Gå til innhold

babyuker eller mammauker??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen her inne:) når man forteller hvor mange uker man er på vei osv er det vanlig å si mammaukene da eller ukene fra unnfangelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Det vanligste er å bruke uker fra siste mens. Fra den første dagen i siste mens. Men jeg vet også at mange bruker fra den dagen unnfangelsen fant sted, men siden de fleste ikke har helt kontroll på når tid dette skjedde, brukes det fra siste mens :)

Skrevet

det er alltid mammauker man snakker om/teller.

akkurat unnfangelsen er jo gjerne noe man ikke vet helt sikkert og :)

Skrevet

kommer an på gjerne om man ikke hadde noe valg ettersom kosen var begrenset! ;-)

Skrevet

svangerskapsuker regnes alltid som 2 uker lenger enn fosteret har "eksistert", Egget begynner jo å modnes allerede ved menstruasjon og er en del av "barnet". Og de hormonelle forandringene i forbindelse med svangerskapet starter også da, 2 uker før egget løsner. Hvis man på UL finner ut at fosteret er 8 uker gammelt, så får man beskjed om at man er 10 uker på vei!! Et sv.skap regnes å vare i 40 uker (og 2 dager) fra første dag av siste menstruasjon, mens fosteret er 38 uker etter befruktning når man har termin.

Rart hvis noen skulle ønske å si at de er 2 uker kortere på vei enn de fysisk sett er..?

Skrevet

nå begynte jeg og bli litt usikker på hvor langt jeg egentlig er på vei...

når jeg var på ultralyd, og jordmor målte fosteret, sa hun at at det passet til begynnelsen av uke7, mest sannsynlig 7+1....

mente hun da fosterets uke 7(altså jeg da i uke 9) eller jeg i uke 7(og fosteret i uke5)??

hmm... jeg har holdt meg til at hun mente mors uke7, men blir det da riktlig...? hmm... nå vart jeg litt forvirra jeg altså..!! :-/

Skrevet

Sorry så det selv at det ble rotete, men Gyn og leger forholder seg til at du er gravid i 40 uker, så når de sier 7 uker så er det dine 7 uker, da er det 5 uker siden fosteret "ble til", eller egget ble befrukta.

Graviditeten starter ved din menstruasjon - ca 2 uker før egget løsner. Man forholder seg alltd til menstermin, helt til UL evt viser noe annet, nettopp pga at man ikke vet nøyaktig når egget løsnet og hvor lang tid det befruktede egget brukte på å feste seg i livmoren hvor det så begynner å vokse...

Skrevet

okay... så da betyr det at JEG var 7+1 den dagen, ikke spiren..! da er jeg altså 8+2 idag! huff... merker godt at de små grå ikke er helt samkjørte om dagen altså!! alt går i surr, og klarer ikke finne ut av de enkleste ting..! he he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...