Gå til innhold

Hva skjer om man blir sykmeldt rett før man begynner i ny jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner i ny jobb på mandag og begynner å få skikkelig vondt i halsen og i tillegg så har jeg noe jeg tror er påbegynnende bronkitt (har vært mye plaget med bronkitt, så kjenner liksom igjen hosten). Håper jo selvfølgelig på å være i stand til å gå på jobb på mandag, og satser selvfølgelig på det.

Men HVIS jeg nå skulle bli dårlig, kan jeg få en sykmelding eller hvordan fungerer det i forhold til den nye jobben? Kjenner jeg begynner å bli en smule smånervøs for det nå. Passer jo bare så utrolig dårlig hvis jeg skulle bli syk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få sykmelding, men vil ikke få sykepenger fra den nye jobben. Dersom du kommer rett fra en annen jobb kan du få sykepenger.

Skrevet

Det er akkurat det. Jeg har ikke hatt fast jobb på noen måneder, kun vært ringehjelp. Søren! Tyller i meg hostesaft og vekk i morgen og spiser c-vitaminer til den store gullmedaljen her!! Kan ikke bli syk!!

Hvor lenge må man ha vært ansatt et sted før man kan bli sykmeldt å få sykepenger (lurer bare av ren nysgjerrighet).

Skrevet

Mener reglene er følgende, forutsatt at du ikke har hatt en jobb nylig (som selvsagt gir deg rett til sykepenger):

- du må jobbe minst 14 dager i ny jobb før du kan ta ut egenmelding (og få lønn for det altså)

- minst 1 mnd for å få tatt ut sykemelding som gir grunnlag for lønn i sykdomsperioden.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Du må ha vært ansatt i fire uker hos den arbeidsgiveren som skal utbetale sykepengene før sykemelding vil jeg deg rett til betaling.

Før du kan bruke egenmelding må du ha vært ansatt i to måneder.

Skrevet

4 uker for sykemelding

8 uker for egenmelding

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...