Gå til innhold

Hvordan skal jeg slutte med nattbleie,gutt fire år?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.Jeg er helt fortvilt .Min sønn tisser så mye på natta at jeg kan vist vente lenge med bleie slutt ! Jeg passer på at han ikke drikker noe etter kl 18.30 (han legger seg kl19.00) .Jeg tar han opp for å tisse før vi legger oss .Prøvde en stund uten bleie ,men han tisset så mye .Han er jo fire år og jeg blir litt stresset .

Skrevet

Samme greia her, bare at min gutt snart er 5 år... Vet ikke hvordan vi skal klare å bli kvitt nattbleia.

Jeg har egentlig ingen store forhåpninger, for jeg selv var sengevæter til jeg var ganske stor :-s

Skrevet

har det på akkurat samme måte, min er 4 og et halvt år. Har prøvd flere tiltak, reduserer drikke, opp å tisse før vi legger oss, vekkeklokke på om natten for å ta han på do, men allikevel et til to uhell om natten. Slik holdt vi på i to tre uker, tilslutt var alla slitne. Spurte sønnen min om han ville ha på bleie igjen, og det ville han. Vi har sagt at det tar lang tid å lære seg til å ikke tisse om natten. Vi får prøve en ny runde igjen når bleiene begynner å bli litt mer tørre, nå er de ofte søkkvåte om morgningen.

Det er jo et stydelig tegn på at han ikke er klar det, men i en periode var de mer tørre enn våte.

Legen sier at de ikke gjør noen tiltak før skolealder. Har også hørt at det er sammenheng mellom sengevæting og store mandler/falske polypper. Disse fikk vårt barn fjernet og det var i den sammenheng ørelegen spurte om han tisset på seg om natten. Var ikke jeg klar over, at det også var et tegn...

Gutter er jo som regel senere enn jenter... Prøver å puste rolig, men kjenner at jeg gjerne vil ha han tørr.. men vil han???

Skrevet

Tydelig forskjell på leger.

Min jente er 4,5 år og har vært tørr på dagen i 2 år. Hun er nå henvist videre til barneavdeleing på sykehuset for utredning da vi ikke blir kvitt bleia om natta. Den er ofte søkk våt og hun tisser flere ganger i løpet av natten. Har prøvd alt - vekke, mindre drikke, uker uten bleie, homopat, refleksologi, hormontabletter fra lege, alarmer, belønning.... - men ingenting fungerer. Kan holde seg leeeenge på dagen, så ikke noe problemer med kapasiteten.

Hun vil slutte selv, for gjemmer gjerne våt bleie/truse før vi står opp om morgenen... Stakkars...

Skrevet

Her har vi brukt såkalte trainingpants med god effekt:) Dette er myke truser med frottè innerst mot huden og bomull ytterst. Imellom lagene er det et plastlag. Dette gjør at barnet kjenner at det blir vått når det tisser, men at man unngår at hele sengen blir våt. Sønnen vår våknet når han merket at det ble vått og lærte seg etterhvert å stå opp og gå på do så fort han kjente dette. Et av "problemene" med vanlige bleier er jo at de kjennes like tørre og gode ut etter at man har tisset:) Vi kjøpte våre trainingpants hos www.mammaogmeg.no

Skrevet

Skriv et innlegg å spør NoDoubt om råd, mener hun hadde funnet en veldig god metode å bli kvitt det på. Om det var noe i nakken eller no...

Lykke til:)

Skrevet

Takk for gode råd :) jeg håper han snart blir ferdig med natt bleier.

Skrevet

noen gutter tisser om natten helt frem til skolealder, fordi de mangler et hormon. dette hormonet kan komme seint hos noen gutter og da gjerne ikke før i 6-7 års alderen.

derfor gjøres ikke noe....plutselig er han sluttet å tisse om natten....

Skrevet

Vi har det på samme måte her hos oss. Jenta vår er nettopp fylt 4 år. Ble tørr på dagtid for 1,5 år siden, men ikke søren om det går å få henne til å slutte å tisse i senga på natta. Sa til henne til 1 mnds tid siden at nå var det slutt med bleier på natta (de anbefaler å ikke bruke bleier på natten når ungen er over 4 år). Hun drikker ikke før leggetid, tisser før hun legger seg, og vi vekker henne også når vi går og legger oss. Men likevel er senga søkkvåt når morgenen kommer.

Jeg tenker og som så at vil hun virkelig dette selv? Hun blir jo lei seg på morgenen, men hun sier bare at hun glemte å gå på do. Vet ikke hva som må til for å få slutt på det. Har prøvd belønning, ros, alt.

Orker ikke begynne med bleie igjen heller, da dette vil virke mot sin hensikt. Føler det vil være det samme som å gi opp og si at hun bare må fortsette å tisse på seg om natten.

Gode råd mottas med takk her og =)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvem i alle dager har anbefalt deg å slutte med bleier bare fordi hun har fylt fire???

Min yngste på fire og et halvt tar glad og fornøyd på seg bleia hver kveld, og søstra på seks har bare det siste halve året sovet uten. Men glemmer vi å ta henne opp på do før i elleve-tida, blir det vått i senga.

Slik er det bare, og å på noen måte signalisere at dette er noe barna selv har så mye kontroll over blir helt, helt galt! Ikke rart at jenta di er lei seg hvis hun tror det er hennes egen skyld at hun tisser på seg.

Det er riktig som det blir skrevet over her - at i mange tilfeller er det hormonelt. Men uansett grunn, jentene mine produserer mer urin gjennom natten enn det blæra kan holde på, og den eldste sover fortsatt så tungt de første timene på natta at hun ikke klarer å komme seg opp. Det hender at hun må tisse igjen i fire-tiden, men da våkner hun alltid opp selv.

Jeg kjenner heldigvis noen som har hatt disse utfordringer med sin nå ti år gamle gutt, og hennes erfaring er og gode råd har vært: VENT!!!

Jo tidligere du gjør dette til et problem, jo lengere vil du ha problemet. Barnet blir tørt når det er klart, og det har det utrolig mye bedre i mellomtiden hvis ikke du har dratt det rundt til ulike utredninger og behandlinger, prøvd ulike metoder og belønninger - i det hele tatt fokusert mye på det som i utgangspunktet er noe DU opplever som et problem.

Selv med sin ett år yngre natt-tørre kusine på overnattingsbesøk, kunne min da fem år gamle eldste datter dra på seg nattbleia med en god selvfølgelighet. For på spørsmål om hvorfor hun fortsatt måtte bruke bleie, var svaret at det ikke er alder eller flinkhet som bestemmer om vi tisser på oss om natta, men hvor stor tisseblære vi har og hvor mye tiss vi lager. Rett og slett!

Så slapp av - og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...