lavidaloca Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Jeg fikk min andre sønn for fire uker siden. Begynte å slite med amminga allerede den dagen jeg reiste fra sykehuset. Melka kom for fullt og jeg fikk ikke tømt høyre brystet. Jeg har store brystvorter så jordmor anbefalte skjold. Men selv om gutten fikk til å suge når jeg brukte skjold, så fikk jeg ikke tømt brystet. Fikk ikke til håndmelking og heller ikke brukt pumpe. Etterhvert fikk jeg feber og jeg skjønte det var betennelse. Fikk antibiotika til legen, og fortsatte å amme. Men jeg ville bare gi opp, for det gjorde så himla vondt!!!! Brystvortene var så såre, blødde litt, skorper som falt av og ikke noe godt i det hele tatt. Satt på stua å grein om natta etter at jeg ammet lillegutt for det gjorde så vondt at jeg ville bare gi opp hele amminga. Men sakte men sikkert ble det bedre:) Fikk etterhvert tømt brystet med håndmelking og med pumping. Avlastet brystene med å gi flaske ved noen måltider og sårene på brystvortene grodde fint. Nå fire uker etter fødselen er alt tipp topp. Ikke noe tull med amming lenger. Lillegutt tar brystet fint uten ammeskjold og vi bare koser oss. Vil bare si til dere som plages: ikke gi opp så fort selv om det er et helvete. Det er verdt det til slutt:)
Bibi77 Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Tusen takk for at du deler erfaring. Har sår på puppene og det gjør kjempevondt å legge til. Har skjønt at sugetaket ikke er helt bra. Vi trener iherdig. Noen tips i forhold til sugeteknikk?
nesten30 Skrevet 8. oktober 2009 #3 Skrevet 8. oktober 2009 Sliter med sårhet på ene brystet jeg også, dessverre:( Men har hatt mye nytte av setningen: barnet skal komme til brystet ikke brystet til barnet. Blitt flinkere til å legge barnet til brystet i stedet for å strekke puppen inn i barnets munn... blitt litt mindre vondt da:)
ullhode Skrevet 6. januar 2011 #4 Skrevet 6. januar 2011 Jeg har store smerter når jeg ammer, sdien jeg var for sløv med å lære meg riktig teknikk fra starten av. Nå er jenta 5 dager, og jeg gruer meg til hver gang jeg skal amme. Men - det finnes en veldig bra video på ammehjelpen.no, som viser riktig teknikk. Så den øver jeg og baby på nå... :-) I tillegg var vi nede på sykehuset igjen, og fikk en barnepleier til å se litt på oss. Så nå får vi håpe at vi gjør alt riktig fremover, og at sårene og gnagsårene (ja, hun gnagde istedet for å suge...) heles. Det var helt fantastisk å amme forrige gang, så det er verdt slitet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå