Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #1 Skrevet 14. november 2008 noen som har det eller har hatt det?? som voksen? jeg fikk det nå under sist graviditet og da var den ikke så plagsom, men nå etter jeg har født er den litt mer vond når jeg kommer borti. bruker de å operere eller ordner kroppen den selv?? noen med erfaring????
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #2 Skrevet 14. november 2008 JEg har ikke hatt det selv, men vet at dersom brokk blir vonde, så skal en passe på. Blir det veldig vondt, tyder det på at tarmer ligger skikkelig i klem og det kan være farlig. Da kan det ende i akutt operasjon. så det beste er å ta turen til legen, og få brokket vurdert allerede nå. Av og til ordner kroppen det selv, men av og til må en operere. Klarer du å presse brokket inn igjen selv? Om du ikke klarer det, bør kanskje operasjon vurderes allerede.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #3 Skrevet 14. november 2008 jeg klarer å presse den inn igjen....den er ikke veldig vond, men øm og sår når jeg kommer borti...men så er magen helt kake enda for jeg fødte for ca to uker siden og føler at ikke alt er helt på plass enda... men noen som vet når magemusklene kommer "på plass" igjen?? kan det ha noe for brokken å si at magen fortsatt er sånn "gele"?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2008 #4 Skrevet 14. november 2008 Tror du skal ta tiden litt til hjelp, det kan ta ganske lang tid før magemusklene er på plass, litt individuelt. Delte magemusklene seg i svangerskapet? I så fall kan du søke litt på "diastasis recti"(delte magemuskler). Så kan du finne litt god informasjon om det. Brokk heter hernie/-a på latin, så det kan du søke litt på også. Navle heter umbillicus på latin. Grunnen til at jeg skriver de latinske navna, er at medisinsk så bruker de latin, og det er navna på tilstandene:) Du kan også søke på navlebrokk, men om magemusklene delte seg, så er det ikke alltid det er direkte navlebrokk, men brokk litt over navlen. Det finner du litt om om du leser om diastasis recti. Det blir ikke gjort noe med brokk som ikke er vondt. Men en skal som sagt følge med. Blir det vondt(noe som kan komme fort) og en ikke klarer å presse det på plass, så må en operere fort. Da er det viktig å kontakte legen med en gang. Et brokk er at innholdet i bukhulen(som regel tarm) finner en svakhet i bukhinnen(som også omfatter musklene), og tyter litt ut der. Denne svakheten kan rette seg selv, men ikke alltid. En kan fint leve med brokk, så lenge det ikke er smerter. Det blir da mer estetisk at det irriterer. Det som kan skje, er at den delen av tarmen som "stikker ut" der, kan bli avklemt. Da er det fare for at den delen blir "kvalt" og dør. Det er det som er farlig. Og det er når dette skjer, det er vondt, og viktig å operere fort for å unngå at den delen av tarmen dør. Dette kjenner du, pga smertene. Og den gelemagen er huden som er litt slapp, etter å ha blitt strukket mye. Det har ikke så mye med musklene og brokket å gjøre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå