Gå til innhold

Jeg NEKTER å gjøre det!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

JEg har en 3 åring som sitter å raaaser og roper i soffan. Hvorfor?

Jo forde JEG ikke går 3 meter bort på stuegulvet å henter en bamse.

MEn pokker da, hun har da føtter, og nå har jeg sagt nei, og må holde meg til det. Men guuuud så godt det hadde vert om hun tidde stille snart og hentet den pokkers bamsen sjøl!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen og føler med deg.

Skrevet

Hehehe har det sånn vi også.

Skrevet

he he he :-)

Har sagt tusen ganger til jenta mi på 2.5 at hun har føtter å gå på, så hun nekta å gå ut av vogna til lillebroren på 13 mnd, for han hadde da også føtter å gå på :-)

de er bra gjennomført utspekulerte disse små :-)

Skrevet

Gutten min som nettopp har fylt 2 driver på slik allerede.. Han sitter i stolen og rekker ut hånda og surver for at jeg skal hente mokka(smokken) og peppe (teppet). Jeg sier at han bare kan gå og hente det selv, men da hever han stemmen litt til og vil at jeg skal hente det.

Er vel bare å holde på sitt...

Skrevet

Åh,bare vent. Dere har noen herlige år foran dere. Tenårene foreksempel.

Skrevet

hehehe.. kjenner igjen den der.. hehe...

min spørr etter fs sprettballen, smokken el noe sann, så sier jeg, du får gå og finne det da, og svarer han.. nei, mamma finne...

så sier jeg nei, du klarer det selv, neeiiiii, mamma finne!!, Ler litt invendig da, men... hehe...

her om dagen hadde han rivd ut ALLE bøkene sine fra hylla, bare på trass, så kom han og spurte om ballong, så sa jeg at han kunne få en ballong når han hadde rydda opp igjen bøkene sine, og da sa han, mamma rydde.. så sa jeg, nei, jeg har ikke rota, så jeg trenger ikke rydde.. og etter mye om og men rydda han til slutt, hehe..

søte de små:P

Skrevet

Hvorfor kan dere ikke bare gå og hente den bamse?

Skjønner ikke at alt skal være så strengt.

Det er viktig å velge mellom de viktige kampene, og uviktige kampene...

Skrevet

Så enig, så enig!!!! De små skal jo teste ut kommunikasjon også, ikke bare tukte oss foreldre! Jeg tror mange føler en sånn "jeg bestemmer" - greie over alle plan, men jeg tror det er viktig at de får lære litt om kommunikasjon. Min jente på 2,5 har på denne måten lært å spørre: "kan du hjelpe meg?" så kan jeg jo gjøre det når hun spør så pent. Det er en viktig del av samspill mellom mennesker, skal vi lære ungene våre at de ikke skal hjelpe noen, at alle får klare seg sjøl????

Skrevet

SuperGlad: Utspekulert?? Hun er jo ufattelig intelligent! Du skal være glad for at du har ei smart jente som vet å ressonere seg fram til ting og trekke logiske slutninger. :-)

Skrevet

Kanskje et desperat rop om oppmerksomhet? På tide å få rompa opp fra pcstolen og heller leke med barnet?

Skrevet

Det handler vel like ofte om den tryggheten det gir et barn at foreldrene er konsekvente, og ikke går tilbake på det de har sagt.

Har jeg sagt nei, så gjør jeg mitt beste for å holde på det. Selv om jeg skulle angre meg underveis. Dersom guttungen klarer å argumentere godt for at han har rett, gir jeg meg selvfølgelig.

Som oftest når han spør om jeg kan gjøre noe for ham sier jeg ja. Dersom han spør pent, vel og merke. Hvis han ikke gjør det, sier jeg at han må spørre pent, og hvis han gjør det kan jeg hjelpe ham.

Andre ting er det helt klart "latskap" fra hans side å ikke gjøre selv, og da får han ikke meg til å gjøre det for ham. Det handler rett og slett om at jeg ønsker å lære ham respekt for andre mennesker og deres behov.

Man skal ikke be andre om å gjøre ting når man kan gjøre noe selv.

Å være en god mor handler ikke bare om å gjøre alt for ungene, og å unngå bråk for en hver pris, men om å gi barna et best mulig utgangspunkt for å tilpasse seg det samfunnet de senere skal stå alene i. Og da er det viktig å ha lært seg å ta hensyn til andre mennesker.

Skrevet

Bare en liten ting:

Jesper Juul sier at man ikke altid trenger være konsekvente, for livet ER ikke altid konsekvent.

Barna må også lære seg å forholde seg til, og å takle innkonsekvens.

Hovedregelen er å være konsekvent, men mor og far HAR lov til å ombestemme seg av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...