Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvilke erfaringer dere har med slikt.

Jeg har en sønn på 2 år og 2 måneder. Har prøvd meg litt frem med å la han sitte på potte i det siste og la han gå uten bleie. Det er veldig sjelden han klarer å si ifra til riktig tid, men stort sett sier han ifra akkurat når han tisser. Hvis jeg er flink til å passe på og setter han på potta ca 1 time etter måltid, kan jeg unngå et "uhell".

Jeg setter han alltid på potta om morgenen (våkner ofte med helt tørr eller nesten tørr bleie) og selv om han protesterer vilt mot å bli satt på potta, blir han veldig stolt når han klarer å tisse (og det skjer nesten hver dag).

Vil jo ikke at han skal tvinges på potte, men jeg har på følelsen at han egentlig er klar til å kunne gå litt på potte. Vi venter nr 2 om et par måneder og da hadde det vært kjempekjekt hvis hoveddelen av pottetreninga var over.

Så nå har jeg kjøpt inn klistremerkebok og klistremerker som jeg tenkte at han kunne få i belønning hver gang han har klart å gjøre noe i potta. Men kanskje det er for tidlig å begynne med noe slikt? Han må jo faktisk gjøre noe i potta for at han skal få klistremerke, ikke bare sitte på den.

Har dere erfaring med dette?

Skrevet

Gutten din er for liten. Vent mange måneder.Siden han protesterer vilt, synes jeg virkelig du skal vente, selv om det kommer tiss.

Min gutt er mye eldre enn din, og det har endelig løsnet. Men han må ville dette selv.

Skrevet

Datteren min er 2 år 1 mnd og hun er veldig opptatt av å sitte på potta å gå på do ikke alltid at hun gjør noe men hun vil iallefall sitte der.

Presser henne ikke og lar hun bestemme i sitt eget tempo.

Tror ikke det er lurt å presse de, da vil de assosiere potta å doen med stress og tvang. De finner det ut selv. Oppfordre til potte og rose masse bare d at de vil sitte på potte. Klistremerker osv skal min datter få når hun blir litt større og faktisk skjønner hva hun driver med haha

Skrevet

Vår gutt er litt over 2 1/2, og jeg er klar til å slutte med bleie, men det er ikke han ;-) Nekter vilt, og selv om han sitter en liten stund på do, kommer det ikke noe. Tar så på bleien, og vips, der har han bærsjet :-P

Tenker nå at jeg venter til han syntes det er ekkelt å gå med noe i bleien. Så kommer kanskje lysten av seg selv. Har prøvd lengne nå, og føler jeg ikke kommer noen vei. Men som en over her skriver, så løsner det nok plutselig.

Du må gjøre det du føler er riktig for deg og barnet, og skjønner at det hadde vært godt med bleieslutt til neste barn kommer. Lykke til i alle fall :o)

Skrevet

tror du ikke kommer noen vei med å " tvinge" han tenk når en ny baby kommer i hus og skal bruke bleie, da vil sikkert storebror det også!

vår gutt på 2 år og 9 mnd bruker nå ikke bleie på dagtid, men de tar på han ute i barnehagen fordi han ikke har tid til å gå inn viss han må tisse, så vi tar det gradvis...Voldsomt stolt over å ha på seg truse ikke bleie, og veldig stolt når hjan går frivillig på do! Bruker klistermerker hr og, og det er kjekt, men det hender faktsik at vi glemmer det, ogdet går greit det og!

Begynte nå i helga med denne gradvise tilvenningen, og har gått etter alle kunstens regler!

Forstår veldig godt at lillesøs på 14 mnd må bruke bleie for hun er jo så liten!

Skrevet

min jente sluttet i sommer. 2 år og 2 mnd var hun da.. jeg ville bare prøvd å sette han på potten jeg. prøv med klistremerker.. det er veldig populært..;) men ikke tving.. det kan gjøre at det han ikke gidder. ros masse når han klarer det osv...

lykke til..;)

Skrevet

Min datter slutta med bleie på dagen 2 år og 1mnd.1 mnd etter var det slutt på natta og.Eg begynte med pottetrening når hun var 1 1/2år.Ofte hun ikkje ville sitte på potta,men eg gav henne premie for å sitte der.Tørka aprikos,rosiner etc. Da viste hun at hun fikk premie om hun satt litt.Men gikk litt i glemmeboka når hun begynte i barnehagen i aug.Men da blei hun venn med en gutt på 3 som ikkje brukte bleie.Brukte d for alt det var verdt. Så tok ikkje mange dager før hun var med på notene,Marius bruker ikke bleie,Emilie ikke bleie som hun selv sa. Kjøpte masse truser med katter og hundebilder på.Hun elska d.Hadde noen uhell når hun var ute i barnehagen,men etter 1 uke var hun tørr. Nå har det gått 3mnd og det er helt fantastisk og sleppe den lampen det var å skifte bleie.For det skulle hun helst gjøre selv:)

Lykke til.Hørt at det er letter for jenter å slutte med bleie enn for gutter.Før i tia var unger dagtørre rundt 2års alderen, så ikke for tidlig å begynne nei.

Skrevet

Her i huset har det vært nok å si "Oi, så flink en gutt!!!" Og klappe i hendene.

Da har det vært et stort smil på gutten, og større belønning har han ikke trengt.

Han er kjempestolt når han kan telle bæsjene, og stolt vise dem fram (ja, litt sånn sirkus kan de vel få ha rundt dette når de nettopp har mestret kunsten!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...