Ranveig R Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Tuppa er no 1 år og 8 dagar og var på 1-årskontroll i dag. Ho kan ikkje krabbe (kan åle seg, men ikkje krabbe med magen opp frå golvet), klarar ikkje å sette seg opp sjølv, og kjem seg ikkje opp i kneståande/prøver ikkje å reise seg opp etsjølv om ho har ting å holde seg i. Ho kan komme seg opp på alle fire, men detter ned på magen igjen i løpet av eit par sekund. Ho kan kravle seg over beina mine viss eg sit på golvet, men prøver ikkje å "klatre" opp til meg om eg står. Viss eg holder ho oppreist står ho ei lita stund før ho blir "spaghettibaby" igjen. Ho klarar ikkje å stå viss eg held i hendene, må støtte skikkeleg under armane. Nokon andre som har "treige" barn? Kva blei/blir gjort?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 Hei! Jeg har ikke vært ute for dette personlig, men jeg har ei veninne som har en sønn som ikke krabett, satt osv før han var hvertfall 1 1/2 år. Det som skjedde da var at hun gikk til en kiropraktor med han. Kiropraktoren fant flere låsninger i nakken, ryggen og bekkenet hans. 1 mnd og 4 beh. senere satt han seg opp og han krabbet. Enda 1 mnd og noen beh. etter det igjen så gikk han. Han fikk diagnosen kiss kid syndrom. Selvfølgelig ikke sikkert det er dette som er problemet med ditt barn, men kanskje noe å prøve ut ?
MathildeC Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 Jenta vår var alltid tregere enn andre motorisk. Nå er hun 16 mnd og jeg har allerede glemt detaljene (!!) men sånn cirka så rullet hun seg ikke fra rygg til mage før.. ja la oss si 8 mnd. Hun ålte seg pittelitt fremover da hun var 10 mnd. Da hun var ett år, nesten nøyaktig på dagen, kom hun seg opp på alle fire. Etter det gikk det sakte fremover, før hun krabbet raskere da hun begynte i barnehagen ved 13.5 mnd. På denne tiden gikk hun også en del om hun ble holdt i armene (på ettårsdagen gikk hun LITT hvis vi holdt i armene). Ca 14 mnd før hun reiste seg opp etter ting. Nå er hun 16 mnd og hun krabber RASKT og går lenge med støtte i en lillefinger. Går noen skritt av seg selv nå og da. Større selvtillit og tåler mer å falle. Tror i vårt tilfelle er hun en forsiktig jente som ikke liker å falle. Hun har hatt god vekt også, noe som kan sinke det å gå litt. For noen tar det bare lenger tid, i vårt tilfelle tror jeg ikke det er noe "galt", og det trenger det ikke være hos dere heller! Men alltid greit å gå på slike timer, man vet jo aldri.
MathildeC Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 PS hun var såvidt over året da hun satte seg opp selv også. Det var stort da det skjedde!
❤lille stjerne❤ Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Jeg har ikke egentlig personlig erfaring med dette jeg heller. Ville bare fortelle om en liten gutt i familien som var veldig treg motorisk, han gikk ikke før han var 18-19 mnd. Andre ting som å rulle, sette seg og krabbe tok også unormalt lang tid, men jeg husker ikke nøyaktig tidene lenger. Uansett så har det gått seg til av seg selv, uten noen form for behandling. Han er fullstendig normal på alle måter, snart 3 år nå og går og snakker og fungerer helt fint. Han er rett og slett bare en rolig og forsiktig gutt som ikke hadde det så travelt med å komme seg opp og fram her i verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå