AO3 Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Sønnen min på en måned har blitt sår i rumpa de siste par dagene. Han bæsjer HELE TIDEN, så det er umulig å sørge for at han har tørr bleie til enhver tid - da må vi skifte en gang i halvtimen, og det sier seg selv at det ikke går. Han har imidlertid vært likedan hele tiden, og har ikke vært sår før nå. Vi gikk over fra Libero til Pampers nylig, og jeg lurer på om det kan være derfor? Det innerste laget i pampers, som slipper avføringen gjennom, blir nemlig vått, og klistrer seg til huden hans. Så hva gjør vi?? Vi er nøye med vask og ordentlig tørk inkludert lufttørking, smører med sinksalve, og skifter bleier så ofte vi kan (har selvsagt byttet tilbake til Libero), innenfor rimelighetens grenser... Har dere noen andre tips? Dette er førstemann, så vi har ikke den helt store kunnskapen når det gjelder såre babyrumper.
Madamina Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Anbefaler Inotyol salven. Vask gjerne med bomullsdotter og ikke gni huden. Vi merket stor forskjell når vi gikk over til tøybleier. Mindre utslett med en gang. Lar det gå maks 3 timer mellom sikiftene (skifter også ved hver amming på natta). Noen anbefaler å vaske med olje på bomullsdott i stedet for vann. Det fikk ikke jeg til.
ZZzZzzZ Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 den salven selges på apoteket ja... MEN! prøv med potetmel først du
Gjest Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Sånn var det her og. Ikke så lett å ungå sårhet når det kommer noe støtt. Det vi gjorde: Legg håndkle under/rundt han og la han ligge så lenge som mulig å lufte. Gjerne flere ganger om dagen (du skriver jo at du lufter men...). Bruk sinksalve (eller inotyol som er kjempebra!). Når stompen ikke var rød lenger brukte vi aco talc salve(også apotek)for å forebygge. Den blir også som en barrieresalve, men virket "lettere" enn sinksalv. Den var super til det, men når/hvis det ble sårt igjen var det over til sink/inotyol. Hvis du bruker sink/inotyol er det kjempeviktig å bruke olje når du fjerner salven ellers er det lett å gni huden. Man skal forsiktig klapptørke tuden som er sår. Vi brukte olje og mesoft til vaskingen. Våtservietter bare som krise-de ble han mer sår av...Og skifte nattbleiene. Mini spiste ca med 1,5 t mellomrom-da skiftet vi bleie. Eller hvis vi hørte han bæsjet. Ble MYE bleieskift =) Hvis du bruker potetmel skal du børste av melet igjen etter å ha påført. Ligger det mye mel kan det bli klumper(når det blir fuktig)som gnager og gjør mer skade. Syns potetmel var supert til valker under hake osv. Lykke til!
AO3 Skrevet 14. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. november 2008 Takk for råd, begge to! Jeg kjøpte inotyol-salve, men rakk faktisk ikke å bruke den. Det som gjorde susen, var libero-bleiene. Han ble mye bedre etter litt over et døgn med libero, og nå er han helt fin igjen. Fra nå av er i alle fall pampers bannlyst her i gården! Det er nok veldig forskjellig hva de små tåler - min minis rumpe liker i alle fall ikke pampers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå