Gå til innhold

Noen her som har Cairn Terrier?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg vokste opp med Cairn Terrier.. vi fikk han da jeg var 8, og han døde forrige året. Han ble faktisk 17 år gammel, så han holdt ut lenge :)

Den hunden vi hadde var ikke spesielt barnevennlig, vi ungene ble "bitt" av han flere ganger... hvis han feks stakk av hjemmefra og vi gikk for å hente han hendte det ofte at bet oss når vi skulle løfte han. Og vi var store nok til å forstå at man skal være snill med dyr, så det var ikke det at han ble plaget på noen måte. Han var bare en meget spesiell hund med sterke meninger. Gud vet hvorfor mamma og pappa aldri gav han bort eller avlivde han, han var slettes ikke trygg for oss ungene. Han har forsøkt å bite meg mange ganger i voksen alder også, spesielt hvis han har fått mat og man kommer for nære matskåla.

Nå skal det sies at mamma og pappa ikke er typiske hundemennesker, og det kan jo være at alle disse tingene kunne blitt bedre med trening. Jeg har selv en dachs nå, og han fungerer supert som familiehund. Utrolig snill og tålmodig med sønnen vår, aldri forsøkt å knurre eller bite.

Men alle hunder er forskjellige, og det kan jo hende at hunden vi hadde var et unntak. Har dessverre ingen annen erfaring med rasen ...

Skrevet

Jeg har ikke hatt sånn hund, men jeg vet om noen som hadde to stk, og så kjente jeg også en lignende hund, nemlig en Norfolk terrier, som er veldig lik cairn.

De to førstnevnte var veldig søte og blide hunder. Robuste og ikke typisk nervøse gneldrete småhunder. De kunne bli med på så lange turer som helst, og bar aldri aggressive.

Den norfolk-terrieren er en av se søteste hundene jeg har møtt. Også veldig "kjekk" hund, tøff og modig (vår golden underkastet seg alltid straks vi møtte den, selv om han var ca. 10 ganger så stor som henne). Km godt overns med småbarna som eide den, selv om de kunne behandle den litt vel uforsiktig. Kattene i familien var bestevenner med den, og ofte kunne de ligge lenge og kose og slikke den i ørene, det syntes den var kjempedeilig.

Her er link til info om denne rasen:

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=116

Skrevet

Har hatt to i nabolaget og de var hissige og aggressive. Bet og gjødde hele tiden..Om du vil ha terrier vil jeg anbefale West Highland White Terrier (aka Westie).Nydelig og herlige familiehunder.

Skrevet

Mamma og pappa har sin andre cairn terrier. Den første var ikke glad i mine barn og var VILL. Nå har de verdens beste hund!!! Kjøp ikke en cairn av hvem som helst. Det er mye dårlig gemytt ute og går, men det er også linjer som er meget gode familiehunder. Så ja og nei er svaret. Spørs hva og hvor du kjøper!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...