Gå til innhold

HSG på Rikshospitalet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta graviditetstest nå på lørdag, men tenkte nå gjennomføre Hsg-test dersom vi ikke er gravide denne gangen. Jeg har fått henvisning til Rikshospitalet, men har likevel ett par spørsmål som kanskje noen her kan hjelpe med? (Jeg førsøkte ringe Riksen og spørre, men der var det to stykker som ikke ante hva det var, og den tredje sa bare at jeg måtte få henvisning fra gyn først....)

1) Hvilken dag er det egentlig man skal ringe dem for å prøve å fåtime til Hsg? Samme dag som mens? (Jeg få på etterm./kveld)

2) Er disse undersøkelsene noe de gjennomfører på helg?

3) Jeg skjønte det som om at det var langt fra sikkert at man kom inn første forsøk, har dere ventet mange sykluser for å få time?

....godt å ha en "orakeltjeneste" som dette å støtte seg på kjenner jeg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

En slik undersøkelse skal etter hva jeg vet utføres mellom dag 8 og dag 12 i syklusen. Jeg fikk tatt en liknende undersøkelse av eggstokkene hos Blakstad. Hun brukte ikke rønkenapparat, men UL apparatet for å se at kontrastvæsken passerte fint gjennom egglederne.

Veldig greit å vite at alt fungerer som det skal :-)

Når det gjelder de andre spørsmålene du stiller, har jeg ikke forutsetning for å svare på disse..

Håper testen på lørdag er positiv, og at du slipper å tenke mer på dette :-)

Skrevet

Hei,

Du bør ringe så fort som mulig etter når du får mensen. Prøven skal tas mellom dag 7 og dag 11. Du er absolutt ikke garantert plass, men det er jo ingenting i veien for å reise til et annet sykehus. Jeg tok ringerunden og fikk plass i Kongsberg.

Du må nok belage deg på en ukedag.

Jeg fikk plass tre dager før jul i første syklus så det lønner seg å ringe rundt. Kongsberg var 1,5 timer unna med timexpressen og bussen stopper 50 meter fra sykehuset.

Lykke til.

Skrevet

Hei!

Du må få direktenummeret til avd for røntgen. De åpner kl 08.00 på morgenen tror jeg. Kun man-fredager. Den dagen du får mensen må du være ved tlf og ringe akkurat når de åpner. Det gjorde jeg og fikk time med en gang. Tror de kun har 4 timer i uka fordelt på alle pasientene, så her er det førstemann til mølla! I Drammen er det litt lettere å få time på Blefjell sykehus.

Lykke til:) dette går nok bra!

Skrevet

1) Du må ringe den dagen du får mensen, og skal ta undersøkelsen 7-10 dager etterpå sies det.

(MEN, dette er bare fordi de skal være 100% sikre på at du ikke er gravid. Jeg fikk tigget meg til å ta undersøkelsen en del senere enn dette, på Hønefoss, etter å ha sverget overfor en veldig søt sykepleier at jeg definitivt ikke skulle ligge med en eneste mann og at det ville være et mirakel på høyde med en Jesus-fødsel om jeg skulle ende opp gravid før den tid. Fin måte å snike i køen på, siden andre enn homoer neppe får lov å bestille timen to uker før de skal ha den).

2) Neppe.

3) Jeg ringte dem noen ganger midt i sommerferien. Sommerferien deres var laaaang. Men i alle fall kunne de da opplyse om at skulle man ha mulighet til å få en slik time, sånn utenom sommerferien, så måtte man henge over telefonen i det linjene åpnet om morgenen.

Sier som de andre her; skaff deg time et annet sted. Siden jeg skulle ha i ferien ringte jeg alle som gjør HSG på Østlandet, du kan jo prøve dem i tur og orden: Sarpsborg/Moss - tlf 69860000, Kongsberg/Blefjell - direktenr til radiologisk 32725830, Hønefoss - tlf 32 11 60 00.

Det hender man får snakke med noen som ikke aner hva det er, f.eks fikk jeg beskjed om at de ikke gjorde dette på Hønefoss første gangen jeg ringte dem. Men de gjør det, altså. Veldig trivelig var det der også.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen!!!!

Mye mere vettuge svar her enn på Riksen gitt :)

Krysser selvsagt også fingrene for lørdagen først...Så får vi se..dere får vel høre :)

Skrevet

Lykke til!

Jeg fikk forresten sykmelding fra fastlegen for å ta HSG, sånn om du strevre veldig med å få til hverdager. Hun sa at sannsynligheten for at det ville være vondt i etterkant var tilstrekkelig stor til at hun syntes hun kunne sykmelde meg på forhånd. Godt mulig hun strakk sine fullmakter ganske langt der, men praktisk i alle fall. (Og det var vondt nok i etterkant til at jeg ikke hadde fungert i jobb, men det gjelder visst slett ikke alle som tar undersøkelsen).

Skrevet

Hei

Jeg fikk gjort denne undersøkelsen på rikshospitalet, og det var ingen ventetid eller andre problemer. Ringte samme dag som jeg fikk mens, og fikk komme et par dager senere enn strengt tatt anbefalt (mellom dag 7 og 12) så lenge jeg kunne garantere at jeg ikke var gravid. De gjør ikke undersøkelsen mandag eller fredag, men de andre ukedagene. Det kostet 200 kr.

Selve undersøkelsen var litt ubehagelig, men jeg hadde fått beskjed om å ta Ibux på forhånd. De anbefalte ikke å gå tilbake til jobb etterpå, men ta resten av dagen fri. Timen var på ettermiddagen, så det var ikke mye igjen av arbeidsdagen uansett. Var heldig og hadde ikke mye smerter etterpå. Det hele tok litt over en halv time.

Kan absolutt anbefale rikshospitalet, spesielt dersom du bor i Oslo. Lettvint og billig, og de var hyggelige. Fikk svar med en gang slik at det var greit å gå i gang med neste forsøk på stork med en gang etterpå. Når du ringer til rikshospitalet ber du om å bli satt over til røntgen avdelingen, der vil de gi deg time og informasjon.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...