Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg veit ikkje om eg greier dette eg.

Er det andre som er like dårlig som meg av denne kuren?

Eg har ikkje gått ei veka enda og eg er skitdårlig.

Skjelver,fryser,svimmel,kjempe kvalm og dårlig i magen,slapp og trøtt.

Fristende å bare kutte kuren.Men eg veit jo at eg kommer til å bli kjempe skuffa over meg sjøl.

Ka skal eg gjøre?

Trenger noken oppmuntrende ord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei mamma24, trist å høre du ikke føler deg noe bedre! Som vi snakket om i går, er dette helt vanlige bivirkninger! desverre så er det noen av oss som merker mer til de enn andre! men det du skal trøste deg med, er at ingen av disse bivirkningene er farlige! Det er sprayen som gjør deg dårlig, og dette er ikke farlig. Om du ser i pakkningsvedlegget på synarela(om det er den du går på?) så ser du at det ikke er rapportert noen farlige hendelser av denne! Denne legger din egen syklus i dvale, og du opplever symptomer tilsvarende som en dame i overgansalderen kan føle. Og overgangsalderen er ikke farlig :o)

om du fortsatt føler deg utrygg, vil jeg anbefale at du går til legen din, eller den som behandler deg, og be om å få sjekket blodprøver og blodtrykket ditt, for å bekerfte at alt står bra til i kroppen din! det tror jeg kan hjelpe deg med å tro på at dette ikke er noe farlig!!

men i bunn og grunn er det du selv som må føle hva du orker/tåler å gjennomgå m tanke på behandlingen. Det er flere muligheter enn å gå gjennom prøverør, om du skulle finne ut at du ikke orker prosessen; adopsjon og fosterforeldre feks. Det er opp til hver enkel å finne ut av hva som passer best for akkurat deg. Min kone er selv adoptert, og har en søster som også er adoptert, og hun ville ikke byttet det bort for alt i verden :o)

Jeg tror om du bare kommer deg over "kneika" med bivirkningene, så vil du få det mye lettere :o)

klem fra

Skrevet

Dette er det eneste eg vil,så eg må bare bite det i meg.

Overgangsalder skal eg greie :)

Var hos legen i går og alt er bra med meg.

Så det er nok psyken som forsterker det heile.

Og som du sa,den første veka er værst. så da håper eg på eg blir bedre.

Har gått på sprayen i ei veka i morgen :)

Skrevet

Du får tenke på det slik, at denne gangen har DU kontroll over når overgangsalderen er..når den virkelig kommer om endel år(overgangsalderen) så bestemmer ikke du, men kroppen din :o) Da er du sterkere forberedt :o)

jeg skjønner det er psyken som forsterker det hele, men håper du kan stole på legen , når han/henne har sjekket at alt er i orden med deg, så får disse overgangshormonene bare rase fra seg i kroppen, vil tro de snart har rast fra seg, og at du vil føle deg bedre snart:o) jeg har det hvertfall mye bedre nå som jeg har begynt på sprøytene, og vil tro du blir det også!

Skrevet

Ja, det er sant.

Det er ein betryggelse.

Skulle tru de var ferdig å rase fra seg no. Det hadde vert godt.

Var du også kvalm?

Er den som egentlig er det værste.

Skrevet

ja jeg var også kvalm i begynnelsen, lmen er ikke det nå lenger, var bare første/andre uka jeg var kvalm og den værste svimmelheten stod på!

nå er det som sagt"kun" at jeg er trøtt, hodepine, glemsk, har masse kviser og fett hår! men det kan man leve med :-)

jeg synes det værste følelsen var da jeg begynte på sprayen, var at jeg ikke følte at kroppen min var normal, at noe var "galt" på en måte. Og det er jo ikke så rart egentlig når man tenker på det, når man ikke har noen cyklus på egenhånd lenger!

Et kvalme triks, er å spise eple, evt drikke et halvt glass med eplejuice, halvt med farris (blandet), dette hjalp meg. Evt litt sånn ritz kjeks når du kjenner kvalmen, for det er salt, og skal hjelpe :o)

Skrevet

Godt å høre,da er det ikkje bare meg :)

Eg trudde kanskje de værste bivirningene kom med sprøyten eg,så eg var ikkje forberedt på dette. Det er jo bare ein nesespray har eg tenkt....

Sprøyta er meir skummel.

Eg skal prøve de triksene. Salt veit eg er godt for kvalmen,har gått mykje i ritz og mariekjeks,bare for å få noke i magen.

Skrevet

jeg brukte 30 minutter før jeg klarte å stikke sprøyta første gangen....og etterpå kunne jeg ikke tro hva jeg var nervøs for.....jeg prøvde liksom å "lirke" den inn i magen, noe som ikke kan anbefales, det er det som er vondt :-) bare å ta tak i magefettet å sette den bestemt inn, sprøytespissen er såå tynn at noen ganger kjenner man den ikke engang...

jeg har hvertfall kun hatt hodepine som ekstra bivirkning...pluss litt humør svingninger , men ikke så mye "fysiske plager"

Skrevet

skjønner deg veldig godt.

Er ikkje lett å stikke seg sjøl.

Såg på den videoen med puregon instrukser. syntes nåla var lengre enn eg forestillte meg :S

Men tynn er den jo.

Skal nok klare det om det bare er de bivirkningene som du beskriver.

Har du kjøpt sånn til å kaste nålene i og sånne desinfiserende papirkluter som du vasker magen og sprøyta med?

Såg nemlig at de hadde det på den videoen...

Skrevet

jeg går på gonal-f da, sånn penn,men tror puregon pennen er så og si lik som min. Har ikke noe spesiell beholder til spissene, de er ikke slik at man kan stikke seg på de etter de er brukt egentlig!men kjøpte meg sånne sprit servietter som er egnet til sprøytestikking på apoteket, som jeg vasker kjapt med på magen før jeg setter sprøyta!

men å vaske sprøyta har jeg ikke hørt om? vasker meg bare på hendene før jeg tar frem sprøyta, evt tørker over med en sprit serviett!

Skrevet

uff, ja, jeg kjenner meg også igjen med det med sprøytespissene.... første dagen jeg skulle starte var helt pyton; gjorde det om morgenen før jobb, og fordi jeg følte det var helt umulig å stikke i meg selv og var sikker på det ville gjøre vondt, vondt - så ble det jo også bare stress fordi jeg også skulle nå jobben....

phu! og jeg skulle også ta klexane sprøyte som har tykkere og lengre nål enn gonal-f.

Men når jeg bare fikk tatt meg sammen til å faktisk gjøre det var det jo ikke noe problem - og ikke noe vondt. så første gangen var verst - som det er m de fleste ting.

angående bivirkninger forstår jeg at jeg var heldig m hormonkuren. Jeg var forberedt på at det skulle bli et pes, men slapp unna m et par hetetoktnetter + 3-4 dager m hodepine. Og glemsk og uopplagt, ja.

Har tatt akupunktur en god stund før og etter, og akupunktøren min sa at hun hadde inntrykk av at de som kombinerte de to behandlingene (iallefal de som gikk til henne) hadde færre bivirkninger. Så kanskje det er noe å tenke på for dere som sliter med det?

Lykke til videre til dere alle :-)

Skrevet

ok. lillebie: Får kjøpe meg noken sånne servietter da :)

Lurer på ein ting,ka er egentlig forskjellen på gonal-f og puregon? tenker på virkemåten?

Korfor fikk du den typen og eg den andre?

Skrevet

Er ikke lillebie, men jeg kaster meg inn i "samtalen!, jeg holder til på Riksen og der ble jeg fortalt at det er 3 penner og de har en forskjellig hver uke, jeg har også fått gonal-f pennen som jeg begynner med den 21, etter x antall uker på spray som har tatt totalt knekken på meg, jobber nå bare 50% .

Og uken etter vi var på riksen så var det puregon pennen de ga ut resepter på. Det er fordi at sykehusene ikke skal "reklamere" for bare en penn, men alle de som er på markedet. Men de har alle lik virkning og koster nesten det samme.

Lykke til!

Skrevet

Ok,så det er sånn det er. Trudde kanskje de hadde forskjellige virkemåter og at vi fikk den pennen som var tilpasset vårt fertilitetsproblem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...