Gå til innhold

Flytting til Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ser etter bolig i Bergen og jeg vil gjerne til et barnevennlig område, men så er det den økonomien som setter grenser da. Noen anbefalinger på steder som er bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ved nhh eller i sandviken. 5 min m buss fra byen og rett ved b-hage, skole, idrettshall og matbutikk. og det er rimligere der enn midt i sentrum

Skrevet

Det kommer litt an på hva som er viktig for deg. I Åsane kan du fortsatt få ganske rimelige leiligheter/ rekkehus, og der er det mange fine barnevennlige steder å velge mellom. 10-15 min å kjøre inn til Bergen sentrum. Fyllingsdalen er også rimeligere enn sentrum, og har masse leiligheter og rekkehus.

Skrevet

Det kommer veldig ann på hvor dere jobber og liknende. Det er greit å bo i nærheten av jobb eller skole sånn at dere slipper kø og likende.

Men økonimisk tror jeg fyllingen er et godt alternativ. Ellers er det billig rett over broen både på askøy og sotra. Og alle stedene er bra både med tanke på at alt er i nærheten:)

Send pm om du har mer direkte spørsmål

Skrevet

Dersom du ikke liker kø, er ikke Sotra det beste alternativet tror jeg.

Bor selv, som en over foreslår, ved nhh (norges handelshøyskole - i ytre sandviken). Akkurat her som jeg bor er det mest studenter og pensjonister, så vet ikke om det er superbarnevennlig akkurat.

Åsane er blant de beste når det gjelder barnehagedekning. Bergenhus (som inkl sentrum og sandviken) henger fremdeles etter.

Rush-trafikkmessig er det generelt bedre fra nord (altså sandviken, åsane) enn sør.

Kommer litt an på hvor dere kommer til å arbeide. Mange jobber på Sandsli/Kokstad-området, som er på sørsiden mot Flesland. Det er mye trafikk til og fra dette området, så det kan jo være en fordel å bo i nærheten om det er her dere skal jobbe?

Lykke til med boligjakt! Og velkommen til Bergen!

Skrevet

Hei,

Sp gøy at dere skal flytte. Bergen er en bra by! Kjenner dere til bergen fra før? Vanskelig å flytte et sted når man ikke kjenner områdene kan jeg tenke meg.

Jeg er en østlending som har vært bosatt i Bergen i over 7 år, er nå gift med en bergenser og vi venter vi vårt første barn. Jeg har hele tiden bodd i sentrum, (På Finn.no regnes sentrum som ganske stort, når jeg mener sentrum mener jeg maks 10 min gange til torgallmeningen, små søte hus og brostein) og vi kommer til å fortsette å bo her med barn den første tiden. Men vi tenker noenganger på å flytte litt lenger ut, så derfor har jeg tenkt litt på det du spør om.

Bergen er en god by å bo i, og det kommer litt an på hva dere ser etter. Jeg ville ungått de aller billigste stedene, av litt ulike årsaker:

Loddefjord og Arna har mye sosiale problemer.

I en annen liga, (og her er mange uenige!) jeg ville ikke ha bodd på Gyldenpris/ Solheimsviken og Laksevåg (de har bokstavelig talt ikke sol der, ligger rett under foten av fjellet som heter Løvstakken, og har en del sosiale utfordringer.)

Jeg ville aller helst ha bodd i Sandviken. Nærhet til byen, nydelig natur rett bak, sol hele dagen og til langt på kveld om sommeren, nydelige trehus. Leilighetene i denne delen av byen er små, det var tradisjonelt et arbeiderstrøk. Her kan man bo uten bil, masse fine parker og koselig miljø. Det veier opp for at det er litt smått. Men i Munkebotten og så langt ut som Ytre sandviken kan du jo finne litt større leiligheter.

Minde/ Årstad kan være veldig bra, men unngå at det ligger for tett inntil trafikk. Her er det dessuten stor forskjell å bo nærmere Brann stadion, (altså opp mot Svartediket og Ulrikken) eller å bo mot Løvstakken. Jo nærmere Løvstakken, jo mindre sol.

Ellers er det fine barnevennlige områder i Landås og Fana.

Åsana her blitt veldig bra de siste årene, men har ikke et eget sentrum (bare store kjøpesenter som har vokst opp rundt Ikea etc)

Litt lenger ut, må beregne over en halvtime kjøring i rushen:

På Kaland er det nydelig og landlig, mindre regn enn inne i bergensdalen.

På Askøy (en annen kommune) er det blitt veldig populært å bo etter at bommen ble tatt vekk. Kommune i vekst, også mindre regn. Uten om rush er det 20 30 min kjøring litt avhengig av hvor på øyen man bor. Man kan også ta båten inn til sentrum fra Kleppestø. Hvis jeg skulle bodd her ville jeg ha bodd rett ved sjøen.

Lykke til!

Skrevet

Vil bare kommentere en liten ting på innlegget over

Loddefjord var et problemområdet på 70 og 80 tallet. Det pga at dette på den tiden var mest sosialboliger. Det gjalt spesielt Vadmyra. Dette er nå godt utvannet, mens Årstad nå har overtatt en del av dette. Det er også en av bydelene med dårligst råd... Ellers er Loddefjord området stort.

Hva Arna gjelder så har jeg aldri hørt at de har sosiale problemer. Så det kan jeg ikke uttale meg om.

Jeg ville fokusert på hva dere skal bedrive tiden med og hvor. Og sett på beste alternativ i forhold til dette. Det er bedre for dere å få et riktig svar på spørsmålet dersom dere kommer med mer detaljer. Regner med at enten du eller bf skal jobbe/studere eller har andre ønsker...

Skrevet

Det kan også være en ide å vurdere om dere skal ha bil eller ikke. Hvis dere velger å ikke ha bil, men vil bo utenfor sentrum kan det være lurt å ta sikte på et sted der det er gode bussforbindelser. Dvs i nærheten av Åsane terminal, Oasen senter (Fyllingsdalen) eller motorveien i Sandviken.

Et annet alternativ er også Nestun, selv om det er litt langt ute. Har aldri bodd der selv, men det ser ut til at det er et veldig koselig sentrum der, i tillegg til at de holder på å bygge bybanen ut dit. Er ikke sikker på når den blir ferdig, men hvis den fungerer slik kommunen håper, kan dere ta banen inn til byen på ca 10 min og vinke farvel til trafikk-korker.

Skrevet

Vi bodde i Vadmyra i Loddefjord, der er det passelig store leiligheter til en rimelig penge. Det er aktivitetsområder til barna, barnehager og barneparkeringer bare et par minutter unna. Det er alltid masse unger der så barna har alltid noen å leke med. Barneskole ligger 5-10 min unna, det samme gjør et kjøpesenter, badeland og ishall med treningssenter.

Fra selve borettslaget går det buss hver halvtime, men fra kjøpesenteret går det buss hvert kvarter. Bussen har fast pris i bergen nå, så det koster 23 kr uansett hvor du skal. Til sentrum tar det ca 15 min med buss og 5 min med bil, og jeg regnet på det... Fra Loddefjord og fra det forrige stedet vi leide i sentrum brukte jeg akkurat like lang tid til å komme meg på jobb. :-)

Nå har vi flyttet derfra, for å bo i hjembyen, men vi trivdes svært godt der vi bodde og i Bergen som by. Flott by!

Skrevet

Vi flyttet til Arna for et par år siden og synes det er bedre her enn ryktet skulle tilsi! :o)

Bor man nært togstasjonen er det kun 8 min gjennom med toget gjennom tunellen og man er midt i by'n! Veldig raskt enkelt og effektivt! Slipper rush og kø!

Mange nye prosjekter her i gangavstand til toget og en del eneboliger til salgs også.

Lykke til!

Skrevet

Velkommen til Bergen! Vi flyttet hit for godt og vel et år siden og stortrives!!

Det hadde vært fint om du opplyste om hvor dere kommer til å jobbe, for det synes jeg har alt å si. I Bergen er det KØER, så å bo på én side av sentrum og jobbe på en annen - vel, det hadde jeg aldri gjort!

Selv bor vi på Nordås - på grensen mellom Fana og Ytrebygda bydel. Mannen min jobber på Sandsli og har kort og grei vei. Jeg jobber i sentrum. Det tar litt lang tid med vanlig buss, men det går ekspressbusser som kun bruker 15-20 min i rushtiden. Og dessuten er det overkommelig sykkelavstand for de litt spreke, 12 km, men FLATT! Og om noen år kommer bybanen i nærheten...

Området her er dyrt når det gjelder eneboliger, men man får rekkehus til overkommelige priser. Veldig rolig og fint ellers, solrikt og barnevennlig.

Jeg mener også at bydelen vår har full barnehagedekning, det kan også være verdt å sjekke. Bergen har veldig varierende tilbud der.

Lykke til!

Skrevet

Ang laksevåg. så finnes den største delen av laksevåg ikke på skyggesiden av løvstakken. Jeg bor på den siden og har sol fra tidlig morgen til sen kveld. Det er jo ikke så mye sosiale problem i den delen akkuratt mange finere adresser, her har man badeplasser, nærhet til skog og fjell. Et lite senter , godt med matbutikke rog ikke minst nærheten til byn,fra 15-5 min med buss til byn. og man kan også gå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...