Gå til innhold

VELDIG usikker! Råd mottas med takk.

Ei¤lita¤spire!:)

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 år, som går 2 året på allmennlærer på høgskolen i hamar, dvs jeg har igjen 2 år. Jeg har vært sammen med min nåværende samboer i 5 år. Han studerer idrettslærer og har igjen 1 år etter dette her. Vi har blitt enige om å prøve nå, og går det etter planen vil vi få barnet i til sommeren altså i sommerferien. Dette er noe som vi har snakket mye om, i hele 2 år. Ingen av oss jobber nå, men vi har lån og stipend samt vi jobber om sommeren. Vi har utgifter på ca. 12000 i løpet av en mnd. (vi har lån og stipend som intekt) Vist vi blir gravide nå, vil jeg fortsette på skolen neste år, men at vi veksler på hvem som er på forelesning, samt at vi (særlig jeg) studerer en del hjemme, mellom når baby'n sover, og matlaging, husvask, søvn osv. Om det ikke går så kan jeg vel også ta ut permisjon i 46 uker?

Har noen av dere gjort det samme, eller har noen gode råd, både økonomisk og praktisk sett?

TAKK

Fortsetter under...

du kan selfølgelig velge om du vil tar permisjon eller ikke, men har selv valgt å ta permisjon for jeg vet ærlig talt ikke hvordan det er å ha en baby i hus, tror kanskje at det er litt mer stress enn det jeg forventer =/

så jeg ville absolutt tatt perm, men mange klarer seg helt fint uten!

så til økonomien; vi er også fulltidstudenter begge to, men vi jobber ved siden av, både om sommeren og ellers. jeg hadde ikke klart meg uten!

hvis dere har ugifter på ca 12 000 i mnd, så går jo omtrent alle pengene ned i dragsuget. Går kanskje greit når man er to voksne, men jeg syns det hadde vært skummelt å leve fra måned til måned med barn i huset (mange uforutsette utgifter) Så jeg ville absolutt fått meg en liten deltidsjobb- så du får litt foreldrepenger. (engangstønaden på 35 000 varer nødvendigvis ikke så lenge- bedre å ha et fast månedsbeløp på kanskje 4-5 000 ved siden av lån/stipend)

nå kan dere jo og få forsørgerstipend og barnetrygd får dere- så litt ekstra kommer dt jo inn uansett.

jeg ville sjekket opp i hva dere har, og hva dere kan få- og hvor mye dere sitter igjen med. Det er godt å ha økonomien i orden når man skal ha barn. Man trenger ikke nødvendigvis å ha så vanvittig god økonomi, bare den er stabil!

Ellers synes jeg det virker kjempegreit å ha barn når man er student =)

Nå er dette hva jeg syns og hva jeg hadde/har gjort- vi er alle forskjellige =)

lykke til med prøvingen =)

så lenge du ikke bekymrer deg for hvordan økonomien deres er i dag, så går det veldig fint tror jeg. Det første året er jo babyen ganske billig i drift. Det er først når h*n begynner i barnehage og uteklær og sko pluss pluss skal kjøpes inn det begynner å koste litt. Så hvis dere beregner å ha økte kostnader om ca 2 år og derfor må øke inntekten til da.

Tviler på du greier å få unge i sommerferien ved å begynne nå. Da er dere vel helst 1 mnd for seint ute :)

Å studere med en nyfødt er en utfordring som krever en ekstremt disiplinert mamma. bestem deg først når bebin kommer om du skal ta et år perm eller ikke. Å bli mamma er som en forelskelse. Du kan ikke få nok av den lille. Og når du helst skulle ha lest så er tankene dine andre steder. Og kanskje du burde benyttet den tiden da bebin sover til å hvile og sove selv. Spør hvem som helst mor om hva de gjorde de første 2-3 mnd i bebiens liv, og de svarer "ingenting" i den forstand at all tid går med til mating, byssing, kosing, og prøve å få litt søvn før neste mating begynner igjen :)

hei venne...

Jeg har en datter fra før(2005)og har akkurat begynt på hio. Før jeg begynte på skolen, var jeg fast da mener jeg veldig fast bestem å ikke få barn før jeg var ferdig utdannet. Men hvis vi skal se på alt det positive med å være student og mor....(som jeg tenker på ihvertfall), vi kan være hjemme sammen med barna våre uten å ringe på skolen å si at barna er syke, vi har mer mulighet ang.. feire mer tid hjemme på sommer, og så tenker jeg sånn...hvorfor i all verden skal jeg vente til jeg er ferdig utdannet når jeg har muligheten nå. Når jeg er ferdig utdannig har jeg lyst å begynne å jobbe med det jeg har utdannet meg til, istedenfor å jobbe på et nytt sted i halvt år og begynne så å prøve??...

Det du snakker om å kanskje gå på skolen og veksle med samboern din, jeg anbefaler deg bare å prøve når barnet kommer, bare husk hvis du skal få penger i perm da må du søke om studiet alikvel og så heller droppe det hvis du ikke klarer...!!Året når du går i fødselspermisjon(hvis du skal) da får du betalt...samme summen som studielån og hvis du velger å ta eksamen og hvis det går greit og du står da får du hele studielånet for det året...SLETTET....så det er absolut ikke så dumt. Jeg kjenner mange som har hatt barn og studert og det har gått greit. jeg skal prøve å få et barn til, og vet jeg klarer det hvis jeg vil med skolen ved siden av (men det må selvfølgelig ) bli mindre tv titting og sånnt....men det går greit !! Og hvis du ikke klarer å ta alle eksamener da er det bare å prøve å ta noen ihvertfall==???

Men jeg anbefaler deg å ta deg en liten b-jobb ved siden av studiene ihvertfall sånn at du får engangsstødna :)

Selv har jeg en mann som driver et firma så det ikke noe øko problemer men dette står mer på meg nå, om jeg orker å ta vare på en tre åring og et lite :)

Masse masse lykke til (jeg er en ung mor 25 år) var 23 når jeg fikk dattaren min og angrer ikke i det hele tatt, det er så bra å gjøre dette mens vi er unge å spreke....tro meg :)

du får gi oss litt beskjed da, hvad dere blir enig om...:) litt nysgjerrig jeg !!

Hei

Har ikke fått barn i studiene, men begynte å studere når dattera mi var to år. da var jeg 21,5 år. jeg studerer på universitetet i oslo. er gravid igjen og skal ha baby i mai.

ang det økonomiske:

- du får penger fra lånekassen. er dere begge studenter, tror jeg du får full pott i støtte dvs. ca. 9500 i mnd i vel 42 uker.

- selv om du ikke jobber, får du engangsstønad på vel 33 000. dersom du jobber i svangerskapet ,og tjener over denne summen får du det beløpet utbetalt fordelt over fødselspermisjonen. beløpet fra lånekassen vil ikke bli påvirket av eventuelle utbetalinger fra NAV, så med andre ord: det lønner seg å jobbe så mye du orker i svangerskapet

- dere får barnetrygd

- hvis du ikke jobber 50 % stilling, får samboeren din ikke pappapermisjon.

- kjøp brukt barneutstyr.

ang. permisjon:

- jeg anbefaller deg å ta permisjon. det kommer en liten baby, som krever maks av deg og samboeren din. både du og barnet fortjener tid.

- du kommer raskt nok ut i arbeid igjen. og du skal jobbe resten av livet.

Men gjør ditt eget valg.

når permisjonen er over, har dere kanskje mulighet til rimelig studentbarnehage? barnehagesatsen vil her være prøvd mot inntekten deres. dere kan få barnestøtte fra lånekassen som er prøvd mot inntekten deres.

uansett: det koster å ha barn. men hvis ikke man tør å få barn i norge, vet jeg ikke om hvilket land man skal tørre å få barn i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...