Gå til innhold

Prøvde den der ferbermetoden eller hva dere kaller det i natt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på snart 6mndr la seg 19.30 etter grøt og melk. våknet igjen 23. Jeg begynte da med ferber metoden... gikk inn og ut etter så og så mange minutter jeg skulle, MEN vi holdt på til to i natt da var jeg og han så slitne at vi sovnet..og sov til 5 og da måtte jeg bare gi han mat,fikk så dårlig samvittighet.Men slapp ivertfall amme tre ganger i natt da. synst nesten det er ekkelt det her... nå er jeg spent på om han våkner i kveld også klokken ellve eller om det i går hjalp.

Er det ikke tre netter dere sier det kan ta?

Tror jeg kutter kun ut to måltider men lar han få ett klokken seks? eller bør jeg kutte alle tre helt..da blir det jo ikke pupp på han fra 19.30 til 08. om morningen og er ikke det lenge..

Noen med erfaring fra denne metoden, synst det er lenge la han skrive i 3timer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

STAKKARS!!!!! Ferber er jo blitt bevist potensielt skadelig på barn.. Ikke noe noen bør anbefale til andre lenger..

Du kan lese mer om metoden og dens potensielle skadevirkninger på www.sovlillebaby.com

Skrevet

mange synes den er bra. jeg synes det høres fælt ut. men jeg skjønner at man blir gal og desperat og må få gjort noe for å få sove. hatt det sånn selv.

mener å ha hørt at det er viktig å fullføre, hele natten og hver natt, ikke jukse, ikke avbryte, ikke forandre osv. da funker det ikke eller blir verre. men jeg vet ikke av erfaring altså.

lykke til uansett :o)

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med ferber, men syns 3 t høres lenge ut for en såpass liten kar.

Men når det gjelder nattavenning: Vet mange sier man må gjøre det hardt og brutalt. Men hvis du til nå har ammet han 3 x på natten er det et kjempesprang til ingenting!

Kl 6 er vel å regne som et morgenmåltid? Mini spiser ihvertfall kl 6.

Selve nattavenningen gikk greit hos oss, men mini våkner ofte for smokk osv på natta fortsatt. Når han var 6 mnd kuttet vi ned til 1 nattmåltid. Begynte med 4 faste måltider og når det var etablert kuttet vi siste nattamming, ca 6,5 mnd. Han får vann på natta.

Hvis du har en paapa eller en annen som kan hjelpe deg med nattavenning er det en fordel. Her tok pappaen i et tak.

Mini våkner ofte på natta, pupp eller ikke.

Men vi har nesten ikke hatt gråting-bortsett fra gråten når han har de små oppvåkningene=)

Skrevet

Jeg synes ikke noe om ferber-metoden, men uansett må han få mat

klokken 6, det er absolutt morgen for en baby selv om det er tidlig for oss.

Sover et barn f eks fra 23 til 06, regnes det som å "sove natten gjennom".

Et alternativ du kan velge er jo å se an et par måneder, kanskje han våkner sjeldnere av seg selv når han ettehvert spiser mer på dagen?

Lykke til uansett hva du velger, men husk at det ikke er noen regel som sier at det skal ta tre netter å få nattavent barnet og at han fortsatt vil våkne og da må få trøst/smokk og evnt vann.

Skrevet

Hvis du opplevde det som ekkelt så la det være! Det kan være underbevisstheten din som forteller deg at dette er galt?

Det finnes så mange måter å gjøre dette som som ikke overlater gråtende barn til seg selv. Sjekk linken Labambie la ut.

Skrevet

uffda...

anbefaler deg å gå inn på denne siden www.sovecoach.dk

super metode som jeg holder på med for tiden

Skrevet

Dette hoeres ekkelt ut ja! gutten ber om nearhet og mat og blir oversett og han har vert 6 mnd i denne verden! Kan iallell si at noe slikt hadde ikke eg gjort mot mitt barn....er en grunn til at ferber kke blir enbefalt av eksperter...

Skrevet

3 timer er altfor lenge etter min mening.Har aldri brukt selve febrer metoden men en mild versjon. Går inn etter 3-4 min og roer han helt ned. Han er 7.5mnd og det tar rundt 10-15min så sover han og sover natten igjennom.Hender han våkner til 1 gang men da gir jeg han smokken så sover han videre.Griner til rundt 06 for da vil han oppi senga vår og kose og sove og da sover vi til 07:) Sleit mye med at han våknet og var våken lengre da han var mindre,men jeg hadde ikke nok melk så da vi begynte med mme og grøt gikk det over:)

Skrevet

ALTSÅÅÅ nå lot jeg han ikke skrike i tre timer i strekk.. men det tok tre timer før han sovnet igjen FORDI han IKKE fikk pupp.Men jeg var inn til han hele tiden etter så og så mange minutter og satt og trøster og koste med han.. og når jeg gjikk sutret han og så skreik han litt igjen, men det var ikke skikkelig skrking hele tiden da hadde jeg aldri gjort det.. Kjenner jo det litt ann på ungen sin og situasjonen..

Og er vel heller en mildere versjon av ferber da jeg lå forsidan av han i min seng mesteparten av tiden siden det begynte etter at jeg hadde lagt meg. Så han viste jeg var i rommet.

Skrevet

hehehe oki=) misforsto litt jeg da;) Har du mye melk da?Kanskje ikke nok?

Skrevet

Har MASSE melk men nå får han ivertfal to faste måltider for dagen og han trenger ikke pupp på natta, er bare kosing merker jeg. Mat får han ivertfall rikelig for han er ein kraftig plugg.

Skrevet

Hvis du var der mesteparten av tiden så kan det ikke kalles Ferber i det hele tatt. Dette visste du vel ikke, men betegnelsen Ferber setter en del sinn i kok her og med rette. Om du er sammen med barnet ditt når det gråter så kan det ikke betegnes slike i det hele tatt.

Så bra at du tok barnet ditt på alvor og ikke lot han være alene! Det gjorde nok en vanskelig situasjon mye lettere for han. Om det da tok tre timer så er ikke det noe krise, for han var jo ikke forlatt? Han må jo få gi uttrykk for frustrasjonen sin :)

Skrevet

Hei!

Jeg har kuttet nattpuppen flere ganger (må gjerne kuttes igjen etter hver gang de er syke. en av fordelene ved å opprettholde ammingen er nettopp at man da unngår faren ved dehydrerte barn når de f.eks har feber, kaster opp. selv med dårlig matlyst vil de alltid ha pupp.) og begynner etterhvert å få litt erfaring.

For oss tar det to netter. Når hun våkner har jeg på meg genser uten utrigning, så prøver jeg ALT untatt pupp for å få henne til å slutte å gråte. Bysse, synge, gå, bære, stryke, forklare. "Vi sover på natta, spiser på dagen. Nå er det natta nå skal vi sove. Spise pupp i morgen". Som regel er hun illsint første natta, og jeg må belage meg på å gå i timesvis, men når man er innstilt på det går det "greit". (Tar det i helgen. IPod er et tips).

Diskuterte med hs og hun var enig i at man kunne kalle fem morgen (mange små våkner jo for godt da. grøss). Da er det pupp. Så sover hun videre til sju/åtte.

Neste natt går det mye greiere. Kanskje bare en våkning, som varer myye kortere.

Neste natt våker hun først fem, og så er det gjort. Med trygghet og kjærlighet, og uten at jeg har måttet la henne tro hun er forlatt av mamma.

Nå skal det sies at datteren min var 9 mnd før vi startet. Først da spiste hun nok fast føde på dagtid til at jeg syntes det var forsvarlig å la henne gå uten mat så mange timer i strekk. Økte grøtporsjonen på kvelden til halvannen før vi begynte.

Nå er hun 15 mnd. Sist gang i forrige uke (barnehagebakterier. grrr), tok det bare 1 natt. Går mye greiere synes jeg nå som hun skjønner hva vi sier og kan respondere på det vi sier.

Vet ikke om det var til noe hjelp for deg, men slik har det hvertfall funket for oss. Tipsene hentet jeg fra No Cry Sleep Solution, som jeg anbefaler på det varmeste

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_w_h_?url=search-alias%3Daps&field-keywords=no+cry+sleep+solution&x=0&y=0

Lykke til!

Skrevet

hadde heller prøvd å gitt mat kl 23 når han våkner, og så gitt han kun vann de andre gangene han våkner.

Kan være det ikke er så kjekt å våkne til kun vann og slutter å våkne iløpet av natta.

Men 3 timer med skriking så vil jeg tru han vil bli sulten også.

Men jeg personlig synes ikke noe om denne metoden.

Skrevet

leste hele tråden nå..bra du ikke lot han skrike i 3 timer da ..

Men prøv med vann, eller at papan gir han vann. Så amme han når han våkner kl 23 og klokka 6. da er det ikke helt natt enda, og kl 6 er jo morgen. Mitt forslag..

Skrevet

Hei, Vil anbefale at du tar et skritt om gangen!! Først nattavenning, så at de sover natten igjennom!

Når babyen våkner, gi den vann på flaske, smokk eller hva dere bruker for å roe den. Virker ikke det, og babyen gråter, ta den opp og vugg eller gå til den sovner igjen.

Jeg brukte Ferber for at min lille skulle lære å finne søvnen selv da hun etter at hun var syk ikke klarte det lenger. Da var hun 10 måneder, og sov ikke godt i det hele tatt. Våknet plutselig om natten og det kunne ta en time å få henne til å sove igjen. Første natten gråt hun til hun var svett, i nesten femten minutter. Hun fant seg ikke i å være i sengen alene. Gikk inn til henne hvert femte minutt, slik det var skrevet. Kjempetøft. Når hun først sovnet sov hun natten igjennom.

Neste natt la vi henne i sengen, jeg sjekket tiden.. og etter tre minutter med gråt var det over. Ikke inn en eneste gang. Nå er det et par minutter med sutring, og av og til litt gråt og hun sover fortsatt natten igjennom.

Ferber virket dermed for oss, men datteren var eldre, ti måneder og gråt da hun ikke ville være i sengen alene. Hun har skjønt det der med å gråte for å få viljen sin igjennom, og da må man være streng iblandt. En baby på seks måneder har helt andre forutsetninger, så følg morshjerte ditt og ta han opp når han gråter.. fælt nok for de små ikke å få melk om de også må gi slipp på nærheten og det å få trøst når de gråter..

Skrevet

Heisann tenkte jeg skulle gi en tilbakemld til dere.

Va vel gjerne en light versjon av ferber jeg gjorde da, men det funket bra:)

første natta våknet klokken elve som sagt og sutret til klokken 2 om natta (mens jeg trøstet regelmessig) før han sovnet.

Andre natta våknet klokken elve jeg var inn to ganger med tre minutters mellomrom og gav smokk og da sovnet han på andre forsøket og sov til klokken 5. før det var mat.også til hal 9 etter det igjen:)

3 natt. Hørte grynting på babysitter klokken elve presis igjen men ventet litt med å gå inn og da var det ikke mer han sov videre JIPPI:)

Og ikke nok med det han sov til klokken 6 i dag tidlig før det var mat:)

Kjempe flott, og var nesten mamman det var synd i med all den melkesprengen haha:)

Spent på hvordan denne natten blir.

Tror vi alle kan prøve en ala ferber metode men gjør det på den måten som funker best for oss, vi har jo forskjellige barn og jeg tror vi som foreldre kan føle litt på oss hvor strenge vi kan vere med vårt barn osv. Så kjenner vi jo forskjell på gråten. Dette funket ivertfall for oss:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...