Gå til innhold

Har jeg rett på sykepenger nå da?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et 80% vikariat som gikk ut 15.09.Fra 16.09 fikk jeg kontrakt som ekstravakt. Jeg ble sykemeldt fra 23.09 og frem til 09.11.

Jeg begynte i 80% vikariat igjen 10.11. Alle disse arbeidsforholdene er hos samme arbeidsgiver, men det jeg lurer på er om jeg nå må jobbe i 4 uker for å ha krav på sykepenger? Jeg er nemmelig så kvalm og jeg vet ikke om jeg holder ut så lenge, jobber på sykehus. Hvordan regnes i såfall sykepengene ut? Vil jeg få det samme som jeg fikk på forrige sykemelding?

Blir veldig glad for svar:-)

Fortsetter under...

Dersom det går mindre enn 16 dager fra forrige gang du var sykemeldt og frem til neste så får du samme grunnlag. I og med at du har en ny kontrakt og et arbeidsforhold ved ny sykemelding har du rett på sykepenger.

Jobber du over 16 dager fra du startet å jobbe igjen 10.11 vil det bli beregnet nytt grunnlag etter den nye lønnen.

Du trenger ikke å jobbe i 4 uker fordi du gikk rett fra sykemelding til ny jobb. Så lenge det ikke går 14 dager mellom endt sykemelding og ny jobb så trenger du ikke å jobbe i 4 uker først.

Det er kanskje litt forvirrende med 16 dager og 14 dager så jeg skal forklare.

16 dager er arbeidsgiverperioden som arbeidsgiver skal betale for. Dersom du først er sykemeldt - begynner å jobbe igjen, men blir sykemeldt igjen innenfor 16 dager beregnes ikke ny arbeidsgiveperiode og NAV skal utbetale fra første dag. Du vil da få samme grunnlag som ved forrige sykemelding. Går det over 16 dager mellom to sykemeldinger blir det nye arbeidsgiverperiode på 16 dager og NAV må ha nytt inntekts-og skatteopplysningsskjema når de skal utbetale fra 17. dag. Er inntekten din da forandret vil du jo få et annet grunnlag.

14 dager er en grense folketrygden operer mer. Dersom det går mer enn 14 dager mellom to vakter anses arbeidsforholdet som opphørt. Dette berører f eks vikarer.

Så dersom det hadde gått mer enn 14 dager siden du jobbet/var sykemeldt og til du begynte i nytt vikaiat ville det anses om du ikke tidligere hadde hatt jobb og du måttet opparbeide deg rett til sykepenger ved å jobb i 4 uker.

14 dagers grensen gjelder ikke dersom 14 dager "fri" ligger i en fast turnusordning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...