Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Barnet mitt er snart 6 mnd, og er født i uke 33. Siden hun er født tidlig har vi fått oppfølging av fysioterapaut. Hun har også vært hos manuell terapaut og rettet opp nakken. Hun har blitt sett av forskjellige leger, både på sykehuset, helsestasjonen, fyisoterapaut og manuell fysioterapaut. Ingen hadde mistanke om hd. Nå vil fastlegen og fysioterapauten hennes at hoftene bør kontrolleres ved hjelp av røntgen og ultralyd. Mens manuell fysiot. har ikke funnet noe galt ved hoftene. Det eneste som de finner er at det venstre beinet er litt stivere når begge beina brettes ut, og kanskje litt asymmetri. Ellers er bevegeligheten av beina helt bra. Det vil være fint om dere kunne skrive om hvordan dere fant ut at barnet har hd????? Hva slags symptomer var det?????????
Bo79 Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Hei! Datteren min var 6 mnd da hun fikk påvist HD. Det var legen på 6mnd kontrollen som fattet mistanke og vi ble sendt direkte på kontroll. Hoftene var tidligere sjekket ved fødsel, 6 ukers- og 3 mnd kontroll uten at noen oppdaget noe. Datteren min hadde også være noen ganger hun fysio pga bla "favorittside" og hun fattet heller ingen mistanke. Det eneste symptomet vi la merke til etterhvert var at hun ikke likte å stå på høyrebenet - ikke så rart når hofta var nesten ute av ledd.. Når vi ble gjort oppmerksomme på HDen så vi også at det ene benet var kortere enn det andre. Nå var vi et ganske "uheldig" tilfelle og datteren vår måtte ligge i strekk i 11 dager og har nå hatt gips i 3 mnd. Det er absolutt ikke sikkert at dere må gjennom det samme!!! Og om så skjer så kan jeg love deg at det går utrolig mye bedre enn hva man ser for seg! Barn er fantastisk tilpasningsdyktige og det meste blir en vane i hverdagen! Det viktigste er jo at de blir bra til slutt! Håper alt ordner seg for dere og bare spør hvis du lurer på noe!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2008 #3 Skrevet 13. november 2008 takk for svaret...Bo79..jeg håper det går bra med dere videre også. Men fikk datteren deres time hos manuell terapeut? Han jeg går hos med datteren min er veldig flink. Han har lang erfaring blant annet med hd. Datteren min hadde også en favoritt side, det var derfor jeg fikk time hos manuell terapeut. Asymmetri og skjevhet kan også forekomme ved KISS-KIDD ( skjev nakke). Etter at han rettet opp nakken, hadde hun ikke problemer lenger som kolikk og søvn problemer. Ved den siste timen tvilte han på at det kunne være hd. Men hvordan kunne dere legge merke til at hun ikke liker å stå på høyre beinet, når ungen ikke går selv ved 6 mnd?
Bo79 Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Vi gikk ikke til manuellterapeut, nei. Barn rundt 6 mnd er ofte intr i å stå oppreist når man holder dem på fanget, men vår datter ville stort sett bare støtte seg på det ene benet og det syntes vi var litt rart...
lille-snupp Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Hei! Min datter fikk diagnosen hd da hun var 4 mnd, etter at helsesøster først fattet mistanke på 3 månederskontrollen. Det var egentlig en hel rekke symptomer, men vi har først i ettertid skjønt at dette virkelig var symptomer, selv om det kanskje høres litt rart ut... *favorittside!!! Spurte flere ganger på helsestasjoen om det var noe galt, men de svarte at siden det var fysisk mulig for henne å vri hodet, selv om hun ikke ville, så var det ikke noe galt i nakken.. Hoftene tenkte de ikke på engang, selv om jeg i ettertid har blitt fortalt at hofter/nakke bør ses i sammenheng *Brystvegring på et av brystene.. Synne nektet konsekvent å amme fra det ene brystet, uten at vi ante hvorfor. Ser selvsagt i ettertid at det skyldes at ved det brystet måtte hun ligge på hofta som var helt ute av ledd, så klart det var veldig ubehagelig!!! På helsestasjonen fattet hs mistanke pga asymetriske valker bak på lårene. Hun gjorde noen enkle tester, og påviste raskt at den ene hoften var mye mindre bevegelig enn den andre. En av testene var "frosketesten", hvor baby ligger på magen på flatt underlag. Man fører helene til babyen sammen, og opp mot rompa. Rompesprekken og sprekken mellom fotbladene skal da naturlig danne en rett linje, noe det absolutt ikke gjorde.. På sykehuset viste også ortopeden oss at benlengden var veldig forskjellig. Summa sumarum er sikkert dette symptomer jeg burde oppfattet, men det gjorde jeg altså ikke. Som førstegangsmor ante jeg ikke hva man skulle se etter engang.. Lykke til med babyen din, håper det er feiende flott inni hoftene:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå