Gå til innhold

Hva kan vi ikke spise i juletider?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi kan ikke spise fenalår eller annen spekemat :(

Pinnekjøtt kan vi ha, men må være litt forsiktige da det er veldig salt.

Gleder meg nesten allerede til jul neste år, kommer til å savne spekematen og roastbiffen...

Men er jo mye annen god mat da, for ikke å høres helt negativ ut! Må nok kjøpe ei pæreskinke eller noe så fort ungen er ute ;)

Så vidt jeg har skjønt skal man kunne spise det meste så lenge grønnsak og frukt er godt vasket og kjøttet eller fisken er gjennomstekt / kokt skikkelig. Derimot skal du unngå følgende:

- Roastbiff

- Spekemat

- Lutefisk

- Rakfisk

Hvis du følger de vanlig matråd for gravide, når det gjelder hva slags mat og forholdsregler ved tilberedning - se gjerne på matportalen.no - så bør du klare deg fint!

Og husk det aller viktigste: kos deg masse i jula, men alt med måtehold!

c",)

Annonse

Vi kan faktisk spise spekemat. Men vi må dypfryse den i minst 48 timer først. Legen min ga meg det rådet og jordmor bekreftet det. Når vi fryser spekematen dreper det de farlige bakteriene og vi kn trygt spise det. :-) Ingen grunn til å vente til etter fødselen med andre ord.....

Jeg kom over denne nettsiden, der det står at bakterier ikke dør ved frysing. Jeg fikk også strengt forbud av min jordmor mot å spise spekemat i jula :(

Sitat fra http://www.tryggmat.net/tilberedning.html

"Ved lavere temperaturer en -18°C formerer ikke bakteriene seg, men de blir heller ikke drept. Vi ser at de går i dvale. Når temperaturene er over 72 - 75°C dør bakteriene."

• 2 uker senere...

Annonse

hm...tror nok det er noen som er feilinformert her.

Spekemat kan inneholde to typer bakterier. Toxoplasma og listeria. Toxoplasma dør ved frysing, steking og koking. Listeria dør kun ved koking og steking. IKKE når matvaren fryses. Den går kun i dvale.

http://www.pasienthandboka.no/klikk.asp?mode=document&parentid=0&menuid=1548&documentid=8667

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...