Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 er det folk som ikke har gått minimum 3 år på høyskole eller universitet?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Lavt utdannet vil jeg si er de som har gått ungdomsskolen, men blitt gravide før de har startet på videregående, og dermed ikke fullført annet enn ungdomsskolen. Når barnet har kommet tar de seg jobb i kassa på rimi eller på McDonalds, og driter i å fullføre utdanningen sin........
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 vgs er ikke utdanning, kun ett minimum av hva man må ha for å fungere nogenlunde i det moderne samfunn...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Så enig, hvis du dropper av på u-skole så har du lav utdaning, eller ingen utdanning. eller hvis du hopper av vgs og ikke fullfører det vil jeg også si at det er lav utdanning. Er man ferdig med vgs, har man jo utdanning og jobbmulighet utenom kassa på rimi:) trenger ikke bachelor for å være utdannet:D
87mira Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Anonym 15:06!! Mener du at Hjelpepleiere, Barne og ungdomsarbeidere, Frisører, malere osv osv ikke er utdannet og fungerer bare nogenlunde i det moderne samfunn????????????
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 De som ikke har mer enn vgs synes jeg vel egentlig ikke har utdanning, da jeg tenker på utdanning som høgskole-/universitetsgrad. Og før noen hiver seg på: Dette betyr selvsagt ikke at jeg synes noe mindre om dem.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 nei, det synes jeg ikke mira, vgs er vgs, de slipper bare litt lettere unnå ved å ta en linje som fører rett ut i arbeidslivet, men utdanning i mine øyne er det ikke. utdanning er utdanning etter vgs.
87mira Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Men vgs ER en utdanning da, etter 4 år videregårende etter ungdomskolen fikk jeg Svennebrev i damefrisørfaget, er du ikke enig i at de er en utdanning da? Vill bare få deg litt på gli=P=P Skjønner at du ikke syns noe mindre om oss men fagbrev, svennebrev og andre yrkesutdanninger...hvem skulle du eller ha passet barna dine, malt huset ditt, bygget huset ditt, lakt inn el på bad og kjøkken, KLIPPET DEG=P
Gjest Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 jeg har null utdanning.. rett og slett pga jeg har litt angst for å hoppe på igjen.. var en liten villbass på u.skolen så jeg fikk ikke med meg allverdens.. begynte på mekanisk å det passet ikke meg.. sliter veldig med matte o.l så jeg håper jo virkelig at jeg får tatt noe i senere tid.. er jo godt å kunne si for sin egen selvfølelse at en har tatt de og de fagene.. men jeg har jo ikke studiekompetanse så jeg kan ikke bare hoppe på et fag.. er faktisk ekkelt når folk spørr om hva jeg har av utdannelse å jeg ikke kan svare.. men de fleste har jo sine grunner da..
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 Egentlig så bryr jeg meg ikke om de har utdannelse eller ikke. En venn av meg sluttet på skolen etter 10., og startet å jobbe til sin far. Etter noen år så er det han gutten, uten utdannelse som driver dette foretaket. Han er en av få i Norge som gjør dette og han trengs overalt. Tviler på at han hadde hatt et så mye bedre liv om han hadde gått vgs. Mannen har null utdannelsen, men jaggu fungerer han ikke fint i samfunnet fordet. Mener at vgs er utdannelse, en er da utdannet til hjelpepleiere og elektrikere. Vanlig almennefag er vel ingen utdannelse, følte i alle fall ikke jeg var utdannet til noe etter jeg va ferdig.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 Jeg synes frisører, tømerer o.l er lavt utdannede. Har en kun ungdomsskole er en ikke utdannet i det hele tatt. Høyskole og universitet er høyere utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 Ja, ja vi trenger alle i et samfunn og alle kan ikke ha høyskoleutdanning. Det tror jeg de fleste er enig i..... Jeg har selv utdannelse, men vet at det bare er flaks at jeg var i et miljø, og hadde muligheten til å ta en lang utdannelse. Dette gjør at jeg er takknemlig, men ser ikke ned på de som ikke har. Noen må faktisk vaske kontorene etter oss. Min erfaring er at det ofte er de på midten i et klassesystem som er verst til å dømme. De på toppen er trygge i seg selv og trenger ikke å se ned på noen. Men de i midten som ofte føler seg utrygge fordi en ufaglært tjener litt for godt osv.Bare tull. Hvis ingen føler seg tråkket på kan ingen tråkke... og omvendt. Men det som kan være viktig i alle lag er å følge med politisk og hva som skjer i samfunnet. De som aldri har lest en bok kan lett bli lettvektere i et samfunn. Men det handler ikke om utdannelse..... Kjenner utrolig mange smarte folk som ikke har utdanning. Det er kanskje det som er styrken til de ufaglærte.... de er mye smartere enn hva folk er klar over... bruk den.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #13 Skrevet 13. november 2008 Mener ikke at noen er mindre verdt uansett utdannelse, alle er nødvendig i et samfunn. Men når det er spm om utdannelese er vgs lavere utdannelese. Sier seg jo nesten selv at høgskole er høgere utdanning.... Regner med at du HI ikke har så mye siden du spør.. Går du høyskole har du jo tatt dette etter VGS, dermed høyere utdannelse.. u.skole kan ikke kalles for utdannelse.. Forskjeller: Apotekere tekniker (eller hva det heter nå..): VGS, lavere utdannelse Farmasøyt - Vgs+høgskole, høyere utdannelse Hjelpepleier - vgs, lavere utdannelse Sykepleier - vgs + høgskole, høyere utdannelse. Det er jo også slik at man har en utdannelse etter hjelpepleier som er vgs, det har man ikke etter almennefag (vet ikke hva det heter nå...) da har man studiekompetanse.. Men, betyr jo ikke at noen er mindre verdt eller dårligere av den grunn..
Gjest -<<- Skrevet 13. november 2008 #14 Skrevet 13. november 2008 Lav utdanning må vel nesten være motsatsen til høyere utdanning? Og siden høyere utdanning allerede er et etablert begrep og omfatter utdanning på universitets- og høgskolenivå, blir vel resten lavere utdanning. Altså videregående/ungdomsskole. Man kan selvsagt diskutere hvorvidt du kan sies å ha lavere utdanning eller ingen utdanning om du bare har ungdomsskolen, siden grunnskolenivå kanskje ikke tradisjonelt er det som menes når folk snakker om å ta utdanning.
Spireline Skrevet 13. november 2008 #15 Skrevet 13. november 2008 Å være høyt utdannet vil jo si at du har tatt høyere utdannelse.. dvs høgskole eller universitet.. Kjempefint at vi har alle typer i samfunnet, men en med fagbrev fra vgs er ikke høyt utdannet, men derimot faglært. Det vil ikke si at forskjellen mellom høy og lav har et tydelig skille her, men m høy utd. så menes det jeg nevnte over. Er vel ingen ting å diskutere akkurat..
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 13. november 2008 #16 Skrevet 13. november 2008 Lav utdanning er vg- utdanning. Altså fagarbeidere innenfor et område. Malere, friusører, helsearbeidere etc Ingen utdanning er ung skole/ hoppet av vg eller man sier man kun har artium om fullført 3 årig vg, men ingen utdannelse Høyere utdannelse er en utdanning (altså ferdig grad) fra høyskole- derav høyere utdanning. Også har man da lengre høyskole/ universitetsutdanning som er mer enn 4-årig utd Utdanning= en "godkjenning" på at du kan utføre et yrke
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #17 Skrevet 13. november 2008 Når man ikke har høyere utdanning, er man lavt utdannet...
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #19 Skrevet 13. november 2008 Herregud så trangsynt du er anonym 15.21 med (for) høy utdannelse som rett og slett har gjort deg litt dum! "...men utdanning i mine øyne er det ikke." Vel, det går faktisk ikke an å si noe sånt, for det har ikke noenting med subjektive meninger å gjøre! Det heter VIDEREGÅENDE UTDANNING, nettopp fordi man utdanner seg! Slippe billig unna du. Herregud. Hva skulle du med din akademiske utdannelse som tydeligvis har gått til hodet på deg, ha gjort uten elektrikere, rørleggere, tømrere osv? Hvem skulle ha bygget huset ditt og sørget for at du kunne drite der, MED lyset på? Disse fagfolkene her har jo ingen utdannelse, så du tør vel ikke la dem gjøre det?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #20 Skrevet 13. november 2008 Hva om man er utdannet frisør og har startet en kjede som er på vei oppover å er landsdekende? Har man lav utdanning og jobb da? Herregud for et vissvass preik det er her inne. Dere er faen ikke voksne nok til å forstå så mye. Stakkars mennesker, at det går an å være så kort tenkte! Skaff dere et liv enn å diskutere andres liv. Skjerp dere, dere driter dere lodret ut.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #21 Skrevet 13. november 2008 Ja, da har man lav utdanning. Om det er aldri så mye landsdekkende kjede spiller liten rolle for graden av utdanning. Og du ber andre skjerpe seg. hahaha
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 13. november 2008 #22 Skrevet 13. november 2008 JA, da har man lav utdanning! Vanskelig for deg dette, anonym 17:58? Ingen som sier at folk med lav utdanning er mindre verdt, ingenting i veien for at folk med lav utdanning kan bli mangemillionærer... Men nå snakket vi om utdanningsnivå, ikke lønn, stilling eller grad av suksess... All ære til en frisøk, maler eller rørlegger som blir mangemillionær... Røkke er jo fisker... Selv har jeg to utdanninger, en lav og en høy, er hjelpepleier og adjunkt med opprykk. Jeg er stolt av de begge!!! Bruker begge i jobb...hovedjobb og ekstrajobb og har yrkesstolthet innenfor begge!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #23 Skrevet 13. november 2008 Hvis anonym 17.58 hadde hatt ordentlig utdanning, så hadde hun kanskje kunnet skrive norsk på et høyere nivå enn det de gjør i 7.klasse
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #24 Skrevet 13. november 2008 Ingen utdannign utover ungdomsskolen = ingen utdanning VGSutdanning = lavt utdannet 3-årig høyskole = middels utdannet 4-årig universitetsutdannelse eller mer = høyt utdannet Doktorgrad og mer = meget høyt utdannet
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #25 Skrevet 13. november 2008 i enkelte diskusjoner så snakker en feks. om de med ingen eller lavere utdanning, men da blir de med lavere utdanning definert opp mot de med høyere, ettersom det er et relativt begrep, men å si at en utdanning er lav, er vel strengt tatt ikke mulig siden vi er født uten formell utdanning, og all utdanning er en forhøyning fra utgangspunktet. fordi om en har en definisjon på høyere utdanning, kan en ikke si at all annen utdanning er lav, det er ikke en holdbar tolkning. så svaret på spørsmålet må vel være at det er lavt utdannet, det er lav forståelse om en ikke greier å holde en logisk oppbygnig i argumentasjonen, helt fra start definisjon og premisser til selve slutningen. det er egentlig ikke noenting i veien for å undervise niendeklassinger litt logikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå