Gå til innhold

Sluttet i jobb og fikk utbetalt feriepengene nå, hva skjer til sommeren da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet 80 % i sommer og 50 % (ved samme avd i helse-bergen) i et par mnd nå i høst før jeg slutta i jobben min og går på mandag over i en fast 75 % stilling. Da jeg slutta i jobben tenkte jeg ikke over at jeg skulle be om å ikke få utbetalt feriepengene for jeg går over i en annen stilling innen helse-bergen (Haukeland) så tenkte ikke det ville bli noe problem ettersom det er samme lønnskontor. Men nå fikk jeg likevel utbetalt feriepengene mine denne mnd. Da må jeg for det første betale skatt av de, men hva skjer til sommeren? Jeg har jo ikke opparbeidet meg full ferie, og når jeg allerede har fått utbetalt feriepengene må jeg da gå en hel mnd uten penger den mnd feriepengene egentlig skulle blitt utbetalt?

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, du må dessverre det!

Når det gjelder skatten, så regulerer det seg selv uansett. Normalt så betaler man faktisk skatt av alle feriepenger, men skatten fordeles på de andre månedene i året slik at man får den utbetalingen skattefri. Men, som sagt, du betaler uansett skatt av feriepengene. Så du kan ende opp med å komme godt ut av skatteoppgjøret for inntektsåret 2009.

Når det gjelder ferie osv. Så vil du neste år ha krav på full ferie, men du får ikke utbetalt noen "kompensasjon" for at du ikke får feriepenger. Dette må man klare økonomisk selv, ved å f. eks. sette til side feriepengene nå til man skal ha ferie neste år. Den samme ulempen kommer dersom man er langtidssykemeldt, eller som for mange av oss her inne etterhvert, er ute i fødselspermisjon. For da får man kun feriepenger av de første 12 ukene.

Slik er det. Synd men sant...... Det er ikke noe morsomt å være "normalt" lønnet å leve fra måned til måned i velferdsstaten Norge.

Skrevet

Da får du ikke noe feriepenger til sommeren, nei.... Jeg hadde det slik i år. Fikk mye mindre i juni ettersom jeg ikke hadde jobbet så mye i 2007.

Du har fremdeles krav på ferie, men får da ikke noe feriepenger å bruke i denne ferien. Kan derfor være lurt å spare det du har fått nå..:)

Skrevet

Det er jo ikke verre enn å sette de pengene på sparekonto frem til sommeren da... du må jo ikke bruke dem for om du har fått dem ;-)

Skrevet

Neste sommer bruker du feriepengene dine som du har fått nå. De er fremdeles feriepenger, selv om du har fått de tidlig. Sett de på en sparekonto, og ikke bruk de før neste sommer. Så enkelt kan det gjøres, ikke sant?

Skrevet

Var utrolig rart at du fikk dem nå,og ikke i januar.

Så lenge du får feriepenger for for det året du er i,må du skatte av det.Det hadde du ikke mått om du fikk dme i januar.

Tror egentlig ikke arb giver bare kan betale de ut så lenge du må skatte uten og høre med deg.

Annonse

Skrevet

Jo, arbeidsgiver kan betale ut feriepengene samme år som de er opparbeidet. Det vanlige er å ta et "fullstendig oppgjør" når en slutter i en jobb. Altså at arbeidsgiver betaler alt utestående som siste lønn, opparbeidede feriepenger og ev. andre utbetalinger arbeidstakeren har opparbeidet rett til.

Så, sett pengene på konto så har du dem til du skal avvikle ferie til sommeren.

Skrevet

Som tingeling_80 skriver, så kan arbeidsgiver betale ut feriepengene i opptjeningsåret ved avsluttet arbeidsforhold.

Men det tydeligvis ikke alle er klar over, som jeg skrev i et innlegg over, er at alle betaler skatt av feriepenger uansett når man får dem utbetalt. Det at de blir utbetalt "skattefritt", stemmmer over ikke. Man trekker ikke skatt av feriepengene når disse utbetales. Men det betegnes som vanlig inntekt, og skatten av dette betales jevnt over hele året. Det blir det samme som med "halv skatt" på julelønnen. Den er egentlig fullt beskattet, men man betaler litt ekstra skatt ellers i året for å få disse to godene.

Man må ikke tro at myndighetene i Norge gir oss mulighet til å tjene penger skattefritt!

Skrevet

Ja jeg vet jeg ikke trenger å bruke pengene nå og faktisk skal vi på ferie i mars så det passer fint å få de nå :) Men hva skjer den mnd man ellers ville fått utbetalt feriepenger? Man får jo ikke lønn i den mnd, eller? Husker ikke helt hvordan dette er for har hoppet fra jobb til jobb og studier så husker ikke helt hvordan dette er. Så jeg har krav på full ferie, men uten lønn, er det slik å forstå?

Skrevet

ja, sånn er det i min kommune ihvertfall. Der utbetaler de 11 mnd med lønn og en mnd med ferie penger. Det betyr at den mnd som feriepengene kommer, så er det skranten med peng på kontoen din, bare penger på det gr.laget du har oppabeidet deg i den tiden du har vært i den nye jobben.

Du kan jo evt ringe lønnskontoret får å få nærmere beskjed.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...