Mille38 Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Hei, noen som vil dele erfaringer med meg? Der som har tatt det i forbindelse med forsøk. Hvor mye tok dere, og når startet dere med det? Takknemlig for svar.
Mille38 Skrevet 11. november 2008 Forfatter #2 Skrevet 11. november 2008 ....prednisolon skulle det vel være....
Gjest Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Hei Mille:) Jeg har tatt 10 mg denne gangen. Startet med det når jeg begynte med stimuleringen.
Mille38 Skrevet 11. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2008 Hei Frøya, takk skal du ha:) Har du brukt det de andre gangene og-og samme dose? Hvordan går det med deg, test i morgen? Merker du noe? Stor klem!
Kine71 Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Hei Mille! Er du igang igjen? Hva skal Prednisolonen være godt for? Selv venter jeg på mensen til helga for å starte opp ny medisinrunde. Håper det er vår tur nå:0)
Gjest Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 Hei igjen Mille:) Jeg har brukt 5 mg to ganger tidligere. Dette er andre gangen med 10 mg, men jeg har aldri før startet opp så tidlig. Ved tidl forsøk startet jeg innsettingsdagen. Nå tok jeg de første tablettene allerede ved oppstart på Progynova. Test i morgen, ja (blodprøve). HUFF! Jeg har en dårlig følelse. Minimalt med symptomer, så dette kan gå begge veier. Når starter du opp igjen?? Stor klem
♥♥Vilsågjerne♥♥ Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Hei vennen ) Jeg har jo brukt prednisolon,både ved forsøk og utenom. Ved forsøk har jeg startet ved sprøytestart.Dosen har vært 10 mg ( 2 tabletter),men jeg trapper alltid opp over et par dager, og ned når jeg skal slutte.Lurt å ta dem om morgenen til mat, om kvelden kan de ødelegge for nattesøvnen din. Tenkte jeg skulle legge ved en link til deg... http://www.dinside.no/helse/kvinnehelse/graviditet-og-barn/gravid+med+%22allergipille%22/art788348.html Klem til deg )
Ønskebaby Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Hei! Jeg tar 10 mg Prednisolon og 75 mg Albyl-e dette forsøket. Startet samme dag som jeg satte inn Nuva ringen, så jeg blir totalt å ta disse medikamentene ca 4 uker før innsett og frem til evt positiv/negativ test. Da vurderes det videre derfra. Jeg har bedt om denne behandlingen selv fordi jeg har autoimmune sykdommer, er ikke medisinert til vanlig. Er jo spent på om de vil gjøre den store forskjellen som gir positiv test til jul! Hva er årsaken til at dere andre tar Prednisolon og har det noen effekt tror dere? Jeg har lest en del, også den artikkelen som det vises til over her, men finner ut at de "lærde" strides..
Mille38 Skrevet 12. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 12. november 2008 Hei, Takk for svar jenter, jeg har lyst å prøve det. Men legen i det offentlige er ikke tilhenger. Irriterende at man ikke får bestemme selv! Jeg tenker at det skader ikke prøve!! Frøya: Jeg startet på sprøyter, så regner med uttak i uke 47/48! Lykke til i dag:) Hei Kine, så vi er nesten likt igjen vi da:) Men du har egg på frys, eller? Husker ikke helt det der. Hvilke medisiner skal du på? Vilsågjerne: Tusen takk for artikkelen du delte med meg, det var kjekt å lese litt om det. Håper det går greit med deg:*) Ønskebaby:du skal gå på det lenge i forkant da! Kan jeg spørre deg om hva Nuva ring er? og hva autoimmune sykdommer er? Klem til dere alle:)
Ønskebaby Skrevet 12. november 2008 #10 Skrevet 12. november 2008 God morgen Mille38! Nuva ring er en prevensjonsring. Grunnen til at jeg skal bruke den er at den roer ned de naturlige prosessene, slik at en skal oppnå mest mulig lik modning på alle eggene. Brukte det ikke sist, da vi ikke hadde tid. Har en mann som reiser i jobben. Autoimmune sykdommer er sykdommer der kroppen på en måte angriper sitt eget immunforsvar. Det finnes mange slike sykdommer, f.eks: Diabetes, Morbus Chron, Ulcerøs Colitt, Psoreasis, artritt i ledd, allergier, Lupus osv. Jeg har både psoreasis på hud og psoreasis artritt. Har også hatt proctitt, en mildere betennelse på tarmen enn de ovennevnte. Tåler ikke å få satt inn spiral, da får jeg en betennelsesreaksjon, og det var disse tingene i sum som fikk meg til å be om denne tilleggsbehandlingen. Kroppen kan jo i værste fall se på et embryo som et fremmedlegeme. Aner jo ikke om det kommer til å hjelpe meg, men jeg er ikke ung lengre og da er det jo verdt å prøve. Min mann er barnløs og jeg har to fra før, men vi vil jo ha en i lag!! Hvorfor ønsker du å ta Prednisolon?
Mille38 Skrevet 12. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. november 2008 Hei igjen ønskebaby:) Takk for svar, man blir jo så nysgjerrig på alt i denne prosessen!! Jeg har, og har hatt forskjellige betennelser i kroppen over mange år. I tillegg til glucoseintoleranse. Og har tenkt på det du sier om at kroppen kan prøve å støte det fra seg. Når er du i gang igjen da?
Ønskebaby Skrevet 12. november 2008 #12 Skrevet 12. november 2008 Hei! Godt det ikke bare er jeg som tenker rundt dette med helse og graviditet! Synes det foreligger lite forskning rundt dette tema, foruten noen enkelte lidelser som f.eks. endometriose. Jeg starter stimulering om ca to uker, så regner med at uttak og innsetting blir i uke 50. Du nærmer deg jo med stormskritt hvis uke 47/48 er beregnet uttak/innsett. Spennende tider!! Du kan jo høre med din lege ang Prednisolon. Ser at en del av de som går til Jon Hausken får det. Han virker mer liberal enn en del andre, spesielt i det offentlige da. Har du prøvd ivf mange ganger?
Mille38 Skrevet 12. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 12. november 2008 Hei igjen, Ja, jeg nærmer meg med stormskritt nå! Ville gjerne prøvd prednisolon denne gang, men som sagt så var desverre ikke legen i det ofentlige, hvor vi er nå, villig til å gi meg det. Irriterende. Hos Hausken hadde jeg nok fått, men det er ikke der vi er nå. Det er vårt 6. forsøk, du kan se på profilen min, så ser du litt hva forløpet har vært. Hva med deg, har du hatt mange forsøk? Hvor hører du til?
b77h Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 Et tips til dere med autoimmune sykdommer og betennelser: det har jeg selv, og det er helt klart en større fare for at våre kropper støter barnet vekk, fordi immunforsvaret vårt er overaktivt. Selv har jeg fått prednisolon hos Hausken pga dette. Jeg var faktisk i utgangspunktet negativ til det - fordi jeg siste året mer eller mindre har fått leddgikten til å forsvinne ved å endre kostholdet. Medisiner og kortison har jeg blitt mer og mer skeptisk til. Men i dette tilfellet tok jeg de selvfølgelig - sammen med blodfortynnende. det jeg ville tipse om er å være ekstra obs på hva dere spiser; minst mulig egg, melk og hvetemel. Vet det høres ut som "alt" man kan spise, men det finnes mye annet godt: erstatte pasta m ris, erstatte hetemel m spelt (som har mer næring, men fortsatt gluten), spise nøtter, frukt, grønnsaker (spesielt brokkoli, rødbeter og spinat) og salat. og kylling, fisk og lam. Hold dere helt unna svinekjøtt (som inneholder en amøbe som ikke kan drepes m høy varme, og som man finner hos de fleste m leddgikt - hvis man leter etter den). Grunnen til dette er at de fleste autoimmune sykdommer oppstår pga matintolleranse; at man spiser matvarer kroppen ikke klarer å fordøye/håndtere; dermed kommer proteiner rundt i blodet og blir tilfeldig plassert, eks i ledd. så gir hjernen immunforsvaret beskjed om å angripe dette avfallsstoffet som ikke skal være dere : og simsallabim: betennelse. Dette gjelder også hudsykdommer som psoriases. Slike sykdommer kommer typisk etter stressperioder eller antibiotika (pga da er det sunne miljøet i tarmene ødelagt, og de ikke fungere som de skal). Så ved å kutte ut en del av de matvarene som kan trigge immunforsvaret, så er det større sjanse for at det holder seg rolig og ikke angriper en celledeling i livmoren. Å ta tilskudd av de gode tarmbakteriene er også gunstig, fordi det styrker barriæren i tarmene. Lang og komplisert historie ja, men egentlig ganske logisk. Håper det kanskje kan hjelpe noen av dere :-)
Ønskebaby Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 Hei b77h! Godt å høre at andre også velger å prøve denne behandlingen. Har du mistet tidligere eller er det på bakgrunn av dine sykdommer at Hausken valgte å medisinere deg? Jeg har vel stort sett samme kosthold som deg, men ikke like bevisst i forhold til å holde meg helt unna hvetemel. Spiser dog mindre enn normalt av dette da jeg bruker spelt, villris, fullkornsris/pasta osv. Melk og egg spiser/drikker jeg litt av. Har merket i det siste at jeg ikke bør drikke for mye melkeprodukter, da jeg lett får slim i halsen av det. Jeg har som deg stort sett fått sykdommen i sjakk ved hjelp av sunn livsstil generelt. Tidligere hadde jeg også en del allergi, men også dette er blitt bedre. For å stimulere til bedre tarmflora, men også et annet sted!!, så drikker jeg jevnt og trutt Cultura naturell. Skal gå over til å drikke bare et glass av dette pr. dag. Det er sikkert forbegyggende nok! Du gav meg et "spark bak" med tanke på å unngå de matvarene som er anbefalt å ikke spise for mye av. Takk!!
b77h Skrevet 12. november 2008 #16 Skrevet 12. november 2008 hei kjekt å høre - og at det også er handre som holder sånne sykdommer i sjakk med riktig kosthold. Høres ut som du spiser det rette :-) Jeg har ikke vært gravid før, og heller ikke mistet, så Hausken valgte det vel ut i fra erfaring med lignende tilfeller kan jeg tenke meg. Har også hørt at det er vanlig måte å behandle i forbindelse m IVF i usa. Han ville roe immunforsvaret mitt i forkant og få blod til alle små årer m blodfortynnende.
Ønskebaby Skrevet 12. november 2008 #17 Skrevet 12. november 2008 Gratulerer så masse! Ser på en annen tråd at du har testet positivt! Glad på deres vegne! Skulle spørre deg om dette var første ivf, og det kan jeg jo egentlig gjøre uansett? Ettersom du nå har testet positivt må jeg nesten få lov til å spørre om en ting til! Er dette første forsøk med Prednisolon og Albyl-e?
b77h Skrevet 12. november 2008 #18 Skrevet 12. november 2008 Takk skal du ha :-) Ja, det er ganske uvirkelig m positiv test - første gang jeg opplever det. Og det er første prøverør-forsøk. Det ble icsi-metoden pga litt dårlige svømmere hos mannen min. Har tatt prednisolon og klexane (sprøyter m blodfortynnende) fra da jeg startet m hormonsprøytene. Sluttet med prednisolon dagen det var innsett, men skal fortsette m klexane til uke 7.
b77h Skrevet 12. november 2008 #19 Skrevet 12. november 2008 og lykke til med neste prøve-runden din, ønskebaby! Håper det har gunstig effekt med de immunhemmende medisinene :-)
Ønskebaby Skrevet 12. november 2008 #20 Skrevet 12. november 2008 Så utrolig flott med klaff på første ivf forsøk!! Tusen takk for lykkeønskning! Jeg håper virkelig at disse medisinene skal gjøre sitt i positiv retning. Har ikke vært gravid siden jeg mistet for seks år siden, så det hadde vært fint om det klaffet nå :-)
Kine71 Skrevet 13. november 2008 #21 Skrevet 13. november 2008 Ja dette var ny info for meg, ang Prednisolon altså. Mange som har masse kunnskap her inne, det er helt sikkert. Ja jeg har 3 egg i frysern, men velger fersk forsøk nå. Venter mensen hvert øyeblikk, så det blir vel uttak/insett uke 48 på meg også! Vi får holde kontakten Mille og opprette en tråd...... Jeg ønsker deg masse lykke til. Klem fra
Mille38 Skrevet 13. november 2008 Forfatter #22 Skrevet 13. november 2008 Hei Kine, ja det er mye i dette gamet her..... Da er vi ganske likt igjen da. Det blir uke 47/48 på meg, Skal på Ul i morgen for å de om det er noen egg der. Jeg er jo ingen stor produsent, så det blir veldig spennende. Ja, vi må holde kontakten Kine. Lykke til til deg og:) Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå