerledes å ha ham våken siden han er så mye blid. Fremdeles kan han ikke ligge alene i timevis (utenom om natten), og han finner ikke søvn uten å være inntil oss, men vi tar en ting av gangen. Tiden er den eneste hjelperen her. Det blir bedre, jeg lover!! Du må nesten bare godta at snuppa er litt high-maintenance, og prøve å nyte det at dere er inntil hverandre hele tiden. Jeg er helt sikker på at vi vil savne det når vi må begynne å jobbe igjen og ikke kan kose med babyen dagen lang mer.
babygullz <3 vilde Skrevet 14. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 14. november 2008 Takk for mange råd=) skal prøve å ha henne på badegulvet fremover, og se om d går bra=) 'lille snuppa er bare 4 uker, så d tar jo så klart tid å komme inn i ting =)
lana<3 Skrevet 14. november 2008 #13 Skrevet 14. november 2008 Har litt dårlig tid babygullz så vet ikke hva alle har svart deg, her sov ikke lillegull heller, men som du sikker ser på facebook idag har han sovet 12 timer sammenhengende igår, nå er klokken 12 og han har enda ikke våknet opp.... Hvis hun overhodet ikke får sove kan du ringe ressurshelsestasjonen som kan komme hjem og hjelpe deg, jeg har en hyggelig dame på besøk en gang i uken og tror denne uken blir den siste... Alt har blitt mye bedre etter hun kom innom og så hva jeg gjorde hos meg innførte hun: *Skrikemetoden (med noen snille begrensinger) *La baby få sove hvor mye han vil både på dag og natt *Lage lun" hule" til babyen *Skille mellom dag og natt (bade kl 19 hver dag, nattpupp, mme og pyjamas) *lage søvndagbok og se om baby har rutiner i det hele tatt (første rutine her var: sover 8-10 hver morgen og hadde urolig/skriketid fra 20-00) *sove for seg selv på en rolig mørk plass hver gang han vil sove(gjelder både på dag og natt) *kiropraktor Ps. Noe av grunnen til at det er bra å bade babyene rett før de legger seg, er at kroppen vår sover ekstra godt med synkende temperatur... Stor klem:)
lana<3 Skrevet 14. november 2008 #14 Skrevet 14. november 2008 ufff...hastverk så leste jo ikke alt...så nå at du slet med at hun sov på dagen... 12-6 på natta er jo rene luksusen når hun er bare en mnd gammel...heldiggris... Fikk tid å lese hva de andre skrev nå og syns ett av de beste rådene var å innføre dagslys + rutiner senest innen en tid og mørke innen en tid, det var en av tingene baby her forsto først...vi er alle rutinemennesker, tilogmed det aller verste b-mennesket...
mamamari Skrevet 15. november 2008 #15 Skrevet 15. november 2008 det høres veldig likt ut som me jentå mi, hu ville ikkje sove i sengen sin i det hele tatt på dagen, men det jeg merket var at det var sengen som betyr "natten" og etterhvert skjønte hun at vognen var for "dagsoving". Jentå mi er 9 uker, men vi begynte ikke å komme inn i denne rutinen 100% før hu var 6 uker,og det er tidlig, men du har god tid vi starter UANSETT leggetiden kl 19 nøyaktig med ekstra stor matdose (så lenge du klarer), da sover hun leeenge, og ja det er deilig å ligge å slumre sammen frem til kl ti på morgenen, men rutinen våres er blitt til at jeg reiser meg opp av sengen når hun våkner sånn i åtte tiden, legger henne foran tven(høres fælt ut, men hu elsker fargene) å der spreller hun til hun begynner å syte litt. Da er det rett i vognen me tutt i ikkje minst sutteklut over nesen. den er som guds gave til barn! Nå sovne hu i det sekundet hun blir lagt ned i vognen, og da får jeg sminket meg, spist frokost, og sett litt på god morgen norge Ta tiden til hjelp, lag en rutine med en gang, å bare ikke ha så allverdens forventninger om når den begynner å virke.. Rutiner er ihvertall gull verdt. Å lykke te!
Bergene Skrevet 15. november 2008 #16 Skrevet 15. november 2008 Må si hun sover godt om natten, der er dere kjempe heldige! Men formiddagen høres slitsom ut ja! Jeg er absolut ikke enige med de andre om at rutiner vil være løsningen. Rutiner på så små er etter min erfaring (og vet at det er flere andre som har samme erfaring) bare unødvendig stress, så små forandrer på ting hele tiden. Plutselig tror man at man har en rutine også går det to uker også er alt forandret. Jenten din er jo veldig liten, bare 4 uker. Så små bør få mat når de er sulten og sove når de er trøtt. Og de trenger mye nærekontakt! Det jeg ville gjort om jeg var deg var å kjøpe noe godt bæretøy, feks. en meitai. Ofte vil babyer die sjeldnere enn vanlig når de blir båret, for da griner de ikke etter puppen for kos og nærhet, de vil da kun ha pupp hvis de virkelig er sultne. Slik var det med oss, hadde jeg hun i bæretøy var det mye mindre amming enn hvis ikke. En annen ting jeg ville prøvd var å bytte sjeldnere bryst, dette for å være sikker på at hun får den siste fete melken og blir skikkelig mett. Du ammer når babyen vil, men er det kort tid siden sist amming gir du av det samme brystet som du gav av sist. Du trenger ikke å bytte bryst før det hvertfall er omkring to timer siden sist du byttet. Kankje du kan lese dette: http://www.tettinntil.no/forumet/showpost.php?p=1016819&postcount=2
Gjest Skrevet 15. november 2008 #17 Skrevet 15. november 2008 Hei Katrine...Må først bare si hvor skjønn lille gulle ditt har blitt..Føller med på bloggen din.. Jeg hadde samme problemet på samme tid å jeg gjorde dette veldig enkelt...Kjøpte meg BÆRESELE å et lekestativ som hun kan ligge på gulvet å dille med...Har også vendt henne til smokken på dagtid fordi hun har et enormt sugebehov. Du kan også prøve å spille musikk eller synge til henne. Nå ligger prinsessa på badgulvet når dusjer,å på gulvet å titter å leker med lekestativet sitt når jeg spiser mat. Hun ligger hele natten på eget soverom å blir ammet i sengen vår på morgenen så vi får kose å snakke sammen før hun sovner igjen.. Men bæresele er noe av det mest geniale som fins...eller sånn bæresjal..SUPERT!! Om hu henger mye på puppen må du begynne med smokk å kjøp saueskinn til seng/vogge så hun kjenner varme rundt seg. Jeg pakker inn Charlotte i et pledd svigermor har strikket. Kun hodet som viser å da sovner hun alltid. Trygghet å nærhet er noe de små trenger.
Gjest Skrevet 15. november 2008 #18 Skrevet 15. november 2008 Vil også si meg helt enig i det FRU LYKKELIG over meg skrev. Når du ammer kun i 5 min må du amme på samme brystet en gang til for å få ut denne tjukke å fete melken som den lille trenger. Om du ammer i korte perioder får ikke barnet i seg noe annet enn tynn melk og blir aldri mett.
<3 qleopatrice <3 Skrevet 15. november 2008 #19 Skrevet 15. november 2008 Med begge mine har det vært så og si bare amming hele dagene de første 6 ukene. Med jenta mi var det mest slitsomt for hun tok ikke tutt. Men brukte meg som sin tutt. Det er slitsomt, men det roer seg etterhvert. Jeg hadde det også sånn at med en gang jeg la hun fra meg våkna hun. Trøst deg med med at du ikke er alene... Prøv med mange forskjellige tutter, den er sååå god å ha!!! Mi jente likte best å sove på puppen. Mens gutten min gjør seg ferdig på 10 min og da ville han ikke ha mer pupp heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå