Gå til innhold

Mange som ammer ofte på natten som legger seg veldig tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og har endelig ro i huset. Er helt kake i hodet etter en hel dag med to små hjemme. Burde nok legge meg, for ammer hver 2-3 time om natta, men kjedelig det og. PLeier å legge meg kl 23 og står opp ca 8.

Og dere?

Har en på snart 6 uker.

Skrevet

Jeg legger meg tidlig, ennå tidligere enn deg. Snart leggetid for meg nå, og min er 3 1/2 mnd. Han vil ha mat ofte om natta, og bare tuller med maten om dagen. Da skravler han og er urolig ved puppen. Vil gjerne "totte" også om han kan... Det blir jo bare kål! Men om natta er han så trøtt at han sove-spiser i ro og mak, og det er nok da han får i seg mest mat. Aner ikke hva jeg skal gjøre for jeg blir så sliten av det. Spurte helsesøster for en mnd tilbake ang hva jeg kan gjøre. Hun mente det "snart" ville rette seg, og lurte på om jeg hadde vært på babysang!!!? Som om det skulle hjelpe. Tror ikke hun hadde no råd til meg egentlig. Vanligvis blir det jo færre og færre måltider om natta når de nærmer seg 3 mnd. Håper det blir bedre hos deg snart! Natti!

Skrevet

Hei kolikkmamma

Jeg har egentlig vært heldig med mine to barn. Etterstreber dette:

Prøver å lære dem forskjell på dag og natt ved å få inn dagslys og la barnet sove i dagslys mellom 08 og 20 (blir tidligere etterhvert om kvelden). Etter kl 20 legges barnet i en mørk krok, etterhvert i babysenga på rommet vårt. Sover nå i en mørk krok her i stua.

Merker at det hjelper å strekke mellom måltidene. Da blir barnet skikkelig sulten, spiser mer og sover bedre. De dagene jeg tillater ofte amming, spiser pjokken mindre og det blir masse krøll på kvelden da jeg er mer sliten av hyppig amming og ikke minst at barnet har vanskeligere for å falle til ro. Jo mindre mat de får om natta, jo mer spiser de om dagen. Drøyer måltidene med smokk (bllir ikke mye skriking). Fant ut med førstefødte at selvregulering bare er tull. Stort sugebehov ga mye magesmerter, og mer sugebehov. Så smokk og mer avstand mellom måltidene satte den pjokken inn i 3 timers intervaller ved 2 mnd. Ammingen på natten ble hyppig i perioder med økedøgn og utviklingssprang (snu seg, krabbe, sette seg opp).

Pumping av overskudd av melk om morgenen som gis som tillegg etter amming på kvelden (kl 20 eller 23) strakk søvnen på natten, - ga fulle mugger hos meg og full mage.

Skal nå prøve å strekke minstemann til 4 timer mellom måltidene på natta istedet for 2. Han har diet annenhver time det siste døgnet, og det er slitsomt. En trøtt mamma- virker inn på hypofysen- mindre melk.

Jeg anbefaler igjen bøkene til Gina Ford "Sleep Guide for contended babies". Google henne du. Hun har egen nettside. Men jeg gir mat oftere enn det hun anbefaler.

Storebror la på seg mer da jeg fikk han inn i rutiner istedet for selvregulering faktisk. Minstemann går opp nesten 300gram i uka, så da tør jeg strekke han på natta (men litt slitsomt å drive på med alene, så skal ha mer hjelp av mannen i helga). Lykke til.

Skrevet

Jeg burde vel legge meg naar gullet legger seg, slik at jeg kunne faa noen netter med skikkelig soevn. De to siste ukene har hun lagt seg og sovnet mellom 19 og 21, og sover da til mellom 02 og 04. Hadde jeg vaert smart hadde jeg lagt meg like etter og faatt 6-8 timer sammenhengende soevn. Men det er jo saa deilig aa ha kvelden for seg selv!! Naa blir det til at jeg sovner like foer hun vaakner igjen, og etter den foerste lange soveperioden er det bare smaasoving frem til morgenen, max 2-3 timer sammenhengende. Tenker hver eneste morgen at "idag skal jeg legge meg tidlig"...men det blir aldri saann. Snuppa er snart 3 mnd.

Skrevet

kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver, bortsett fra at eg aldri kommer meg i seng sjølv ;) Er veldig slitsomt i lengda... for min del brukte/ bruker eg det som et "forsvar" at eg må amme om natta siden ho berre tuller og ikkje er nok konsentrert om måltidet om dagen. Ho må jo få i seg mat, og når ho ikkje har roen om dagen er det på natta det blir mest og best amming (ammer hver gang jenta mi vil ha mat). No er ho rundt 7 mnd og spiser endeleg noelunde både regelmessig og bra på dagen. Men fortsatt ammer eg ein del på natta, men det er nok no mest for kosen sin del :s

ang. aming på dagen forsøkte eg både å legge meg med ho, amme i et mørkt rom, fullstendig stillhet osv. men på dagtid var det nesten ikkje snakk om. For å få snuppa til å spise meir på dagtid pumpet eg meg og gav ho måltidet på flaske, dermed kunne ho følge med på det rundt ho, og ha oversikt! Dette gjorde eg i ei vekes tid, til ho hadde vendt seg til at det var på dagtid "hovedmengda" med mat var, dermed regulerte dette seg litt sjølv. Kanskje ein veldig tungvindt måte, men det var det som funka med oss :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...