Gå til innhold

Dette gir økt melkeproduksjon hos meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søvn

Drikke masse (3-4 liter per døgn faktisk, blir tørst med en gang)

Øl (masse Clausthaler)

Kose meg (tv, tur, kafe, mann etc)

Sunn mat

Ikke stress (f.eks hyppig amming om natta eller kvelden)

Pumper en skvett om morgenen etter amming (har da stort overskudd). Gir dette om kvelden for at jeg selv skal få fred og babyen skal sovne for kvelden. Da får jeg ro i hodet, barnet sover lengre strekk og jeg våkner med velfylte lagre til hvert måltid om natta.

Prøver å la barnet ikke die for ofte - da blir det småspising og han suger ikke så godt. Når han er sulten (etter 2-3 timer) spiser han godt, sover så godt og blir mer tilfreds og får mindre sugebehov. Bruker også smokk med god samvittighet når jeg vet han har spist godt.

Han er 6 uker og sover masse + legger godt på seg.

Føler meg så flink.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

flink du er da, men, har du et tips til hvordan jeg kan la barnet die hver 2-3 time når hun bare skriker etter puppen konstant?

jeg kan nemli amme henne mange timer i strekk, og hun spytter ut puppen selv i halvsøvne, så legger jeg henne ned, og etter 2 min så hylskriker hu å skal ha igjen...

kan jo ikke bare la henne ligge å skrike til neste måltid som er om 2-3 t...noen tips der?

Skrevet

Har du prøvd å pumpe bare for å se om du har nok melk? Det skal jo fylles på hele tiden, så om du pumper en pupp kan du la henne få av den andre mens den du pumpet fyller seg opp igjen. Det du har pumpet ut kan du jo evt gi på kopp eller flaske om du er redd for at hun ikke får sugd nok. Om du ikke har nok melk må du jo helle prøve med litt MME etter at hun har sugd det du har.

Hvis du har nok melk kan det være at du har samme problem som jeg hadde til å begynne med-hun sovnet rett og slett før hun hadde spist seg mett. Jeg måtte da kile i hender, på kinnet, i nakken, på siden for å stimulere sugerefleksen. Måtte faktisk ta i litt - rett og slett være litt "hardhendt". For sånn kosekiling på kinnet vekket henne ikke...

Dersom du har nok melk og du vet at hun har spist seg mett ville jeg kjørt på med smokk når hun hyler. Vi må gjøre det innimellom når hun hyler etter 2 timer. Legger jeg henne til da spiser hun ikke ordentlig og alt blir bare tull. Så da tyner jeg henne i en time med smokk, kosing og vugging i armkroken. Kan ikke legge henne ned da vi heller, for da er det bare hyl og skrik. Hun må få oppmerksomhet og kos. Dette funker ofte bedre om det er pappan som gjør det. Antagelig lukter det mat av meg og hun blir bare enda mere sulten.

Håper dere finner ut av det, for det er frykelig slitsomt når de skal henge i puppen 24/7!! Lykke til :)

Skrevet

Takk for gode tips the-ultimate-yummy-mummy og kjerstipusen....

Jeg sliter også med en liten en som skal ha ofte mat eller kosespise blir det vel fort...Han har en del mageproblemer (raper og gulper så og si ikke:( og vi hører det jobbes fælt i magen) så jeg har vondt for å nekte ham...men må prøve noen ting for å se om kosespisingen kan bli bedre...få bedre og mer mettende måltid. for nå holder jeg på å bli gal av å konstant ha ham i fanget...får heller ikke slappet skikkelig av for han sover så ekstremt kort av gangen når han ikke har vondt i magen.

Nå skal det sies at jeg ikke har mye melk heller av gangen så kan være derfor han vil ha ofte..men han legger godt på seg så næring er der:)

gutten min er 24 dager gammel.

the-ultimate-yummy-mummy:

Gir du det du har pumpet på morgenen etter pupp før leggetid?

Lurer på om jeg skal prøve det for å se om han blir mettere og sover litt lenger. men er redd han skal bli for mett og bare ligge og gulpe..

Skrevet

Jeg gir det jeg pumper om morgenen på kvelden i 20 tiden dersom han ikke finner roen da.

Magevondt gir økt sugebehov, og da er det bedre med smokk (dersom barnet ikke er sulten). Ellers blir det en dårlig sirkel.

Men man må være sikker på å ha nok melk. Pumping funker bare om man har teken på utdrivningsrefleksen. Om jeg ikke får utdrivningsrefleks får jeg bare ut 20ml. Men med utdrivningsrefleks kan det komme 80ml fra samme bryst rett etterpå.

Pumper gjerne etter hver amming for å stimulere mer. Synes brystspreng etter 3 timer gir god indikasjon på at der er nok mat. Da blir jeg rolig og selvtilfreds og får enda mer melk.

Ingenting er verre for mor og barn enn bekymringer og stress. Og jeg er flink til å stresse meg opp noen dager. Da går alt i dass og den lille er også stressa.

Skrevet

mulig dette er et utrolig dumt spørsmål, men jeg har på følelsen at jeg kommer til å ha flere av de fremover - men hva får igang utdrivningsrefleksen? Tenker jeg riktig når jeg tror det er tanker om den lille osv? Slike ting?

Skrevet

ja det lurer jeg også på!

Skrevet

Ammete ga meg mer melk i brystene...kjøpt på helsekost...

Skrevet

Jeg fant stor hjelp i nesesrpayen Syntocinon for å oppdage utdrivningsreflseksen. Denne refleksen er som orgasme, man må ha hatt det noen ganger for å gjennkjenne og fremprovosere den.

For meg hjelper det (på utdrivningsrefleksen altså) å stryke lett på brystvorten eller å blåse på den. Når den trekkker seg sammen pga kulde kommer den også dersom et er mer enn 2 timer siden jeg ammet sist. Den babyen jeg har nå er også mye flinkere til å stimulere den enn eldstemann. Minsten suger litt, venter så, og så kommer den. Det stikker og svir i brystet og så står melka som en fontene.

Men man må ikke stresse. Ikke driv på med andre ting når du ammer før du kjenner melka kommer. Lukk gjerne øynene og kjenn om noe skjer. Så kan du gjøre hva du vil.

Skrevet

Stimulering av brystvortene skal hjelpe på utdrivningsrefleksen. F.eks rull den mellom fingrene før du skal amme tipset de meg om på sykehuset. Det hjelper her.. Og noen ganger ufrivilig av barnegråt eller lyd, hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...